چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 870573
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
اقامه عزای امام حسن عسکری

حوزه/ مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) امروز در مدرسه سفیران هدایت شهرستان بیجار با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) امروز در مدرسه سفیران هدایت شهرستان بیجار با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام محمدباقر احدی، امام جمعه شهر «یاکسوند» به گوشه هایی از زندگی امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و بیان داشت: امام حسن عسکری(ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان، در هشتم ربیع‌الاول سال 232 قمری در مدینه متولد شدند و 28 سال زندگی پربار داشتند.

وی بیان کرد: امام حسن عسکری(ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان، در هشتم ربیع‌الاول سال 232 قمری متولد شدند، و این امام بزرگوار، مدت زیادی از عمر مبارک خود را در زندان‌های خلیفه عباسی گذراندند، که در ادامه مطلب، خلاصه‌ای از زندگی این امام را بخوانید.

امام جمعه شهر «یاکسوند» ادامه داد: مادر بزرگوار حضرت، پاکترین، پارساترین، پاکدامن ترین و والاترین بانوی زمان خود بودند و راویان، ایشان را از بانوان عارفه و صالحه برشمرده‌اند. نام مادر امام را حُدَیث یا حدیثه گفته‌اند. برخی منابع مهم نام وی را حدیث یا سلیل که ممکن است لقب او باشد، ذکر کرده‌اند. در تعلیقه کتاب «کمال الدین» شیخ صدوق چنین آمده است: «المشهور اسمها حُدَیث مصغراً أو سلیل».

حجت الاسلام احدی ادامه داد: بر اساس غالب منابع شیعه و سنی، تنها فرزند آن حضرت، امام زمان(عج) مسمّا به «محمد» است. درباره فرزندان حضرت، اقوال دیگری هم وجود دارد. برخی او را دارای ۳ پسر و ۳ دختر شمرده‌اند.

امام جمعه شهر «یاکسوند» در ادامه به شهات پیشوای یازدهم اشاره کرد و بیان داشت: از آنجا که امام یک چهره کاملا شناخته شده در سامرا بود، هنگام رحلتش هاله‌ای از غم و بهت‌زدگی فضای سامرا را فرا گرفت. بنی هاشم، شخصیتهای نظامی و قضایی و منشیان و مردم به سوی جنازه هجوم آوردند، آن روز در سامرا قیامتی برپا بود.

وی به ارتباط شیعیان با این امام همام اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ترکیب جمعیتی مذاهب در جامعه‌ای که اکثریت آن را اهل سنت تشکیل می‌دادند، و همچنین فشارهای عباسیان بر شیعیان، جامعه شیعه در تقیه به سر می‌برد. با این حال (ع) نسبت به اداره امور شیعیان و گردآوری وجوهات اهتمام داشت و وکیلانی به سرزمین‌های مختلف می‌فرستاد.

حجت الاسلام احدی در پایان سخنا خود بیان کرد: پیشوای یازدهم، با وجود همه فشارها و مراقبت‌های بی وقفه حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و علمی را در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha