سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ولی الله سیف و احمد عراقچی

سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت ۱۰ سال حبس برای ولی الله سیف رئیس اسبق و ۸ سال حبس احمد عراقچی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ذبیح الله خداییان به صدا و سیما گفت: ولی الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی و متهم ردیف اول پرونده اخلال ارزی سال ۹۶ به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: احمد عراقچی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز به ۸ سال حبس محکوم شده است.

وی افزود: اتهام هر دو نفر، برهم زدن آرامش بازار ارز و فراهم کردن شرایط فروش غیرقانونی ارز به میزان حدود ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰ میلیون یورو است.

خداییان یادآور شد: در این پرونده سالار آقاخانی به ۱۳سال حبس و میثم خدایی به ۵ سال حبس محکوم شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

میثم خدایی از دیگر متهمین این پرونده نیز به اتهام دریافت رشوه و مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز به‌تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم گردید.

سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی نیز یکی از متهمین دیگر این پرونده است که به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیر قانونی ارز و اخذ رشوه به تحملِ 7 سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است

این پرونده در مجموع ۱۰ متهم داشته که در میان آن‌ها برخی دیگر از مدیران بانک مرکزی نیز وجود دارند که به حبس محکوم شده اند، ضمن آنکه برخی از این متهمین، پرونده‌های دیگری هم دارند که در حال رسیدگی در مراجع قضائی است

شایان ذکر است، احکام صادر شده برای این محکومین قطعی و لازم الاجرا است.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 1
    ولی الله سیف سیفت شکسته __ندانستی جهانت دست بسته __ بزندانت دهد تحویل آنگه __کز آن ناسوده ای با جسم خسته
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    یادش بخیر و خدای تعالی حفظش کند خواهر مکرمه ای را در یکی از وب سایت های خوب عالباََ در هر موردی از موارد کیفری مرقوم میفرمود « فقط اعدام » ، یک وقت در پاسخ به آن بزرگوار نوشتم : خانم صفوی سرکار __خوبست که سخن هر بار __نیکو به بیان آریم __زیرا که توان داریم __ ما ها که بخلق یاریم __ تا تخم صفا کاریم __ آری ما که مسلمانیم پس خود را تابع قوانین اسلام کنیم که صلاح ما را خدای تعالی بهتر از خودمان میداند .
  • موسوی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام. من تعجب میکنم از صدور احکامی که هیچ تناسبی با جرم واقع شده نداذند. اقای سیف یکی از هزاران مدیر خاین ووطن فروشی است که در زمان قدرت داشتن توسط مقامهای بالا تر حمایت میشدند. ام متلسفانه و مثل همیشه ،انها در سایه خواهند ماند.