جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیش نشست همایش ملی «نقش بانوان در تدوین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم»

حوزه/ مسئول نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: بانوان به عنوان مادران و معلمان جامعه اسلامی، نقش مهمی در ایجاد پایگاه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی به عهده دارند و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند مادرانی عاقل با نمادهای اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم مهدیه محمدی، در سومین پیش نشست همایش ملی «نقش بانوان در تدوین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم» که بصورت مجازی در شهرستان گرگان برگزار شد، بیان کرد: اجتماعی بودن، مقتضای طبیعت و آفرینش انسان‌ها است، از این رو، خواه و ناخواه موجب بروز اختلاف‌هایی می‌شود که عدم کنترل آن موجب اختلال در نظام می‌شود.

وی با بیان ‌این‌که خداوند براساس لطف و رحمت خویش پیامبران را برای هدایت و حکومت الهی و پایان‌یافتن اختلافات فرستادند، گفت: جمع مدنیّت و فضیلت مورد پذیرش اسلام است و با استناد به فرمایش علما و بزرگان این بهترین سنخ هدایت بشر در دنیا به شمار می‌آید.

مسئول نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان، سیره پیامبر گرامی اسلام و سنّت اهل بیت(علیهم‌السلام) را سرشار از ستایش عقل و نیز گفتار، کردار، نوشتار و دیدار عاقلانه دانست.

وی بیان کرد: تمدّن جامعه بشری، در گرو تدیّن افراد است که این امر با تعلیم کتاب، حکمت و تزکیه نفوس توسط انبیا و ائمّه(علیهم‌السلام) محقق می‌شود؛ علمی که مدنیّت انسان را تأمین می ‏نماید، رسول اکرم‏(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «إنّما العلم ثلاثةٌ؛ آیةٌ محکمةٌ، أو فریضةٌ عادلةٌ، أو سنّة قائمة»، براین اساس، دانش واقعی؛ فراگیری اصول اعتقادی، اخلاق فاضله، احکام و قوانین فقهی و حقوقی است.

استاد حوزه در ادامه به آثار عقل اشاره کرد و مروّت و مردانگی، کارگشایی دیگران، موقعیّت شناسی و اقدام سنجیده، پرهیز از دروغگویی، عفّت و قناعت، وقار و سعه صدر، وفای به عهد، مدارا به هنگام تعلیم و حق‌پذیری در مقام تعلّم، نیکویی در برنامه‌ریزی و ادب را نمونه‎‌هایی از آن آثار برشمرد.

خانم محمدی با اشاره به آثار مثبت عقل و پی‌آمدهای منفی جهل گفت: در آیات و روایات به آثار عقل اشاره شده است، عقل موجب استقرار علم در نهاد آدمی است که «العلم بالتعلّم و التعلّم بالعقل یعتقد؛ علم، با تعلّم حاصل می‌شود و تعلّم، با عقل مستحکم می‌گردد»؛ بنابراین، به کمک عقل‌ها می‌توان به قلّه علوم رسید.

وی در ادامه ادب را صورت عقل معرفی کرد و با بیان اینکه ادب، ظرافت ویژه در گفتار، کردار و رفتار است، پیرامون ارتباط زنان در ایجاد تمدن نوین اسلامی که برپایه عقلانیت ارائه می شود، توضیح داد: بانوان به عنوان نیمی از جامعه، در کنار مردان و در پرورش خود برای رسیدن به عقلانیت و نیز در بروز و ظهور تمدن نوین بر پایه عقلانیت موثر هستند.

استاد حوزه خواهران با بیان این‌که زنان همچون مردان با توجه به استعدادها و توانایی‌های خاص خود نیازمند پیشرفت‌های علمی و عملی هستند، اظهار کرد: با محقق نشدن پیشرفت‌های عقلانی که متناسب با فطرت انسان است، جامعه ای معلول خواهیم داشت زیرا در کنار تکامل عقلایی مردان، نیازمند تکامل عقلایی زنان هستیم، در غیر این صورت، تمدن نوین اسلامی در حد نظریه‌پردازی محقق شده و به مرحله اجرا نخواهد رسید زیرا نیمی از جامعه به تکامل نرسیده اند.

خانم محمدی اظهار کرد: زنان علاوه بر شیوه مستقیم، به‌صورت غیرمستقیم و اساسی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش تربیتی مهمی را به‌ عهده دارند، با این توضیح که به عنوان مادران و معلمان جامعه اسلامی، نقش مهمی در ایجاد پایگاه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی دارند و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند مادرانی عاقل با نمادهای اسلامی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خروجی انسان تربیت یافته بر اساس عقلانیت و مبانی اسلامی، انسان متکاملی است که زمینه‌ساز عصر ظهور امام زمان(عج) می شود زیرا عقل‌ها در آستان حضرت سر تعظیم فرود می‌آورند و انسان‌های متکامل و رشد یافته در دوران تمدن نوین اسلامی خواهند زیست و پیرامون ایجاد آن نیازمند تلاش و کوشش جامعه زنان به ویژه مادران هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha