جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیدنیاز

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: زمانی‌که انسان به مرگ و معاد اعتقاد داشته باشد، نوع نگرش، تفکر و عملکردش در دنیا متفاوت است و زندگی‌اش متحول می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد امشب در آیین بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال سیدنیاز حسین نقوی  در مسجدامام حسن عسکری(ع) قم، اظهار کرد: مرگ یک حقیقت اجتناب ناپذیر در زندگی ما انسانها است همانطور که خداوند متعال در آیه ۵۷ سوره عنکبوت می فرمایند؛ «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ، هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را بسوی ما بازمی‌گردانند».

خطیب پیشکسوت حوزه علمیه ادامه داد: یکی از دستورات الهی و دین مبین اسلام توجه به مرگ است همانطور که امام حسن عسکری(ع) فرمودند؛ «و ذِکرَ المَوتِ و تِلاوَةَ القُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله، فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلی رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ، خدا و مرگ را، فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد».

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: در طول تاریخ بشریت بودند انسان‌هایی که از مرگ می ترسیدند و عده‌ای با آغوش باز به استقبال مرگ می‌رفتند. از ابوذر سوال کردند که چرا عده ای از مرگ می ترسند؟ وی پاسخ داد؛ عده ای که به بهانه آباد کردن دنیای‌شان دست به هرکاری زدند نمی توانند تحمل کنند آخرتی خراب را و دوست ندارند از جای آباد به جایی خراب بروند.

وی گفت:علت اینکه عده ای از مرگ می‌هراسند، آنست که اعتقادی به مرگ و معاد ندارند، به جهان ماورای مرگ باور ندارند حیات و زندگی‌شان را فقط در این جهان می بینند. اما اگر کسی پاک زیست، پاک طی طریق کرد و پاکیزه مرگ را پذیرفت هیچ وحشتی از مرگ ندارد و همچون کودک شیرخواری که وابسته به سینه مادرش است، این فرد مشتاق سرای باقی می باشد.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در جنگ صفین حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در مقابل آماج تیرباران دشمن ایستاده بود و حرکت می‌کرد، محمدحنفیه فرمود، پدر جان شما در مقابل آماج تیر دشمن قرار دارید، مراقب باشید و حضرت(ع) پاسخ دادند، پدر تو را روزی است(روز مرگ) و بدون تردید از آن روز تجاوز نخواهد کرد، حالا هر روز و هر وقت که باشد، لذا من باکی ندارم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد که در جمع کثیری از اساتید، طلاب و فضلای پاکستانی و طلاب غیر ایرانی مقیم قم سخنرانی می‌کرد، افزود: آنانی که دنیا را مزرعه برای آخرت خود در نظرگرفته اند، تلاش، کوشش، خدمت به خلق، علم و علم آموزی را سرلوحه امور خود قرار داده‌اند، نیازهای آخرتی خود را آماده می کنند و از مرگ نمی‌هراسند. همانطور که از میرزای بزرگ شیرازی که عالمی بی‌نظیر بود سوال کردند برای آخرت خود چه کار ویژه ای انجام می‌دهید، با آرامش تمام گفت، همین کارهای روزانه خودم را انجام می‌دهم، این یعنی روی صراط مستقیم حرکت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مقابل هستند کسانیکه که در دنیا منقلب هستند، همانطور که خداوند متعال آیه ۱۰۸ سوره مؤمنون را خطاب به این افراد، نازل کرده‌اند؛ «قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ، دور شوید در دوزخ، و با من سخن مگویید!» این شرح حال کسانی است که هیچ باور و اعتقادی به مرگ و معاد ندارند و همه چیز را در این دنیا می‌بینند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به روایتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت می فرمایند که زیاد به قبرستان بروید، اموات را ببینید، پایان کار انسان را درک کنید چرا که این اقدام باعث عبرت است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مطالب خود به شخصیت عالمانه و ربانی قاضی نیازحسین نقوی اشاره کرد و افزود: این عالم شهیر و فرهیخته در شرایط حساس کشورپاکستان و منطقه شبه قاره، از مروّجان معارف و آموزه های ناب اسلام ناب محمدی(ص) بود و در این مسیر از هیچ تلاش فروگذار نبود.

وی اظهارکرد:حجت الاسلام والمسلمین سید نیاز نقوی از پیشگامان وحدت و تقریب بین مذاهب بود و حتی در میان علمای اهل سنت و تشیع کشور پاکستان به عنوان چهره ای موجه و مورد قبول به شمار می رفت. وی دارای مراتب ارزشمندی از دانش، معرفت و فضیلت بود که در طول عمر با برکت خود، در صراط مستقیم گام برداشت.

انتهای پیام  /۱۷۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha