جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کودتای سودان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مرغ ۲ نرخی شد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: در حال حاضر مرغ در بازار ۲ نرخی است به طوریکه در میادین با نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان و در واحدهای صنفی با قیمت ۳۱ هزار تومان عرضه می شود. وی افزود: اخیرا قیمت ۳۱ هزار تومانی برای فروش هر کیلو مرغ در واحدهای صنفی مطرح شده است، هر چند ستاد تنظیم بازار رسما اعلام‌نکرده، اما مدیر عامل پشتیبانی امور دام این موضوع را شفاهی اعلام کرده است. یوسف خانی قیمت هر کیلو سینه با کتف را ۶۲ هزار تومان، سینه بدون کتف را  ۶۴ هزار تومان و فیله مرغ را ۶۷ هزار تومان اعلام کرد. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار طی روزهای آتی قیمت مصوب را بصورت رسمی اعلام خواهد کرد، اما معلوم نیست که قیمت مصوب چه رقمی باشد، فعلا اعلام کردند که واحدهای صنفی با نرخ ۳۱ هزار تومان عرضه کنند. وی در پایان با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، تصریح کرد: با توجه به وضعیت مطلوب تولید و ازدیاد عرضه پیش بینی می شود که روند قیمت بهتر شود.

منبع: خبرنگاران جوان

کودتا در سودان؛ دولت حمدوک ساقط شد

رسانه‌ها از بازداشت خانگی "عبدالله حمدوک " نخست وزیر، شماری از وزرا و رئیس حزب کنگره سودان به دست گروه نظامی ناشناس خبر می‌دهند.خبرها از کودتای نظامی در سودان حکایت دارد. بازداشت‌ها پس از آخرین نشست عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک نخست وزیر صورت گرفته است. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان دیروز با فرستاده ویژه آمریکا دیدار کرده بود. الجزیره از قطعی اینترنت و اختلال در ارتباطات برخی مناطق خارطوم خبر داد. ارتش سودان به طور گسترده در خیابان‌های پایتخت مستقر شده است. گزارش‌ها حاکی است گروهی از مردم سودان در اعتراض به بازداشت وزرای دولت با روشن کردن آتش برخی از خیابان‌ها را در خارطوم مسدود کردند. سال ۲۰۱۹ پس از برپایی تظاهرات گسترده در خارطوم، عمر البشیر رئیس جمهور سودان از قدرت برکنار شد و دولت انتقالی به ریاست عبدالله حمدوک قدرت را در دست گرفت.

منبع:شبکه خبر

نشست اضطراری شورای امنیت/آمریکا کمک اقتصادی به سودان را متوقف کرد

شورای امنیت سازمان ملل امروز سه شنبه در مورد تازهترین رخدادها در سودان نشست فوق العاده برگزار می‌کند. دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست شش کشور غربی بعدازظهر امروز سه شنبه جلسه اضطراری پشت درهای بسته برگزار می‌کند. به گفته همین منابع، این نشست به درخواست کشورهای انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه برگزار می‌شود. ارتش سودان روز دوشنبه قدرت را به دست گرفت و دولت انتقالی را که قرار بود پس از سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور سابق در یک خیزش مردمی نزدیک به دو سال پیش، کشور را به سمت دموکراسی هدایت کند، منحل کرد. در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش به شدت اقدامات نیروهای مسلح سودان را محکوم و انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان را رد می‌کند. وی این اقدامات را مغایر با اعلامیه قانون اساسی توصیف کرد. بلینکن خواستار بازگشت فوری دولت انتقالی و نهادهای آن شد و دستگیری عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و دیگر رهبران غیرنظامی را "غیرقابل قبول" توصیف کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش فورا تحویل ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق کمک اقتصادی در شرایط اضطراری را متوقف کرد. این مبلغ به عنوان بودجه‌ای برای حمایت اقتصادی از انتقال دموکراتیک در سودان اختصاص داده شده بود. بلینکن گفت که کشورش از نزدیک و فوری با شرکای خود برای ترسیم یک رویکرد دیپلماتیک مشترک جهت جلوگیری از ناآرامی‌های بیشتر در سودان و منطقه همکاری می‌کند. کارن ژان پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید نیز به نوبه خود بر رد اقدامات ارتش سودان توسط ایالات متحده تاکید کرد و از این کشور خواست تا فورا نخست وزیر و سایر مقاماتی را که در حصر خانگی قرار گرفته اند آزاد کند.

منبع: ایسنا

ریاض پیشنهاد نفتی بدون حضور ایران را داد

وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد انتظار دارد عرضه نفت اوپک پلاس تا پایان سال آینده حتی بدون بازگشت ونزوئلا یا ایران به بازارهای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کند. وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد با وجود افزایش قیمتها، اوپک پلاس باید در رویکردش برای تنظیم تولید نفت محتاط بماند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان گفت: تولید بالاتر تنها زمانی قابل توجیه است که هدف روشنی برای آن وجود داشته باشد که از نظر وی اکنون وجود ندارد زیرا نیروگاهها در سطح محدودی از گاز یا زغال سنگ به استفاده از نفت روی آورده اند. وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: ما هیچ چیز را قطعی فرض نمی کنیم. ما همچنان کووید را داریم و قرنطینه ها همچنان وجود دارند و عرضه سوخت جت محدود مانده است. بنابراین ما هنوز از وضعیت نگران کننده خارج نشده ایم و از شر کووید خلاص نشده ایم. اوپک پلاس طبق توافقی که اعضای این گروه در ژوییه تصویب کردند ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه می کند اما بعضی از اعضا برای افزایش تولید با مشکل روبرو شده اند که به نرخ پایبندی بیش از حد به محدودیت عرضه و ادامه عرضه محدود منجر شده است. با این حال این گروه تاکنون در برابر درخواستها برای افزایش بیشتر تولید و تامین تقاضای بهبود یافته مقاومت کرده است. این هفته وزیر نفت نیجریه هم اظهارات مشابه همتای سعودی خود داشت و اعلام کرد اوپک پلاس نباید برای افزایش تولید عجله کند زیرا تقاضا همچنان در معرض تهدید شعله ور شدن موج کرونا قرار دارد. تیمیپره سیلوا به بلومبرگ گفت: پیش از این که اقدام کنیم، باید به وضعیت نگاه کنیم. اوضاع شکننده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، این مقام نیجریه ای گفت: ما باید پیش از حرکت بعدی بسیار محتاط باشیم. ما شاهد کندی اقتصاد چین بوده ایم. افراد زیادی خواستار نفت بیشتر شده اند اما ما به مشکلات در کشورهای دیگر هم نگاه می کنیم. رویترز هم گزارش کرد الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه انتظار دارد اوپک پلاس در نشست چهارم نوامبر (۱۳ آبان)، افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را تصویب کند. نواک انتظار دارد تقاضا برای نفت تا پایان سال آینده به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد اما خاطرنشان کرد پیش بینی این که قیمت نفت مانند قیمت گاز به رکورد بالایی صعود می کند، دشوار است. معاون نخست وزیر روسیه گفت: ممکن است تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند زیرا ابهامات همچنان وجود دارند. ما شاهد گسترش موج دیگری از شیوع بیماری در جهان هستیم. اوپک پلاس در سپتامبر افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را تصویب کرده بود.

منبع: ایسنا

السیسی وضعیت فوق العاده را لغو کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر شامگاه دوشنبه لغو وضعیت فوق العاده در این کشور را اعلام کرد.به نقل از روسیا الیوم، سیسی در پستی در صفحه فیس بوک خود نوشت: "خوشحالم لحظه‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم که همیشه با تلاش دنبال تحقق آن بودیم. مصر به لطف مردم بزرگ و مردان وفادار خود به محلی امن ومرکزی برای تامین ثبات در منطقه تبدیل شده است." وی افزود: از این رو تصمیم گرفتم برای اولین بار پس از سال‌ها تمدید وضعیت فوق العاده در سراسر کشور را لغو کنم. سیسی تاکید کرد که این تصمیم توسط مردم مصر که طی سال‌های گذشته در همه تلاش‌های توسعه و سازندگی مشارکت صادقانه داشتند اتخاذ شد. وی ادامه داد: میخواهم زمانی که این تصمیم را اعلام می‌کنم با کمال احترام و قدردانی از شهدای قهرمان خود یاد کنم که بدون آنها به امنیت و ثبات نمی‌رسیدیم. وی در پایان این پست نوشت: "ما با همدیگر و با کمک و حمایت خداوند پیوسته به سمت ساختن جمهوری جدید مصر حرکت می کنیم. زنده باد مصر.. زنده باد مصر.. زنده باد مصر." وضعیت فوق العاده در سراسر مصر برای نخستین بار در پی حملات تروریستی به کلیساهای شهر اسکندریه و طنطا در ۹ آوریل ۲۰۱۷ که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، به مدت ۳ ماه اعمال گردید و مدت مزبور تاکنون بارها تمدید شده بود. در ۱۲ ژوئیه، پارلمان مصر با تمدید وضعیت اضطراری در سراسر کشور از ۲۴ همان ماه به مدت ۳ ماه موافقت کرد. این هفدهمین باری بود که پارلمان وضعیت فوق العاده را از آوریل ۲۰۱۷ تمدید کرد. طبق این قانون، نیروهای نظامی اختیار داشتند که اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات تروریسم، حفظ امنیت در سراسر کشور و حفظ جان شهروندان انجام دهند. قرار بود وضعیت اضطراری از دیروز دوشنبه تمدید شود، اما سیسی بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد وضعیت پس از آن تصمیم تصمیم به لغو آن گرفت.

منبع: ایسنا

درخواست رسمی لغو منع تردد شبانه ارسال شد

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت از ارائه سه پیشنهاد به ستاد کرونا برای حل این معصل خبر داد که لغو منع تردد شبانه یکی از آنهاست.سردار محمدحسین حمیدی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به معضل ترافیک تهران،  گفت: هنوز مراکز آموزشی ما به طور کامل بازگشایی نشده و برف و باران‌های نیمه دوم سال نیز شروع به بارش نکرده که وضع ترافیک این است، در واقع این ترافیک شرایط عادی نیمه دوم سال است، از این رو باید در مورد آن اقدامات اساسی با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول انجام شود. وی از سه درخواست پلیس برای کاهش کوتاه مدت حجم ترافیک خبر داد و گفت: سه درخواست ما رسما به ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و شورای ترافیک ارجاع شده است. لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک سه پیشنهاد پلیس به ستاد کرونای تهران است که سردار حمیدی اعلام کرد.

منبع: ایسنا

الجزایر شیر گاز ارپایی ها را بست

در پی ادامه تنش در روابط با رباط، دولت الجزایر قصد دارد صادرات گاز به مراکش را از طریق خط لوله مغرب - اروپا از ابتدای ماه نوامبر متوقف کرده و به تامین گاز اسپانیا ادامه دهد.اوت گذشته الجزایر به احتمال پایان دادن به صادرات گاز طبیعی به مراکش به میزان یک میلیارد متر مکعب در ماه اکتبر اشاره کرد که برای تولید حدود ۱۰ درصد از برق مراکش استفاده می‌شود. یک منبع در شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر "سوناطراک" و دو منبع دولتی دیگر در این کشور گفتند که قرارداد صادرات گاز به مراکش تمدید نخواهد شد همچنین منابع گفتند، الجزایر به تامین گاز اسپانیا از طریق خط لوله زیردریایی "مدگاز" که ظرفیت سالانه هشت میلیارد متر مکعب دارد و از مراکش عبور نمی کند، ادامه خواهد داد. این در حالی است که تحلیلگران می گویند مشکلات فنی برنامه‌های الجزایر برای گسترش ظرفیت خط لوله گاز ممکن است بحران انرژی اسپانیا را تشدید کند، درست زمانی که قبوض گاز در سراسر اروپا افزایش یافته است. وزارت انرژی الجزایر و مراکش هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. الجزایر بزرگترین تامین کننده گاز اسپانیا است و تقریبا نیمی از تقاضای گاز این کشور را از طریق خط لوله مغرب - اروپا پوشش می دهد. یک منبع دیگر در دولت الجزایر گفت، در صورت بروز هرگونه اختلال، کشورش از کشتی‌ها برای انتقال گاز میعان به اسپانیا استفاده خواهد کرد. این اقدام الجزایر در پی تشدید تنش در روابط دو طرف صورت گرفترئیس جمهور الجزایر نیز اخیرا اظهار داشت که کشورش دیگر نیازی به تامین گاز اسپانیا از طریق مراکش ندارد و این امر توسط خطوط جدید گاز در الجزایر یا کشتی‌ها صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

سیلاب پاییزی در ایتالیا قربانی گرفت

بارش شدید باران در جنوب ایتالیا باعث آبگرفتگی جاده‌ها، غرق شدن خودروها و گرفتار شدن مردم در خانه‌هایشان شده است.همچنین تمامی پروازها به مقصد فرودگاه سیسیل و پالرمو به سایر فرودگاه‌های ایتالیا منتقل شده‌ و تمامی مدارس سیسیل نیز روز دوشنبه تعطیل بوده‌اند. نیروهای امداد و نجات تاکنون صدها عملیات برای نجات مردم گرفتار در خانه‌ها و حبس شده در خودروها انجام داده‌اند. به گزارش یورونیوز، با این حال، جسد مردی ۶۷ ساله‌ که سیلاب با خود برده بود، روز دوشنبه در یک باغ پرتقال در سیسیل پیدا شد. امدادگران همچنان در جستجوی همسر این مرد هستند. آتش‌نشانان می‌گویند خودروی حامل این زوج در مسیری به طول دو کیلومتر اسیر سیلاب بوده است.

منبع: ایسنا

خانواده ایرانی کوچک تر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک فاصله زمانی ۶۰ ساله متوسط تعداد افراد در خانوارهای ایرانی از متوسط ۴.۸ به ۳.۸ نفر کاهش پیدا کرده است.طبق آماری که مرکز آمار ایران در گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی گردآوری کرده است در بازه زمانی ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ بُعد خانوار دستخوش نوسان بوده و در مقاطعی تا بیش از پنج نفر نیز ثبت شده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ متوسط تعداد افراد در خانوارهای ایرانی در کل کشور ۴.۸ نفر بوده که این تعداد در سال ۱۳۴۵ و ۱۰ سال بعد در سال ۱۳۵۵ به طور متوسط پنج نفر اعلام شده است. در سال ۱۳۶۵ و ۱۳۷۰ متوسط تعداد افراد در خانوارها ۵.۱ و ۵.۲ نفر بوده که در سال ۱۳۷۰ بالاترین بُعد خانوار طی ۵۰ سال گذشته ثبت شده است. اما از این سال به بعد تعداد افراد در خانواده‌ها به تدریج کم شده و به ۴.۸ نفر رسیده است. در ادامه نیز در سال ۱۳۸۵ بُعد خانوار به طور متوسط چهار نفر، ۱۳۹۰، ۳.۵ نفر و در سال ۱۳۹۵ به ۳.۳ نفر کاهش دارد. اما بررسی جزییات این گزارش نشان می‌دهد که متوسط تعداد افراد در خانوارهای شهری نیز از ۴.۷ نفر در سال ۱۳۳۵ به ۳.۳۳ در سال ۱۳۹۵ کاهش دارد و طی این سال‌ها بالاترین متوسط تعداد افراد یک خانواده به سال ۱۳۷۰ با ۴.۹ نفر برمی‌گردد. همچنین در خانوارهای روستایی بُعد خانوار از ۴.۸ در سال ۱۳۳۵ به ۳.۴ در سال ۱۳۹۵ کاهش دارد و طی این سال‌ها بالاترین متوسط تعداد افراد خانوارهای روستایی در سال ۱۳۷۰ با ۵.۶ نفر ثبت شده است.

منبع: ایسنا

ردپای اسرائیل  در کودتای سودان

روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» نوشت: یک منبع آگاه اسرائیلی که نامش ذکر نشده، از مواضع «جفری ولتمان» فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا که در توییتی کودتا در سودان را غیر قابل قبول خوانده بود و خواستار قطع کمک های آمریکا به این کشور شده بود، انتقاد کرد. اسرائیل الیوم به نقل از این منبع صهیونیستی نوشته است: در شرایط کنونی سودان، بهتر است که آمریکا از ارتش و عبدالفتاح البرهان فرماندهی آن حمایت کند ونه ازعبدالله حمدوک نخست وزیر آن. بنابر ادعای این منبع اسرائیلی: کودتا حتمی و اجتناب ناپذیر بود. مدت هاست که رئیس جمهور تحت حمایت ارتش و نخست وزیر در مسیرهای متناقضی حرکت می‌کنند، بنابراین واضح بود که به این مرحله برسد. صبح دوشنبه رسانه های خبری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند. بر اساس گزارش ها گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند. همچنین گزارش هایی نیز از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است. منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند. به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است. دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

منبع: ایرنا

ریاض میزبان دیدار یادبود «دیگو »

باشگاه بارسلونا در بیانیه‌ای نوشت: اف‌سی بارسلونا و بوکاجونیورز ۱۴ دسامبر(۲۳آذرماه ۱۴۰۰) به منظور ادای احترام به دیگو آرماندو مارادونا، «مارادونا کاپ» را برگزار کرده و نخستین سالروز درگذشت وی را گرامی خواهند داشت. هر دو باشگاه اسپانیایی و آرژانتینی شرکت  این دیدار را تایید و باشگاه آرژانتینی اعلام کرد که بازی مذکور در ورزشگاه مرسول پارک(ورزشگاه دانشگاه ملک سعود) در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد. ستاره فقید تیم ملی آرژانتین ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰(پنجم آذرماه ۱۳۹۹) پس از سال‌ها تحمل مشکلات جسمانی و همچنین پشت سر گذاشتن جراحی اضطراری ناشی از لخته شدن خودن در مغز، به دلیل حمله قلبی چشم از جهان فرو بست. مارادونا در دوران فوتبالی درخشان خود که مملو از جام‌ها و افتخارات بود، هم برای بارسا و هم برای بوکا بازی کرد. فوق ستاره فراموش نشدنی دنیای فوتبال همچنین به‌واسطه رهبری آلبی سلسته در جام جهانی ۱۹۹۸ و رساندن این تیم به عنوان قهرمانی در مکزیک، شهرت جهانی پیدا کرد و گل معروف وی به تیم ملی انگلیس که به نام «دست خدا» شناخته می‌شود، همواره برای فوتبال‌دوستان خاطرات شیرینی را تداعی می‌کند.

منبع: ایرنا

طالبان خواهان نفت ایران شد

«توکل احمدیار»، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری طالبان اعلام کرد که افغانستان آماده خرید نفت از ایران است. این مقام طالبان موضوع خرید نفت از ایران را در جریان تماس با «ابراهیم حسینی» وابسته تجاری ایران بیان کرده و در این ارتباط گفت: تقویت روابط اقتصادی و توسعه تجارت برای تهران و کابل ضروری است و واردکنندگان نفت افغانستان نیاز مبرمی به ارائه تسهیلات مورد نیاز از سوی دولت ایران خواهند داشت. این درخواست مقام طالبان در حالی اعلام شده که پس از سقوط کابل به دست طالبان، شهروندان افغانستان به شدت با کمبود سوخت روبرو شده‌اند و اوضاع این کشور با پیچیدگی بیشتری همراه شده است. از سوی دیگر خرید نفت از ایران توسط افغانستان در شرایطی درخواست شده که منابع مالی و ارزی کابل پس از سقوط کابل مسدود شده و طالبان در حال حاضر به منابع مالی و ارزی مورد نیاز دسترسی ندارند. اگرچه تا کنون هیچ کشوری گروه طالبان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است، اما این گروه از آمریکا خواسته تا منابع ارزی دولت پیشین را در اختیار مقامات طالبان قرار دهد.

منبع: مهر

روسیه مذاکرات تاکتیکی تسلیحات اتمی را مشروط کرد

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن می گوید خروج تسلیحات اتمی تاکتیکی (غیر راهبردی) از اروپا و تخریب زیرساخت های ذخیره آنها از جمله پیش شرط های روسیه برای هرگونه مذاکره با آمریکا در باب این تسلیحات است.آنتونوف همچنین خواستار خاتمه مأموریت های تبادل تسلیحات هسته ای ناتو شد. وی در عین حال تاکید کرد که مذاکرات ثبات راهبردی روسیه و ایالات متحده در مسیر درستی پیش می رود و ماهیتی حرفه ای دارد و آنها می توانند به توافقاتی در خصوص کنترل تسلیحات و کاهش خطر دست یابند. با این حال، آنتونوف یادآوری کرد که مذاکرات روسیه و آمریکا درباره پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) آسان نخواهد بود و باید از رقابت در چنین تسلیحاتی جلوگیری شود. به گفته وی، روسیه با استقرار این قبیل موشک ها و حتی انواع کوتاه بُردتر آن در هر جایی از جهان مخالف است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ مدعی شد که به دلیل نقض مکرر INF توسط روسیه، از پیمان مذکور خارج خواهد شد. در اول فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به‌ طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

منبع:مهر

امیر عبداللهیان جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور شد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران با صدور حکمی، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را با حفظ سمت بعنوان جانشین رئیس "شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور" تعیین کرد. به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، سید ابراهیم رئیسی با صدور حکمی، در اجرای بند (١) تصویب نامه مورخ ١٣٩۴/١٢/٢٢ هیات محترم وزیران و در اجرای تبصره (١) ماده (١) آیین نامه اجرایی "شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور" مصوب ١٣٨۶/٠۶/٠٩، دکترحسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را با حفظ سمت بعنوان جانشین رئیس "شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور" تعیین کرد.رئیس جمهور کشورمان در حکم صادر شده ابراز امیدواری کرده است دکتر امیر عبداللهیان با اتکال به "خداوند متعال" و "اهتمام به عدالت محوری"، "روحیه انقلابی"، "مردم داری"، "پاکدستی و فساد ستیزی"، "قانون مداری"، مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی، در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور، تلاش مجدانه داشته باشد.

منبع:شبکه خبر

هشدار زرد و نارنجی هواشناسی  برای آسمان کشور

سازمان هواشناسی کل کشور با صدور هشدار سطح زرد و سطح نارنجی هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در شمال کشور خبر داد.به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی در گیلان و مازندران در روز سه‌شنبه تشدید خواهد شد. نوع مخاطره این سامانه بارش شدید باران گاهی همراه با وزش باد شدید موقت، کاهش دما و در ارتفاعات بارش برف و اثر مخاطره آن بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، پدیده مه، لغزندگی جاده‌ها توام با کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها است؛ بنابراین اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای و تمهیدات لازم جهت جابجایی عشایر کوچ رو، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، آمادگی راهداری برای برف احتمالی در گردنه‌های سردسیر توصیه می‌شود. همچنین بر اساس هشدار سطح زرد، دو سامانه هوای ناپایدار وارد کشور خواهد شد. سامانه اول ادامه فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه ۵ آبان است که بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف را به دنبال دارد. منطقه اثر این سامانه دوشنبه گیلان، شرق اردبیل و هرمزگان، سه‌شنبه نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان و چهارشنبه مازندران، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، مناطق شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های تهران و سمنان و اثر مخاطره آن احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی و کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها است؛ بنابراین احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود. سامانه دوم کاهش محسوس دما در شمال غرب سواحل شمالی دامنه البرز، مرکزی و غرب و شمال شرق کشور است که از سه‌شنبه ۴ آبان شروع شده و تا چهارشنبه ادامه دارد. نوع مخاطره این سامانه کاهش محسوس دما (۶ تا ۱۲ درجه) در نوار شمالی کشور و اثر مخاطره آن احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر سرما و یخبندان است؛ بنابراین تسریع در برداشت و جابجایی محصولات باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی، بازبینی وسایل گرمایشی جهت جلوگیری از مسمومیت توصیه می‌شود.

منبع:شبکه خبر

واردات واکسن ۱۰۰ میلیون دوزی شد

 این جمعیت گفت: خوشبختانه با خوش قولی مسئولان صلیب سرخ کشور چین و همکاری خوب بین دستگاهی در ایران با نظارت معاون اول رئیس جمهور، ۶ میلیون دُز واکسن سینوفارم دیگر هم وارد کشورمان شد و مجموع واردات واکسن هلال احمر را به بیش از ۱۰۰ میلیون دُز رساند. وی افزود: به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۱۰۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است. همتی با بیان اینکه روند واردات واکسن در بهترین حالت پیش می‌رود گفت: هلال‌احمر آماده است به هر میزانی که وزارت بهداشت اعلام کند و نیاز کشور تشخیص داده شود واکسن وارد کند. رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر تزریق دُز یادآور برای ایمنی بیشتر اظهار کرد: هم زمان با تزریق دز اول و دوم، دُز بوستر یا یادآور برای کادر درمان و گروه‌های خاص تزریق می‌شود و بر اساس آنچه که وعده داده شده تا اوایل آذر ماه به ایمنی جمعی یعنی ۷۵ درصد واکسیناسیون جمعیت می‌رسیم و این مهم با واردات خوب واکسن خارجی در کنار تولیدات داخلی به زودی محقق خواهد شد. به گفته‌ی دکتر همتی کماکان فعالیت‌های این جمعیت برای مقابله با کرونا ادامه دارد که تداوم غربالگری در مرزها، راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون، تقویت بانک امانات پزشکی و همکاری خیرین با هلال‌احمر در این زمینه از جمله اقدامات مهم به شمار می‌آید.

منبع:شبکه خبر

قامشلی ها راه کاروان آمریکایی را سد کردند

اهالی قامشلی سوریه از عبور کاروان آمریکایی جلوگیری کردند.خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، گزارش داد اهالی روستای «حامور» با پرتاب سنگ و بستن راه از عبور کاروان نظامیان آمریکایی جلوگیری کردند. سه روز پیش هم نیروهای ارتش سوریه در پست ایست و بازرسی در جنوب غربی شهر قامشلی از عبور کاروان نظامی آمریکا جلوگیری کردند. آمریکایی‌ها از سال ۹۴ بدون اجازه دولت سوریه نیروهای خود را در نزدیکی میدان‌های نفتی حسکه و دیرالزور مستقر کرده‌اند. مردم قامشلی بارها به حضور آمریکایی‌ها اعتراض کرده و مانع تردد آن‌ها شده اند.

منبع:شبکه خبر

پنتاگون به حمله پیچیده به پایگاه نظامیان آمریکایی اعتراف کرد

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اظهاراتی در کنفرانس خبری پنتاگون با اشاره به حمله اخیر صورت گرفته به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف سوریه، گفت: این حمله کاملا پیچیده و متعمدانه بوده است. وی با تاکید بر اینکه پنتاگون همچنان در حال طی مسیر خود است، از نسبت دادن این حمله به گروه خاصی خودداری کرد. کربی در اظهاراتی تکراری ضمن متهم کردن ایران در این حمله، مدعی شد: پیش از این نیز آمریکا در سوریه شاهد حملات مشابهی از سوی گروه‌های مسلح متحد با ایران بوده است. یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی «التنف» (جنوب شرق سوریه) چهارشنبه شب هدف حملات پهپادی قرار گرفت. این حمله را بسیاری به عنوان ضربه‌ای استراتژیک بر ادعای‌های شکست ناپذیری آمریکا در منطقه می‌دانند چرا که آمریکا از این پایگاه بسیار محافظت کرده و منطقه پرواز ممنوعی در اطراف آن ایجاد کرده بود. «بیل اربن» سخنگوی فرماندهی نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در منطقه موسوم به سازمان تروریستی سنتکام در اظهاراتی حمله شامگاه گذشته به پایگاه آمریکایی «التنف» در جنوب شرقی سوریه را تأیید و جزئیاتی درباره آن ارائه کرد. این مقام آمریکایی مدعی شد: «پایگاه آمریکا به شکلی عمدی مورد حمله قرار گرفت، اما هیچ فرد آمریکایی در جریان این حمله کشته و مجروح نشد.» او همچنین اعلام کرد تحقیقاتی از سوی آمریکا درباره احتمال مجروح شدن نیروهای دیگر آغاز شده است و افزود: «هواگردهای بدون سرنشین و آتش غیرمستقیم هر دو در این حمله استفاده شدند.» پایگاه التنف یک پایگاه آمریکایی در استان حمص سوریه است که در ۲۴ کیلومتری غرب گذرگاه مرزی التنف در صحرای سوریه واقع شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha