دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم

حوزه/ همایش «علم حکمرانی عالمانه» در سالن همایش های شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش «علم حکمرانی عالمانه» با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در سالن همایش های شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد.

بسته های حمایتی در ۲۰ رشته علمی

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در این همایش با تأکید بر لزوم توجه به مسئله محوری در موضوعات پژوهشی حوزویان و نیازسنجی حوزه، نظام و جامعه اسلامی گفت: نباید در مباحث مبنایی توقف کنیم و جرأت حل مسائل و گره زدن آن بحث ها به موضوعات عینی را نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید علوم مبنایی و عینی را با هم و در کنار یکدیگر حفظ کنیم و ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: بسته های حمایتی طرح های پژوهشی در ۲۰ رشته علمی و بر اساس نقشه راهی مشخص به تدوین رسیده است.

فکر کردن به تحقق علوم در کنار تولید آن ها

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی فکر کردن به تحقق علوم را در کنار تولید آن ها از مسائل اساسی برای اهل علم دانست و گفت: بحث دین و حکمرانی را از این جهت مورد پیگیری قرار دادیم تا بستری برای ابراز وجود دغدغه مندان این عرصه ایجاد شود.

لزوم توجه نظام به تولیدات علمی حوزه

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به عملکرد خوب مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی گفت: خوشبختانه اندیشکده ها و پژوهشگاه های حوزوی تحقیقات و تولیدات علمی خوبی در زمینه مسائل عینی نظام اسلامی داشته اند که باید مورد توجه واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما امروز دچار حکمرانی نهادهای غربی شده ایم؛ نهادهایی که در میهن اسلامی ما فعال هستند همان نهادهایی می باشند که در حکومت های غربی فعالیت دارند.

محوریت سود بخش خصوصی در زندگی امروز جامعه ما

عباس جهانبخش مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی در ابتدای این همایش به ارائه مدل شهرسازی اسلامی پرداخت و گفت: در حال حاضر کل زندگی جامعه ما با محوریت سود بخش خصوصی چیده شده و نظام ما در طول ۴۰ سال گذشته از این ناحیه خیلی ضرر کرده است.

وی تأکید کرد: باید در محلات شهرهای اسلامی مسجد در مرکز آن ها قرار داشته و محور همدلی مردم باشد.

کرونا به طور صرف یک مسئله پزشکی نیست

محمدجواد معصومی نیا عضو شبکه جامع علمی جهادگران اقتصاد مقاومتی (قصد) سپس به ارائه گزارشی از عملکرد این شبکه علمی پرداخت و اظهار داشت: ما سعی کرده ایم به فراخور نیازهایی که ایجاد می شود مطالعاتی را داشته باشیم؛ در سال ۹۸ در موضوع کرونا شروع به مطالعه کردیم و دیدیم که این بیماری یک مسئله صرفاً پزشکی به حساب نمی آید.

تشکیل ۸ دبیرخانه تخصصی در معنا

گودرزی از اعضای فعال مرکز علوم نوین اسلامی معنا در معرفی این مرکز به دبیرخانه های تخصصی آن اشاره کرد و گفت: مرکز علوم نوین اسلامی معنا دارای ۸ دبیرخانه با تخصص های مختلف است.

جریان شناسی فقه معاصر در حال تحقیق است

حجت الاسلام نجفی معاون علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه سپس گفت: مرکز مطالعات راهبردی حوزه بیشتر ناظر به فعالیت های و الزامات حوزه و روحانیت فعالیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر روی جریان شناسی فقه معاصر داریم کار علمی انجام می دهیم.

ظرفیت های حوزه در حل مسائل نظام

علیرضا داوودی دبیر رویداد علمی دین و حکمرانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های اندیشکده دین و حکمرانی همکاری مشترک این اندیشکده با دانشگاه های مختلف و حوزه های علمیه را نشان دهنده ظرفیت های خوب حوزه در حل مسائل نظام اسلامی اعلام کرد.

در پایان این همایش از فعالان برگزیده رویداد علمی دین و حکمرانی تقدیر به عمل آمد و از کتاب دین و حکمرانی رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha