چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
موسسه نهج البلاغه اصفهان

حوزه/  حجت الاسلام بیگی با تشریح برنامه ها و فعالیت های موسسه نهج البلاغه اصفهان، اعلام کرد: حدود ۴۰۰ موضوع برای پایان نامه های دانشجویی مقطع ارشد و دکترا و سطح ۳ و۴ حوزه علمیه با محوریت نهج البلاغه احصاء شده است که به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، "مؤسسه نهج البلاغه اصفهان" مؤسسه ای است پژوهشی، مطالعاتی، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که با استفاده حداکثری از اندیشمندان، پژوهشگران و صاحب نظران جهان اسلام و با تدوین طرح ها، پروژه ها و ارائه برنامه های متنوع تحقیقاتی، مطالعاتی، فرهنگی، آموزشی، با همکاری، مشارکت و هماهنگی سایر مؤسسات و مجموعه های مشابه حقیقی و حقوقی با محور قرار دادن امامت و ولایت، تحقق اهداف طرح ها را با رعایت مقررات و قوانین کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پیگیری می کند.

در همین رابطه گفت‌وگویی با حجت الاسلام بیگی مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان داشتیم.

حجت الاسلام علی‌اصغر بیگی با اشاره به تشنگی بسیار زیادی که در جامعه ایرانی و جهانی نسبت به کسب معارف اهل بیت(ع) و علوی وجود دارد، گفت: اگر این تشنگی به طرز صحیح رفع نشود، جایگزین های متعددی جای نهج‌البلاغه را خواهد گرفت.

وی با اشاره به ارزش های والای نهج البلاغه  در کلام بزرگان، تصریح کرد: امروز برای غربت و مظلومیت کلام امیر المومنین(ع) باید گریست.

مدیر موسسه نهج البلاغه استان اصفهان ادامه داد: ما امروز محتاج سیره اقتصادی امیرالمومنین(ع) هستیم. بایدها و نبایدهای حکومت اسلامی، رفتار حاکمیتی و ...هزاران معارف از نهج البلاغه قابل برداشت است.

وی تصریح کرد: حلاوت کلام و معارف علوی باید به مردم چشانده شود، به راستی جایگاه نهج البلاغه در حوزه های علمیه چگونه است؟ آیا ما درصدد اجرایی کردن مطالبات عالمان دینی در زمینه نهج البلاغه هستیم؟ امید است نهج البلاغه درس اصلی حوزه های علمیه قرار گیرد.

حجت الاسلام بیگی در خصوص فعالیت های موسسه نهج‌البلاغه در اصفهان، اظهار کرد: این موسسه سال ۱۳۹۴ در مجموعه امامزاده درب امام و با پیام حضرت  آیت الله مظاهری و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان آیت الله طباطبایی نژاد،  حجت الاسلام  والمسلمین محمد تقی رهبر به عنوان رئیس موسسه نهج البلاغه و هزینه های خیرین خصوصا  مرحوم حجت الاسلام اسلامی و مدیریت حجت الاسلام فعال و حضور ائمه جمعه و جماعات، خیرین وعلاقمند ان شروع به کار کرد.  
 
وی با اشاره به حوزه فعالیت‌های موسسه نهج البلاغه اصفهان، ادامه داد: حوزه فعالیت‌های این موسسه در پنج محور  از جمله حوزه‌های علمیه، مراکز دانشگاهی، اصناف و ادارات، ائمه جمعه و جماعات و فضای مجازی تعریف شده است.

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان نامه های ارشد و دکتری و سطح ۳ و ۴ حوزه | ارسال روزانه حکمت های نهج البلاغه برای ۵۰ هزار نفر

مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان خاطرنشان کرد: طی شش سال اخیر این موسسه با فراز و فرودهای مواجه شده، اما طی سه سال اخیر فعالیت‌های موسسه  اوج گرفته است. با دستور آیت الله طباطبایی‌نژاد مکان موسسه تغییر کرد و به روبروی امامزاده هارونیه واقع در مدرسه میرزا حسن که در دوره سلجوقیان احداث و اخیرا توسط مدیریت حوزه علمیه اصفهان باز سازی شده، منتقل گشت و به مدرسه امام علی علیه السلام نام گرفت،  البته آماده سازی این مدرسه هزینه ی حدود دو میلیارد در برداشته است که کلاً توسط عاشقان نهج البلاغه پرداخت گردید و فعالیت‌های موسسه در آن متمرکز شد.
 
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر عمده فعالیت‌های موسسه در حوزه تحقیقات و آموزش  بوده است، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی مختلفی برای طلاب، مبلغان، ائمه جماعات تعریف شده و مباحث مرتبط با حفظ قرآن کریم در حوزه‌های علمیه نیز در این موسسه شکل گرفته که با موفقیت‌های خوبی نیز همراه بوده است.

حجت الاسلام بیگی اضافه کرد: در خصوص مباحث مربوط به دانشگاه دو مقوله از جمله ایجاد مراکز تخصصی در دانشگاه‌ها را پیگیر هستیم که دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این زمینه پیشگام و پیشتاز بوده‌اند، نتیجه این اقدامات منجر به تشکیل انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران در شعبه اصفهان توسط محققان شده که محققان دانشگاه و حوزه علمیه در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، کنگره‌ها و همایش‌های علمی در دانشگاه‌ها و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی مانند کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی علیه السلام از جمله اقدامات دیگر موسسه نهج البلاغه اصفهان بوده، همچنین دومین کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی علیه السلام با عنوان انسان در تراز نهج البلاغه  امسال مصادف با ۱۳ رجب  همراه با همایش تجلیل از پیشکسوتان و فعالین نهج البلاغه  برگزار خواهد شد.
 

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان نامه های ارشد و دکتری و سطح ۳ و ۴ حوزه | ارسال روزانه حکمت های نهج البلاغه برای ۵۰ هزار نفر


مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان خاطرنشان کرد: موسسه اقدامات پژوهشی و تحقیقی فراوانی در دانشگاه‌ها انجام داده و در شرف انجام است که تدوین نظام‌نامه موضوعات نهج‌ البلاغه یکی از این موارد است.

وی با اشاره به اینکه آموزش کارکنان دولت با محوریت نهج البلاغه نیز از جمله اقدامات موسسه است، افزود: در این خصوص دوره‌های حکمرانی علوی، شهروند مسئول از دیدگاه امام علی علیه السلام و مدیریت علوی برگزار شده؛ با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان دوره‌هایی برای کارکنان دولت تعریف شده که امیدوارم آنها نیز انجام شود. در مجموعه ی اتاق بازرگانی نیز دوره هایی شروع و خدمات شایسته ایی انجام گرفته است.
 
حجت الاسلام بیگی اظهار کرد: در مراکز انتظامی و نظامی نیز دوره‌های خوبی برگزار شده که دوره آموزشی مرکز هوانیروز اصفهان برای فرماندهان و خانواده‌ها یکی از این موارد بوده است. برای تمام کلانتری‌ها و مراکز آموزشی نیروی انتظامی نیز دوره‌هایی تعریف شده که در حال انجام است.
 
وی در خصوص دوره‌هایی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش نیز دو دوره آموزشی با محوریت نهج البلاغه  برای حدود ۵۰ هزار معلم  در نظر گرفته شده که  به دو صورت مجازی و حضوری و یک دوره  ۳۶ ساعته نیز ویژه مربیان و معاونان پرورشی در نظر گرفته شده که در حال انجام است.
 

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان نامه های ارشد و دکتری و سطح ۳ و ۴ حوزه | ارسال روزانه حکمت های نهج البلاغه برای ۵۰ هزار نفر


مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان با اشاره به فعالیت موسسه در فضای مجازی، اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر از اقشار مختلف به صورت روزانه شرح حکمت‌های نهج البلاغه را در ایتا و واتساپ پیگیری می‌کنند، همچنین دوره‌های ویژه‌ای برای خواهران داشته‌ایم که با استقبال خوبی روبرو شده است. بهترین اساتید در زمینه نهج البلاغه برای این دوره‌ها در نظر گرفته شده است تا منشا برکات فراوان باشد.

وی تاکید کرد: حدود ۴۰۰ موضوع برای پایان نامه های دانشجویی مقطع  ارشد و دکترا و سطح ۳ و۴ حوزه علمیه با محوریت نهج البلاغه احصاء شده است که به زودی منتشر می شود.
 

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان نامه های ارشد و دکتری و سطح ۳ و ۴ حوزه | ارسال روزانه حکمت های نهج البلاغه برای ۵۰ هزار نفر


حجت الاسلام بیگی از انعقاد تفاهم نامه آموزشی و تحقیقاتی با مراکز مختلف از جمله  مدیریت سازمان بازرسی منطقه پنج کشوری اشاره کرد وگفت: تفاهم نامه های دیگری با دفتر تبلیغات اسلامی، اتاق بازرگانی استان، آموزش وپرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیریت کتابخانه های استان منعقد شده است.

مدیر موسسه نهج البلاغه اصفهان، افق آینده موسسه را روشن دانست و عنوان کرد: ما هنوز در ابتد ای راه هستیم و این موسسه  درختی نونهال است. امیدواریم با ارتباطی که با محققین و نخبگان حوزوی و دانشگاهی علاقمند به نهج البلاغه ونیروی انسانی توانمند که در استان و خارج استان وجود دارد و خیرینی که در اصفهان مشغول فعالیت هستنند، اندیشکده بین المللی امام علی علیه السلام و پارک نهج البلاغه در زمین بیش از پنج هکتاری مرحوم حجت الاسلام حاج میزرا علی آقا عابدینی(ره) و ورثه ایشان ساخته شود و منشأ آثار و برکات در این زمینه باشد و از اصفهان نهج البلاغه جهانی شود.
  

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان نامه های ارشد و دکتری و سطح ۳ و ۴ حوزه | ارسال روزانه حکمت های نهج البلاغه برای ۵۰ هزار نفر


 وی در پایان از استادان، فضلا و نخبگان حوزه و دانشگا، خیرین و عاشقان نهج البلاغه و تمام کسانی که در این ساحت مقدس تلاش می کنند، تشکر کرد و گفت: از صاحب کتاب بزرگ نهج البلاغه یعنی یعسوب الدین امیرالمونیین علی علیه السلام می خواهیم که دست ما را بگیرند و با نگاهی و نظری   ونگاهی ما را  در این مهم کمک نمایند.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha