پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حرم حضرت معصومه در شب شهادت امام سجاد

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: اکنون مراکز مختلف حوزوی داریم که حتی طلبه های خارجی نیز در این مکان مقدس مشغول به تحصیل علوم اسلامی و انسانی هستند که این امر از برکت وجودی حضرت معصومه (س) در قم است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم اظهار داشت: اکنون علوم آل محمد(ص) و علوم اسلامی و انسانی از این مکان مقدس به سایر نقاط جهان اسلام در حال انتشار است.
وی افزود: اگر حضرت معصومه نبودند قم یک شهری کویری صرف و عبوری بود اما به برکت ورود این بانو همه گرد حرم این بانو جمع شدند و مراکز حوزوی علوم اهل بیت(ع) برپا شد.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: بعضی ها قدر این ظرفیت و حوزه های علمیه را نمی دانند و از فضای این شهر بهره نمی برند که باید با شناخت از این بانوی کریمه و کسب معرفت به جایگاه و شان قم شناخت حاصل کنند.
وی با بیان اینکه در روایات مختلف به جایگاه والای حضرت معصومه(س) و شهر قم در کلام اهل بیت(ع) اشاره شده است گفت: امام علی(ع) نیز ۱۴۰۰ سال پیش در باره این بانو وعده دادند در تاریخ آمده است که ابوموسی اشعری از امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) پرسید: سالم ترین شهر و بهترین محل در زمان فرو آمدن فتنه و جنگ کدام شهر است؟ حضرت فرمود: سالم ترین محلها در چنین روزگاری سرزمین جبل (قم) است. وقتی اوضاع خراسان مضطرب گردد و جنگ بین اهل گرگان و مازندران واقع و سیستان خراب شود، پس سالم ترین محلها در این روزگار محلة قم است. شهری که از آن یاران (حضرت مهدی(ع)) و بهترین مردم خروج می کنند. این شهر محل قدم جبرئیل است و آن محلی است که از آن آبی جاری می شود که هر کسی از آن بیاشامد، از هر دردی در امان خواهد بود»
این استاد حوزوی ادامه داد: همچنین سعد اشعری قمی می گوید: در محضر امام رضا(ع) بودم؛ به من فرمود: ای سعد! از برای ما در نزد شما (در قم)، قبری وجود دارد. سعد عرض کرد: فدایت گردم! آیا مقصود شما، قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است؟ امام رضا علیه السلام فرمود: » نعم من زارها عارفا بحقّها فله الجنّة؛(۵) آری کسی که با معرفت به [مقام ] او، وی را زیارت کند، بهشت برای او است«.
وی گفت: امام جواد(ع) نیز فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ»(۲)؛ «کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.»
استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) در مقام شفاعت است گفت: تنها امام زاده ای است که زیارت نامه ایشان از قول امام معصوم نقل شده است و دارای مقام شفاعت است.
وی ادامه داد: زیارت‌نامه مأثور از امام رضا(ع) در پیشگاه حضرت معصومه(س) است که در بخشی از آن می خوانیم؛ «یا فاطمة اشفَعی لی فی الجنة فإنّ لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمۀ عدل او گردد در این صورت به این کار «شفاعت» می گویند.
این استاد حوزوی بیان کرد: معلوم می‌شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی‌شود چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند، استحقاق بهشت را خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: زیارت نامه هر امامزاده ای نشان عظمت وجودی آن معصوم است در بخش دیگر این زیارت نامه می خوانیم: «به درگاه خدا به سبب دوستی شما و بیزاری از دشمنانتان و تسلیم بودن به خدا، تقرّب می‌جویم»  از این رو باید در مسیر وظایفمان محب کریمه اهل بیت و بیزار از دشمنانش باشیم و این را در رفتار و کردارمان نشان دهیم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha