شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محاسبه نفس

حوزه/ امام موسی کاظم (ع) فرمود: از ما نیست کسی که هر روز (احوال) خود را محاسبه نکند، پس اگر کار نیکی کرده است، از خدا زیادی آن را خواهد و اگر گناه و کار بدی کرده ، از خدا آمرزش خواهد و به سوی او بازگشت کند. (و توبه نماید.)

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقه مندان می نماید.

    

* محاسبه خویشتن

     

۱. امام موسی کاظم (ع) فرمود: از ما نیست کسی که هر روز (احوال) خود را محاسبه نکند، پس اگر کار نیکی کرده است، از خدا زیادی آن را خواهد و اگر گناه و کار بدی کرده ، از خدا آمرزش خواهد و به سوی او بازگشت کند. (و توبه نماید.)

     

۲. حضرت صادق (ع) فرمود: تو را طبیب خودت کرده اند و درد را هم برایت گفته اند و نشانه سلامتی را نیز به تو یاد داده اند و به دارو هم راهنمایی کرده اند، اکنون بنگر که چگونه درباره آن رفتار کنی .

     

۳. حضرت صادق (ع) فرمود: از (استعدادهای) خودت برای خودت بهره گیر، از تندرستیت پیش از آنکه بیمار شوی و در (حال) توانایی پیش از آنکه ناتوان گردی و در زندگی پیش از مردن (از قوا و استعدادهای خود به نفع خویش) بهره مند شو.

     

۴. امام صادق (ع) فرمود: چون روز آید (به مردمان) گوید: ای فرزند آدم در این روز نیکی کن تا در روز رستاخیز، در درگاه الهی به آن شهادت دهم؛ چرا که من در گذشته پیش تو نیامدم و در آینده هم نخواهم آمد و چون شب فرا رسد سخنی همانند آن بگوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha