پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گناه

حوزه/ حضرت باقر(ع) فرمودند: همه گناهان سخت است (از نظر نافرمانی خدا و کیفر و عقوبت آنها) ولی سخت ترین آنها گناهانی است که بر آن گوشت و خون بروید (مانند خوردن مال حرام یا اصرار بر گناه اگر چه حلال خورد).

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقه‌مندان می نماید.

   

* گناه

    

۱. امام باقر(ع) فرمود: هیچ نکبتی به بنده نرسد (پایش به سنگی نخورد) مگر به سبب گناهی و آنچه خدا از او می گذرد بیشتر است.

   

۲. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: تو که اعمال رسوا کننده مرتکب شده ای، خنده دندان نما مکن و کسی که گناهانی کرده از بلای شبگیر و پیشامد ناگهانی نباید ایمن باشد.

   

۳. حضرت باقر(ع) فرمود: همه گناهان سخت است (از نظر نافرمانی خدا و کیفر و عقوبت آنها) ولی سخت ترین آنها گناهانی است که بر آن گوشت و خون بروید (مانند خوردن مال حرام یا اصرار بر گناه اگر چه حلال خورد.

   

۴. حضرت باقر(ع) فرمود: همانا بنده مرتکب گناه می شود و روزی از او برکنار می گردد.

شرح :

مقصود گناهانی است که تنگی روزی می آورد و آن هم نسبت به اشخاصی که خدای تعالی بخواهد آنها را در دنیا بدین وسیله کیفر دهد؛ وگرنه بسیاری از گنهکاران دارای زندگی مرفه و روزی فراوانی هستند.

   

۵. حضرت صادق (ع) فرمود: همان گناه بنده را از روزی محروم می دارد.

   

۶. حضرت صادق (ع) فرمود: همانا شخص گناهی مرتکب می شود و بر اثر آن از نماز شب محروم می شود و تأثیر کار بد در صاحبش از تأثیر کارد در گوشت زودتر است.

   

۷. حضرت صادق (ع) فرمود: کسی که آهنگ گناهی کند، آن را انجام ندهد، زیرا گاهی بنده ، گناهی مرتکب شود و خدای تبارک و تعالی او را ببیند و فرماید: به عزت و جلالم سوگند، دیگر بعد از این تو را نیامرزم.

   

۸. امام موسی کاظم (ع) می فرمود: بر خدا سزاوار است که هر خانه ای که در آن نافرمانیش کنند، خرابش کند تا خورشید بر آن بتابد و (از پلیدی معنوی) پاکش کند (پس معصیت خدا خانه را ویران کند چنان که آفتاب بر سطح آن بتابد).

   

۹. رسول خدا (ص) می فرمود: همانا بنده گاهی برای یکی از گناهانش صد سال (در قیامت) حبس شود، در حالی که همسران خود را ببیند که در نعمت بهشت می خرامند.

   

۱۰. امام باقر(ع) فرمود: خدا حکم قطعی و حتمی فرسوده و نعمتی را که به بنده ای مرحمت فرموده از او باز نگیرد، مگر زمانی که بنده گناهی مرتکب شود که به سبب آن مستحق کیفر گردد.

   

۱۱. حضرت صادق (ع) می فرمود: گاهی یکی از شما از سلطان بسیار می ترسد، و این جز به سبب ارتکاب گناهان نیست پس تا می توانید از گناهان بپرهیزید و بر آنها اصرار نورزید.

شرح :

برخی از گناهان موجب می شود که سلطان ظالمی بر مردم مسلط شود و آنها از او بترسند.

   

۱۲. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: دردی دردناکتر از گناه برای دل نیست و ترسی سخت تر از مرگ نیست و گذشته برای اندیشیدن (و عبرت گرفتن) و مرگ برای اندرز دادن کافی است.

   

۱۳. امام رضا(ع) می فرمود: هر چند بندگان گناهان تازه ای را که سابقه نداشته ایجاد کنند، خدا برای آنها بلاهایی ناشناخته برایشان پدید آورد.

توضیح: این روایت شریف در اجتماع امروز ما به روشنی جلوه گر است؛ ما در این زمان گناهان نو ظهوری (خصوصا نسبت به زنان و انواع کلاه برداریها) می شنویم که نسبت به انحرافات گذشته بی سابقه به نظر می رسد و همچنین از امراض و گرفتاریهای مردم آنچه می بینیم ، در قاموس معلومات ما تازگی دارد.

   

۱۴. حضرت صادق (ع) فرمود: خدای فرماید: هرگاه کسی که مرا شناخته نافرمانیم کند، کسی را که مرا نشناخته بر او مسلط کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha