پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلیمن مهاجرنیا بیان داشت: کتاب فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه ای، نوشته ای نو می باشد، زیرا امثال این کتاب و رویکرد فلسفه مضاف به فقه، بسیار ابتدایی و اندک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نشست از مجموعه نشست‌های معرفی و نقد کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» تألیف حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی به عنوان ناقد بیان داشت: کتاب فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه ای، نوشته ای نو می باشد، زیرا این کتاب و رویکرد فلسفه مضاف به فقه، بسیار ابتدایی و اندک است.

وی افزود: در فلسفه مضاف اگر خود فلسفه، مضاف به علم شود یک معنا دارد و اگر مضاف به غیر علم شود معنایی دیگر دارد؛ در حالت اول ، علم به درجه دو تبدیل می گردد، یعنی مطالعه کننده وارد مسائل سیاسی نشده و موضوع فقه سیاسی به عنوان یک موضوع مورد مطالعه او نیست بلکه خود فقه سیاسی به عنوان یک دانش مورد مطالعه قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به فرض عدم علمی بودن فقه سیاسی بیان داشت: اگر فقه سیاسی را یک دانش و معرفت عمومی در نظر بگیرم، فلسفه فقه سیاسی دانش درجه یک تلقی می شود؛ یعنی موضوع مورد مطالعه خود فقه سیاسی نیست بلکه مسائل آن می باشد.

استاد دانشگاه و حوزه اظهار داشت: نویسنده کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» فقه سیاسی را در کنار سایر حوزه های علم نمی دانند؛ بلکه یک حوزه معرفتی عمومی در باب زندگی سیاسی، حیات اجتماعی دانسته که هنوز تبدیل به یک علم نشده است.

وی ضمن اشاره به عدم علمی بودن فقه سیاسی از دیدگاه نویسنده کتاب بیان داشت: برخلاف دیدگاه حاکم، در پاره ای از مطالب کتاب تصریح شده که نوع نگاه درجه دو به فقه وجود دارد؛ درحالی که ابتدا گفته شد موضوع فقه سیاسی یک دانش عمومی بوده و به عنوان یک علم تلقی نمی شود، بنابراین نمی توان نگاه درجه دو به مباحث داشت؛ باید چارچوب معرفتی و دانشی را رعایت کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: فلسفه درباره وجود بحث می کند؛ بحث هایی که خیلی ثمره زندگی اجتماعی ندارد و فقط بحث های ذهنی می باشد؛ اما فلسفه مضاف به طور دقیق مماس با همه ابعاد زندگی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha