شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام تقوي

حوزه/ قائم مقام مدیر مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس گفت: صلح امام حسن مجتبی با توجه به شرایط زمان امامت ایشان بهترین کار ممکن بود و زمینه ساز قیام عاشورا شد.

حجت الاسلام حسن تقوی، قائم مقام مدیر مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بندرعباس اظهارداشت: تاریخ اسلام(ص) از زمان پیامبر اسلام(ص) تاکنون که در عصر غیبت کبری هستیم، سیری است که ائمه هدی(ع) در آن به فراخور شرایط سیاسی و امنیتی زمان بهترین تصمیم ها را گرفته اند.

وی افزود: یکی از تصمیمات کلیدی تاریخ اسلام صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه بود که متاسفانه این امر برای بسیاری از شیعیان حل نشده است و در همان زمان حیات مبارک امام مجتبی علیه السلام هم بسیاری از شیعیان ایشان را سرزنش می کردند.

حجت الاسلام تقوی بیان کرد: بررسی زمان قیام امام مجتبی(ع)‌شرایط خاصی را نشان می دهد چنانچه دیدیم حتی فرمانده سپاه امام حسن(ع) عبیدالله بن عباس نیز با حدود ۸ هزار نفر از یاران امام به معاویه پیوستند.

قائم مقام مدیر مدرسه علمیه النبی(ص) تصریح‌کرد: امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار مظلوم بودند و لشکریان خود امام تلاش کردند ایشان را ترور و به شهادت برسانند و امام علیه السلام برای صلاح مسلمین و حفظ راه اهل بیت علیهم السلام صلح با معاویه را با شروطی پذیرفت.

وی ابراز داشت: صلح امام حسن مجتبی علیه السلام زمینه را برای قیام امام حسین علیه السلام و برگرداندن جامعه اسلامی به ریل اصلی خود را باز کرد، چرا که معاویه به عدم اجرای پیمان نامه و نقض آن به نوعی به قیام امام حسین(ع) در نگاه عوام مشروعیت بخشی کرد.

حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: ائمه بزگوار در هر زمان بهترین تصمیم ممکن را گرفته اند. امام حسن مجتبی(ع) در شرایطی که هم‌ در اهل خانه خود معاویه نفوذ داشت و هم یارانش از عزم آنچنانی برخوردار نبودند نمی توانست در مقابل معاویه و جبهه عظیم زور، زر و تزویر بایستد و صلح او به صلاح همگان بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه النبی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    قائم مقام؟ مگر حوزه های علمیه غیر از مدیر کل حوزه ها قائم مقام دارند؟ چرا در پست های سازمانی دقت نمی کنید؟ این چه نوع خبر زدنیه؟ به اسم حوزه است لطفاً دقت کنید؟