پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 988889
۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
حجت الاسلام علی خاتمی

حوزه/ امام جمعه زنجان گفت: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب ضرورت دارد که فرهنگ عمومی اصلاح شود و برای این کار باید از همه ابزارها و امکانات موجود از جمله رسانه‌ها، موعظه، صاحبان قلم، فرهنگیان و همه امکانات استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، در خطبه های نماز جمعه زنجان با  اشاره به اینکه در تقویم جمهوری اسلامی روز ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی است، گفت: فرهنگ عمومی در قالب های مختلف از جمله همسایه داری، مردمداری، داد و ستد، زندگی اجتماعی و نوع برخورد با دیگران و رفتاری که افراد از خود نشان می دهند، تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه به طور کلی رفتار مردم در جامعه به عنوان فرهنگ عمومی تلقی می شود، افزود: بیشترین دغدغه رهبر معظم انقلاب هم در خصوص فرهنگ عمومی است و  تنظیم منطقی و معقول مراودات و ارتباطات در جامعه را شامل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه فرهنگ عمومی همان مواردی مانند نحوه لباس پوشیدن، نوع معماری شهر و نحوه برخورد در موارد و مسائل پیش‌آمده در یک منطقه و یا  نحوه برگزاری آیین ها و مراسم‌ها است که به عامه مردم مربوط می شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به این که رهبری فرهنگ را به دو بخش ظاهری و نامحسوس تقسیم بندی کرده اند گفت: به تعبیر ایشان یک فرهنگ در ظاهر است که مشخص است مثل همان نوع لباس، معماری شهر و مسائل آشکار که نمود عینی دارد، در بخش نامحسوس اما بروز فرهنگ را فقط  آنهایی می بینند و متوجه می‌شوند که در صحنه بوده و شاهد نوع برخورد افراد در سطح جامعه با افراد دیگر یا مسائلی که پیش می آید هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار داشت: برخی از موارد فرهنگ بسیار ریز و جزئی است و فقط افراد منطقی آن را متوجه می‌شوند.

وی افزود: نوعدوستی، انسانیت، ادب و مواردی از این دست جزو فرهنگ نامحسوس است که مانند معماری به چشم نمی آید.

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به  اینکه پیامبر اسلام و ائمه معصومین نسبت به همسایه داری سفارش های زیادی کرده اند گفت:  پیامبر چنان در همسایه داری تاکید و سفارش داشته است که مردم زمانه او فکر می‌کردند همسایه از همسایه ارث می برد.

وی در ادامه حضور جوانان، نوجوانان، فرهنگیان، دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌های شهدا و عموم مردم در آیین مبارزه با استکبار جهانی را معنادار و قابل تقدیر خواند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ورود به موقع و برخورد مناسب فرزندان انقلاب، نگهبانان هوشیار و همیشه بیدار کشور، نیروهای زمینی، دریایی و هوایی در مواجهه با مسئله آمریکایی‌ها و نفتکش ایران در خلیج فارس را سیلی محکمی بر صورت آمریکای جنایتکار عنوان کرد.

امام جمعه زنجان در پایان بار دیگر ضمن پاسداشت یاد و خاطره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان گفت: اگرچه بارها از برگزار کنندگان این کنگره تقدیر کرده‌ام اما لازم است یادآوری کنم که هر چه از آنها تقدیر کنیم باز هم کم است، چرا که با  برگزاری آبرومندانه کنگره، برای استان زنجان افتخار آفرینی کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha