پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ اگر معنویت شیعی به خوبی تبیین شود بسیار جذاب است و جایگزین مناسبی برای معنویت های کاذب است و در درختواره رشته های تحصیلی حوزه نیز به این مقوله مهم توجه کافی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در مراسم نخستین همایش ملی"معنویت و علوم اسلامی" که در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه معنویت اسلامی و شیعه و مولفه های این معنویت پرداخت و گفت: یکی از مولفه های این معنویت این است که یک حس درونی است که یک متعلق در عالم واقع دارد به عبارت دیگر معنویت از مقوله تضایف است و منحصر به درون نیست.

وی افزود: عوالم غیب همه سلسله مراتب و کارگزارانی دارد که آنها هم از عالم غیب به شمار می روند، معنویت شیعی یک معنویت ذات متعلق است و دارای یک متعلق و عین خارجی است.

مدیر حوزه های علمیه در تبیین مولفه بعدی معنویت گفت: مولفه بعدی اینکه این معنویت هم در درون یک حس مستقل است و تبعی نیست و هم اینکه دارای انسجامی است که راهی را نمی رود جز آن راهی که در عالم وجود دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: این حس درونی که بالتبع و بالعرض نبود و مستقل بود در منظومه شخصیت انسان یک درختواره و نظام واره را شکل می دهد که این حس در درون دچار تزاحم نشود.

امام جمعه قم ابراز داشت: این حس معنویت خواهی در عین حال که جایگاهی مستقل دارد اما جلوه های متعددی دارد که بر همه شخصیت ها پرتو می افکند این معنویت یک امری است که بازتاب هایی روی اضلاع شخصیت انسان دارد؛ یک جلوه انحصاری دارد ولی در همه رفتارهای فردی ، اجتماعی، سیاسی و سایر ابعاد شخصیتی انسان بروز و ظهور پیدا می کند و اگر کسی این معنویت را به همه عرصه های زندگی خود وارد کند ارزش دارد.

وی افزود: اگر کسی به جایگاهی برسد که مثلا همه عمر او یک سجده باشد، یک رکوع باشد چنین شخصی همه جلوه های زندگی او عبادت خداست همانند امیرالمومنین(ع) که همه عمر ایشان یک سجده در مقابل خدای متعال بود، یک رکوع بود، یک قیام بین یدی الله بود.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین معنویت شیعی پرداخت و گفت: در بحث مهدویت و انتظار رابطه انسان با یک انسان کامل و زنده مطرح است و در مقوله زیارت و توسل هم این رابطه و ارتباط یک رابطه زنده است با امامی که در یک حیات برزخی است و این معارف پشتوانه توحید شیعی است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: اگر این معنویت شیعی به خوبی تبیین شود بسیار جذاب است و جایگزین مناسبی برای معنویت های کاذب است و در درختواره رشته های تحصیلی حوزه نیز به این مقوله مهم توجه کافی صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha