جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مشاغل خانگی

حوزه/ مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: در شرایط سخت کنونی، یکی از مهم ترین الزامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه مشاغل خانگی است.

محمدصادق خدایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که بر اساس آمار اعلامی از سوی برخی مسئولان، بیش از ۳ میلیون نفر در ایران اشتغال به تولید محصولات خانگی دارند، اظهار داشت: جدای از بحث شیوع کرونا که طی دو سال اخیر توجه به این مشاغل را بیشتر کرد، آن چه حائز اهمیت است سهم قابل توجه مشاغل خانگی در بحث اشتغال زایی است و این که تلاش و اهتمام مسئولان کشور در راستای توسعه این قبیل مشاغل می تواند تا حدود بسیاری آنان را در امر مقابله با معضل بیکاری کمک کند.

وی افزود: بنا بر آمار وزارت اقتصاد، سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم اکنون بیش از ۶ درصد است که با برنامه ریزی درست مسئولان و هدف گذاری صحیح در آینده ای نزدیک قابلیت رسیدن به رقم ۱۰ درصد را هم دارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی همچنین گفت: بر اساس تعاریف قانونی، مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می شود که از سوی عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید و عرضه کالا به بازار منتج می شود.

وی بیان داشت: از این مساله نیز نباید غافل شد که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد شاغلان مشاغل خانگی را بانوان تشکیل می دهند و از این رو توسعه این گونه فعالیت ها می تواند به اقتصاد خانوار آن هم در شرایط دشوار معیشتیِ فعلی، کمک قابل توجهی کند.

خدایی با اشاره به نقش مهم مشاغل خانگی در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های مهم مشاغل خانگی، ناظر به حذف هزینه‌های مربوط به رهن و اجاره کارگاه یا مغازه، کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب و نیز استفاده از سایر اعضای خانواده به‌عنوان نیروی کار است و این که ساعات کاری در این بخش در اختیار آن هاست و لذا هم می توانند به زندگی خانوادگی خود برسند و هم این که فعالیت مفید اقتصادی توأم با درآمدزایی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha