پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آسیب های اجتماعی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی و فعال فرهنگی تصریح کرد: از جمله الزامات در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در کشور، واقع نگری و برنامه محوری مسئولان است.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که مسئولان و دولتمردان باید برنامه ای جدی و هدفمند برای مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور ارایه دهند، اظهار داشت: متأسفانه بنابر برخی آمار رسمی تنها در سه سال اخیر که دو سال آن مصادف با شیوع ویروس منحوس کرونا بوده، شاهد رشد دو برابری جمعیت زیر خط فقر در کشور بوده ایم که خود این مساله فقر و مشکلات اقتصادی، زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: در همین بازه زمانی بنابر گفته مسئولان دست اندرکار سازمان بهزیستی و مرکز آمار ایران، آمار طلاق نیز متأسفانه رشد ۵ درصدی داشته و حال آن که میزان ازدواج در خیلی از استان ها رقم کاهشی داشته است.

حجت الاسلام موسوی حسب، همچنین گفت: البته آن چه مسلم است این که آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و در همه جای دنیا وجود دارد، با این حال رشد این گونه آسیب ها و افزایش آمارها در این خصوص به هیچ وجه زیبنده کشور و جامعه اسلامی ما نیست و لذا مسئولان و مدیران مربوطه باید برنامه ای عملیاتی برای کاهش این معضلات ارایه دهند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در حوزه مسایل و آسیب های اجتماعی نکته بسیار مهمی که حتماً باید مدنظر قرار گیرد ناظر به واقع نگری است یعنی نه این که بخواهیم مسایل را بزرگ نمایی کنیم که خدای ناکرده به ورطه سیاه نمایی بیفتیم و نه این که آن ها را کتمان کنیم بلکه ما باید متعهد به واقع نگری باشیم و با شناخت درست مسایل و ریشه ها و عوامل به دنبال حل معضلات و یا کاهش آن ها باشیم.

وی گفت: ناگفته نماند که شیوع کرونا در تشدید آسیب های اجتماعی و اقتصادی بسیار مؤثر بوده اما واقعیت آن است که پیش از کرونا نیز وضعیت ما در بحث آسیب های اجتماعی چندان مناسب نبوده، چه آن که مقام معظم رهبری با هوشمندی و دغدغه مندی خاص خویش در سال ۹۵ شخصاً به این موضوع ورود پیدا کردند.

حجت الاسلام موسوی حسب افزود: ایشان در همان سال خطاب به مسئولان بر لزوم انجام کار فوق العاده در حوزه آسیب های اجتماعی تأکید کردند که تحلیل این نکته نشان می دهد که اهمیت مساله تا به کجاست.

وی بیان داشت: در کنار اهتمام جدی مسئولان و برنامه محوری و واقع گرایی آن ها، نباید از ظرفیت عظیم مردم و تشکل های مردمی همچون بسیج برای مقابله با آسیب های اجتماعی غافل شد، چه آن که با وجود مشارکت فعال و مؤثر مردم می توان به تدریج مشکلات در این رابطه را کاهش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha