جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهید مدرس

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار با اشاره به اینکه «دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی» یکی از جمله ویژگی های شخصیتی آیت الله مدرس بود، گفت: مدرس رهبر مخالفان قرارداد ننگین ۱۹۱۹ در زمان «وثوق الدوله»بود و با شجاعت تمام در مقابل آن ایستاد.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان به بررسی وتحلیل شخصیت آیت الله مدرس پرداخت و اظهار داشت: شهید آیت الله مدرس در پنج دوره نمایندگی مجلس شورای ملی از دوره دوم تا ششم، عرصه‌های نوینی در سیاست‌مداری و سیاستگذاری ایران خلق کرد که برگرفته از شخصیت خودساخته او بود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: نگاهی به مؤلفه‌های شخصیتی شهید مدرس در دوران نمایندگی ابعاد برجسته‌ای از الگوی یک نماینده تمام و کمال مردم را به منصه ظهور می‌رساند که می‌تواند از هر جهت اسوه و نمونه‌ای برای سیاستمداران امروزین باشد.

استاد حوزه با اشاره به اینکه «مردم‌داری» یکی از ویژگی های شخصیتی آیت الله مدرس بود، تاکید کرد: شهید مدرس می گوید: «ما ولی نیستیم، وکیل هستیم»، لذا باید گفت که یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های مدرس در کسوت نمایندگی، اهمیت به نقش و جایگاه مردم بود.

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه «دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی» یکی دیگر از ویژگی های این شخصیت بزرگ بود، گفت: مدرس رهبر مخالفان قرارداد ننگین ۱۹۱۹ در زمان «وثوق الدوله»بود و با شجاعت تمام در مقابل آن ایستاد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار افزود: آیت الله مدرس در سخنانی درباره مخالفتش با این قرارداد می‌گوید: «هی می‌آمدند پیش من و می‌گفتند: این قرارداد کجایش بد است؟ کدام یک از موادش بد است؟ کدامیک هرکجایش بد است موردش را ذکر کنید تا برویم اصلاح کنیم؟ من جواب دادم من رجل سیاسی نیستم... اما آن چیزی که استنباط می‌کنم در این قرارداد بد است همان ماده اولش می‌باشد که می‌گوید ما انگلیسی‌ها استقلال ایران را به رسمیت می‌شناسیم... این مثل این است که یکی بیاید و به من بگوید سید، من سیادت تو را به رسمیت می‌شناسم».

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه استبدادستیزی از دیگر ویژگی های آیت الله مدرس بود، بیان کرد: مرحوم مدرس می گفت که«قُلدر، قُلدر است؛ چه رضاخان چه احمدشاه!» بنابراین می توان گفت که مخالفت‌های آیت الله مدرس با حاکمان ظالم و مستبدان زمانه از بارزترین ویژگی‌های او بود.

استاد حوزه علمیه کردستان عنوان کرد: آیت الله مدرس در جواب عبدالله مستوفی که اقدامات رضاخان را در دوران رئیس‌الوزرایی مثمر ثمر می‌دانست، می‌گوید: «سگ هر قدر هم خوب باشد، همین که پای بچه‌ صاحبخانه را گرفت دیگر به درد نمی‌خورد و باید از خانه بیرونش کرد».

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار، «استقلال شخصیتی و عدم وابستگی به جریان‌های قدرت و ثروت» را از دیگر ویژگی های شهید مدرس دانست و گفت: آیت الله مدرس در یکی از نطق‌های خود می‌گوید: «اگر من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده می‌کنم و هر حرف حقی را بی‌پرده می‌زنم، برای آن است که چیزی ندارم و از کسی هم نمی‌خواهم».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha