پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برنامه

حوزه/ فریدی مجیدی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره وضعیت نخبگان علمی و پیشرفت‌های علمی کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رضا فریدی مجیدی در برنامه امروز «سلام تهران» با بیان اینکه بسیاری از داروها با کمک تکنولوژی نانو ساخته می‌شوند، گفت: نانو ابعاد ریز را در برمی‌گیرد، خیلی کوچک است و می‌تواند به بسیاری از جاها منتقل شود و دارو را حمل کند. به طور مثال، اگر یک نفر تومور داشته باشد، می‌توان دارو را روی نانوذرات بارگذاری و به محل مورد نظر هدایت کرد.

وی با اشاره به دیدار سه سال پیش خود با رهبر معظم انقلاب، افزود: حضرت آقا توجه ویژه‌ای به بحث علم دارند و بارها تأکید کرده‌اند که علم سلطان است. ایشان همواره تولید براساس علم و فناوری را مورد توجه قرار دادند چرا که راه گریزی برای عبور کشور از مشکلات به جز علم وجود ندارد.

این محقق برتر با بیان اینکه نباید زیرساخت‌های تولید کشور از خارج تأمین شود، بلکه باید از اساس و بنیان توسعه یابد، به اهداف گسترده دانشگاه در خصوص فرا گرفتن آموزش و پژوهش‌های کاربردی توسط دانشجویان اشاره و تصریح کرد: دانشجویان باید در راستای حل مسئله و فناوری، ایده‌هایشان را پیاده کنند.

مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا حمایت برای انجام طرح‌ها از سوی مسئولین صورت می‌گیرد یا خیر؟، اظهار داشت: خوشبختانه ستاد نانو تاکنون در این بخش خوب عمل کرده است. ۱۵ سال پیش با ستاد نانو ساخت ساختارهایی مثل نانوفیبرهای پلیمری برای پوشش فیلترهای متداول را آغاز کرده‌ایم. با توجه به اینکه آن زمان فیلترهای کلاس f۹ تحریم بود، توانستیم روی فیلترهای معمولی لایه‌ای از نانوفیلتر کشیده و در اختیار فیلترسازها و نیروگاه‌ها قرار دهیم. بالغ بر ۱۵ فیلترساز کشور از این دستگاه صنعتی خریداری کرده و بیش از ۱۰۰ نیروگاه در حال حاضر از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

مجیدی با بیان اینکه با آمدن کرونا، تولید ماسک n۹۵ و n۹۹ را با کشیدن نانوفیبر روی پارچه معمولی به سرانجام رساندیم، افزود: ما جزء ۴ شرکت پنج ستاره هایتک در سال ۹۹ معرفی شدیم و صادرات هم داشته‌ایم که علاوه بر ارزآوری، از خروج ارز هم جلوگیری کرده است.
حدود ۳ سال پیش دستگاه صنعتی نانوفیبرها را برای تولید ماسک به کره‌جنوبی صادر کردیم و سپس چین، تایلند و مالزی هم از دیگر مشتری‌های دستگاه‌های ایرانی هستند. ثبت خارجی این دستگاه‌ها متعلق به خودمان است و به راحتی می‌توانیم به اروپا و آمریکا هم صادر کنیم.

این نخبه علمی با بیان اینکه دنیا دنیای رقابت است، تصریح کرد: در یک هفته اخیر ۷۲ هزار ماسک نانویی با کیفیت بالا به تایلند صادر کرده‌ایم. ایران ظرفیت بالایی در این زمینه دارد و می‌تواند در صادرات ماسک موفق و رقیب سرسختی برای چین باشد.

دانش‌آموخته دانشگاه شیمی تهران از مسئولان و مردم درخواست کرد، به رونق فرهنگ کارآفرینی و حمایت از تولیدات ایرانی در کشور کمک کنند تا فضا برای کار نخبگان فراهم شود.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha