جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/مُدَرِّس موسسه تدبر در کلام وحی گفت: در تربیت دینی، اولین و مهم ترین نقش، از آن پدران است، اگر پدر راستگو باشد خدا راستگو است و اگر خلف وعده کند در نگاه فرزند، خدا خلف وعده کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام پور فلاح، مُدَرِّس موسسه کلام وحی ، در سلسله نشست های اخلاقی با موضوع مبدأ خدا شناسی فرزند، در جمع اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(علیه السلام) چالوس و مدارس استان مازندران در سامانه سیما، با اشاره به دغدغه اصلی والدین در تربیت فرزندان بیان کرد: پدران و مادران به دنبال یافتن پاسخ سوالاتی مانند، چگونه فرزندم را با خدا آشنا کنم، چطور او را در مسیر تربیت الهی قرار دهم، وظیفه من در تربیت فرزندم چیست و ... هستند، از روش های فهم و شناخت، به کارگیری حواس پنجگانه است، کودک از همان سن کودکی، با حس های پنجگانه نسبت به اشیاء و اطرافیان خود، شناخت پیدا می کند و به مرور با شکل گیری قوه تخیّل و قوه تعقّل خود، از معادله ها و مقایسه ها شناخت پیدا میکند و درک او کامل تر می شود.

وی با تأکید بر آغاز خداشناسی فرزندان در ۷ سال ابتدایی زندگی، تصریح کرد: پرسش های کودکان همچون خدا کجاست، چه شکلی است، و .... نشانه آغاز خداشناسی او است و از ۳ یا ۴سالگی، با به کارگیری قوه تخیل، درپی مصداق عینی و خارجی تصورات خود است و با توجه به پاسخ هایی که از والدین خود مانند، خدا بزرگ است، خدا قوی است، خدا مهربان است و ...، مصداق عینی را پدر می داند و همه آنها را به او نسبت می دهد.

پورفلاح با تأکید بر اهمیت عملکرد پدر در خانواده ادامه داد: از آن جا که فرزند در ذهن خود، پدر را جای خدا می بیند، تمامی عملکردش را عملکرد خدا می داند، بنابرین اگر پدر راستگو باشد خدا راستگو است واگر خلف وعده کند در نگاه فرزند، خدا خلف وعده کرده است، در تربیت دینی اولین و مهم ترین نقش از آن پدران است.

وی افزود: از آنجایی که پدر و مادر در خدا شناسی فرزند نقش به سزایی دارند، بنابراین اگر رفتار پدر صحیح نبود، مادر با رفتار درست خود، رفتارهای پدر را که سبب اختلال شناخت فرزند شده، اصلاح می کند، مادر هیچ گاه نباید پدر را در حضور کودک تخریب کند و در مقابل او بایستد، زیرا فرزند نمی بیند مادر در مقابل پدر ایستاده، بلکه او گمان می کند مادر در مقابل خدا ایستاده است، بنابراین پدران نسبت به عملکرد خویش توجه داشته باشند و اگر وعده ای می دهند به آن وفا کنند و در صورتی که عمل به وعده امکان نداشت به فرزند خویش کاملا توضیح دهند که فرزند متوجه شود.

پور فلاح در ادامه با اشاره به شکل گیری شناخت ولایت و ولایت پذیری فرزند در ۷ سال دوم افزود: مادر نقش به سزایی در ولایت پذیر شدن کودک دارد، مادر با اطاعت پذیری از همسر و احترام به وی، می تواند به کودک خود آموزش دهد که باید از ولی خدا اطاعت کرد و به او احترام گذاشت، زیرا پدر نمونه ای از ولی خدا در خانواده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha