جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
DS

حوزه/ مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان سال ۱۳۹۰، زیر نظر آیت الله نمازی، نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه کاشان، تاسیس شده است.

خانم زهرا نبی، مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، با اشاره به تاریخچه شکل گیری مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان اظهارداشت: این مدرسه در سال ۱۳۹۰ زیر نظر آیت الله نمازی، نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه کاشان، تاسیس شد.

وی، با تشریح فعالیت های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی این مدرسه، افزود: مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان، توانسته در عرصه های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، مشاوره ای در خدمت بانوان شهرستان کاشان باشد و به آموزش و تربیت دختران این منطقه به عنوان طلبه علوم دینی بپردازد.

خانم نبی، به فعالیت‌های این مدرسه در بخش آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: این مدرسه هر ساله از مقطع دیپلم طلبه می پذیرد.

وی، با بیان اینکه ۲۰ نفر از اساتید خواهر توانمند و دارای سطوح علمی بالا از مرکز مدیریت استان قم و نهاد رهبری، تدریس را در این مدرسه به عهده دارند، گفت : در حال حاضر ۸۰ طلبه خواهر در این مدرسه مشغول به تحصیل می باشند که ۴۵ نفر آنها دارای شرایط ممتاز آموزشی (معدل الف : ۱۸-۲۰) می باشند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان، افزود: هرساله در این مدرسه علاوه بر مسابقات علمی داخلی جهت تقویت روحیه رقابت و بنیه علمی در بین طلاب جدید الورود، المپیادهای علمی نیز در پایه‌های دوم تا پنجم برگزار می شود که تاکنون شش نفر از خواهران به مرحله استانی المپیاد علمی و یک نفر نیز به مرحله کشوری راه پیدا کرده است.

خانم نبی، افزود: واحد آموزش این مدرسه با برنامه ریزی‌های مرتبط، هرساله با تشکیل کلاس‌های خود درپنج پایه و بعضا با ورود پذیرش بهمن ماه در شش پایه مشغول به انجام وظیفه بوده است.

وی، عنوان کرد: برگزاری دروس اخلاق عمومی، کلاس‌های فوق العاده آموزشی، پژوهشی، تحقیقی، ساعات فوق برنامه فرهنگی مشاوره ای درخلال ساعات درسی آموزشی جهت ارتقا برنامه های آموزشی ازدیگر فعالیت های این مدرسه می باشد.

خانم نبی، یادآورشد: تاکنون بالغ بر ۲۵ نفر از طلاب این مدرسه، فارغ التحصیل و یا در حال تدوین مقاله پایانی و فارغ التحصیلی می باشند، ضمن اینکه چندین نفر از آنها نیز در آزمون و مصاحبه علمی سطح ۳ حوزه ها و جامعة الزهرا موفق بوده اند.

وی، به برگزاری جلسات اخلاق عمومی برای تمامی طلاب در طول سال تحصیلی از سال ۹۰ تاکنون و بهره مندی از اساتید برجسته اخلاقی از قبیل حجج اسلام بنی هاشمی و اسلامی ‌تبار، امامان جمعه موقت کاشان اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نشست تخصصی مهدویت و دعوت کارشناس مربوطه از مرکز تخصصی مهدویت قم، اعزام مبلغان به مدارس ابتدایی و دبیرستاهای شهرستان کاشان جهت آموزش احکام و عقاید از دیگر فعالیت های این مدرسه می باشد.

مدرسه علمیه فاطمیه(س) کاشان، به برگزاری جلسات سیاسی، بصیرتی جهت بصیرت افزایی طلاب وجلسات انگیزشی انتخابات در ایام انتخابات، برگزاری مسابقات متعدد به مناسبت های ملی، مذهبی و اهداء جوایز متعدد به برگزیدگان، استفاده از بستر فضای مجازی و اطلاع رسانی و تبلیغ مباحث فرهنگی در این حیطه اشاره کرد و اظهارداشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا وعدم امکان برگزاری جلسات حضوری،علاوه بر کانال حوزه،گروه های متعدد، ازجمله گروه اساتید،گروه دانش آموختگان و گروه مشاوره این مدرسه وکانال پایگاه بسیج حوزه جهت مباحث آموزشی، فرهنگی، مشاوره‌ای و...طلاب راه اندازی شده است.

وی ، به اعزام مبلغ جهت پاسخ گویی به سوالات احکام و سوالات شرعی درمصلی نمازجمعه کاشان درایام برگزاری نمازجمعه اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری اردوهای متعدد زیارتی به اماکن مقدسه و قبور شهدا همچون مشهد مقدس و زیارت مزار شهید حججی و نیز برگزاری اردوهای سیاحتی برای ایجاد نشاط بیشتر طلاب به مناطق خوش آب و هوای اطراف کاشان همچون قمصر ، نیاسر، ازناوه و...از دیگر فعالیت های فرهنگی این مدرسه می باشد.

خانم نبی، به برگزاری کارگاه امر به معروف و نهی از منکر جهت آموزش انجام صحیح این فریضه فراموش شده به خواهران طلبه و دعوت از کارشناس متخصص از شهرمقس قم، برگزاری کارگاه آموزشی مداحی و فن رثا برای ارتقاء توان تبلیغی طلاب جهت حضور بهتر درمجامع تبلیغی، اعزام مبلغ به برخی بقاع متبرکه، همچون حرم مطهر حضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) اردهال کاشان به صورت هفتگی جهت پاسخگویی به احکام و سوالات زائرین و مسافران اشاره کرد و یادآورشد: تشکیل پایگاه مقاومت بسیج طلاب فاطمیه(س) از آغازین سالهای تاسیس حوزه فاطمیه و تعامل با حوزه مقاومت بسیج طلاب وناحیه مقاومت بسیج شهرستان به صورت مشارکت فکری،فرهنگی وحضوردر عرصه های سیاسی و اجتماعی همچون مشارکت خواهران طلبه بسیجی با پایگاههای سلامت،جهت طرح غربالگری کرونا از دیگر فعالیت های فرهنگی این مدرسه می باشد.

وی، به برگزاری هرساله طرح تجلیل از دختران روزه اولی شهرستان کاشان درمدرسه علمیه فاطمیه کاشان که این امر علاوه برتشویق دختران ۹ ساله به انجام تکالیف، باعث آشنایی و تطلیف قلوب آن عزیزان با فضای حوزه و حوزویان می شود، اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نشست بررسی تاریخی واقعه عاشورا با دعوت از نویسنده واستاد برجسته تاریخ اسلام دکتر سنگری وتشکیل گروه مجازی به نام گلستان احکام جهت پاسخگویی سوالات بانوان در سطح کشور ازدیگر اقدامات فرهنگی این مدرسه می باشد.

خانم نبی، به راه اندازی واحد مشاوره به منظور ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش خواهران طلبه ازسال ۹۰ تاکنون اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره ای، ۴روز درهفته به صورت حضوری ،تماس تلفنی ، پیامک و از طریق فضای مجازی در رفع مشکلات و آسیب‌های خانوادگی از دیگر برنامه های این مدرسه می باشد .

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه کاشان، به برگزاری همایش «عهد و مِهر» جهت تحکیم بنیان خانواده با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی، دکترای روانشناس از مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نشست صمیمانه با حضور مادران طلاب با عنوان «تأثیر والدین در تنظیم روابط زوجین» در جهت آگاهی بخشی و بالابردن سطح آگاهی‌ها در برخورد با فرزندان توسط مشاوران این مدرسه انجام شده است.

وی، عنوان کرد :برگزاری دوره مدیریت روابط خانواده(مهارتهای همسرداری)، دوره تربیت فرزند،دوره ازدواج موفق(مهارتهای انتخاب همسر) و کمک مالی درزمینه های مختلف درمانی ،معیشتی و...به برخی از طلاب ازدیگر اقدامات این مدرسه می باشد.

خانم نبی، به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه فاطمیه(س)کاشان درراستای ایجاد روحیه پژوهشی طلاب اشاره کرد و ادامه داد:برگزاری نشست های پژوهشی با موضوعات (اثبات ولایت فقیه،اخلاق پژوهشی،امامت پژوهی و...،برگزاری کارگاه های مهارت افزایی برای اساتید و طلاب، کارگاه‌های روش نویسندگی، مهارت پژوهشی، خلاصه نویسی، چکیده نویسی، فیش نویسی، نرم افزارهای نور و تحقیق میدانی و... اشاره کرد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه کاشان عنوان کرد: برگزاری جلسات دفاعیه تحقیقات پایانی و کسب نمرات عالی در تحقیقات، برگزاری دوره هنر پژوهش برای اساتید طرح اشراب، برگزاری شورای پژوهشی و بررسی و تصویب موضوعات تحقیق ومقالات پایانی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و مجلات و همچنین برپایی نمایشگاه کتب مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به مناسبت هفته کتاب و پژوهش، تشویق طلاب برای حضور در طرح سنجش استعداد و موفقیت دو نفر از طلاب به عنوان استعداد برتر در عرصه اموزش و فرهنگی تبلیغی و تشویق اساتید به تالیف کتاب و مقاله و راهنمایی آنها برای چاپ کتب ازمهمترین فعالیت های پژوهشی این مدرسه می باشد.

خانم نبی، با بیان اینکه کتابخانه مدرسه علمیه فاطمیه(س) درحال حاضر دارای ۲۰۰۰جلد کتاب می باشد، که تمام آنها ثبت سامانه کتابداری شده اند، ادامه داد: درسال ۱۳۹۲ برای کتابخانه نرم افزار کتابداری کاوُش ۲۰۰۶ خریداری و روی سیستم نصب گردید تا ثبت کتاب‌ها و جستجوی آنها به آسانی انجام شود.

وی، درپایان افزود: هدیه به طلاب و اساتید و کادر به مناسبت‌های مختلف، کمک هزینه مهدکودک فرزندانِ طلاب، اهداء جوایز مسابقات و برترین‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تهیه ارزاق (سبد روزانه خانوار)، هدیه به طلاب محروم، هدیه تولد فرزندان طلاب و دریافت هدیه مزدوجین از طرف مؤسس ازدیگر فعالیت های این مدرسه تاکنون بوده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha