جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / جلسه هماهنگی بزرگداشت مراسم وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ با حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان، جمعی از معاونین و مدیران مدارس علمیه استان و روسای دانشگاه‌های همدان، جلسه هماهنگی بزرگداشت مراسم وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت آیت الله مفتح در دفتر امام جمعه همدان، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، عصر روز شنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان، جمعی از معاونین و مدیران مدارس علمیه استان و روسای دانشگاه‌های همدان، جلسه هماهنگی بزرگداشت مراسم وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت آیت الله مفتح در دفتر امام جمعه همدان، برگزار شد.

در شروع این جلسه، رضا فریدونی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به تاکید امام جمعه همدان بر بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و لزوم تحقق وحدت و حوزه در استان، اظهار داشت: پس از دستور نماینده ولی فقیه در استان مبنی بر تشکیل جلسه بزرگداشت این روز، مقرر شد تا با دعوت از مدیران مدارس علمیه و روسای دانشگاه‌های استان، نظرات نخبگان و جامعه علمی استان در این رابطه احصا شود.

وی با اشاره به زمان برگزاری جلسه، گفت: ان شاءالله جلسه ای در روز شنبه ۲۷ آذر با دعوت از سخنرانی کشوری، در استان با هدف بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید مفتح و تبیین اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

گفت‌وگو ها باید تخصصی باشد نه عاطفی

در ادامه دکتر مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه برای کسب نتیجه مناسب، بهتر است تا در سطوح مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازیم، گفت: در گام نخست برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه باید مشخص شود که این این موضوع در چه سطوحی قابل اجرا است و نقص آن چه بوده و چگونه باید آن را جبران کرد.

وی افزود: برای دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است که این گفت‌وگو ها به صورت تخصصی برگزار شود، چرا که برخورد عاطفی با این مسئله، حوزه و دانشگاه را از رسیدن به هدف اصلی باز خواهد داشت.

گزارشی از برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه / از تاکید بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تا استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان


حجت‌الاسلام سعید کاظمی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه رسانه ملی در عرصه فرهنگ سازی تبیین اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه نقش مهمی را بر عهده دارد، گفت: اصحاب رسانه و در راس آن صدا و سیما مرکز همدان در این مدت باید برنامه‌های ویژه‌ای در راستای تبیین این موضوع در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه روز بزرگداشت، باید مسجد محور باشد، مطرح کرد: در کنار مراسم عمومی، می‌توان با استفاده از ظرفیت سخنران کشوری، برنامه‌ای نیز با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار کرد و به صورت تخصصی این موضوع بررسی شود.

دبیر خانه برگزاری جلسات تخصصی در طول سال را به صورت مستمر پیگیری کند

دکتر حسین رضوان، سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با تقدیر از نماینده ولی فقیه در استان همدان به دلیل دغدغه برگزاری چنین مراسمی در استان، اظهار داشت: کم کاری‌هایی که در گذشته در این عرصه وجود داشته باعث شده است تا امام جمعه همدان این برنامه را تدارک ببیند و لذا امیدواریم در آینده گام مثبت و بهتری را برای این مسئله برداریم.

وی با بیان اینکه باید تمامی دستاوردها و برنامه‌های گذشته ارزیابی شود، گفت: اگر اقدامات گذشته کافی بود، امروز شاهد وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی کلمه بودیم و برخی از مشکلات را نداشتیم.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با گلایه از کم کاری دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در طول سال، مطرح کرد: دبیر خانه باید برگزاری جلسات تخصصی در طول سال را به صورت مستمر پیگیری کند، چرا که نتیجه برگزاری جلسه در روز ۲۷ آذر همان محتوا و نگاه تکراری خواهد بود که هر سال تکرار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید در مسائل پژوهشی از ظرفیت یکدیگر به نحو احسن استفاده کنند، یادآور شد: اگر فعالیت های خود را محدود به برگزاری جلسه کنیم، به هدف اصلی هیچ گاه دست پیدا نخواهیم کرد و لذا امروز زمان اقدام عملیاتی و تخصصی است.

گزارشی از برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه / از تاکید بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تا استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان

دکتر علی حسین محمدظاهری، رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان، به عنوان سخنران بعدی این مراسم مشکل اصلی در عدم تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه را نبود هدف مشخص دانست و اظهار داشت: دبیرخانه موظف به تعیین و هدف گذاری است و این مسئله باید تبیین شود که برای وحدت و انسجام حوزه و دانشگاه چه اقداماتی در طول سال باید انجام داد.

وی با بیان اینکه تنها با برگزاری جلسه در ۲۷ آذر نمی‌توانیم انتظار دستیابی به وحدت حوزه و دانشگاه را داشته باشیم، گفت: حوزویان و دانشگاهیان همدانی، هدف گذاری مبنایی را اساس کار خود قرار دهند و در این راستا تلاش کنند.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی مطالبه رهبری از حوزه و دانشگاه است

حجت الاسلام سید سعید بطحائیان، مدیر مدرسه علمیه زنگنه همدان نیز با بیان اینکه صحبت‌های مطرح شده در این جلسه گویای وجود دغدغه در بین حوزویان و دانشگاهیان است، اظهار داشت: مهمترین گام، فعال کردن دبیرخانه است چرا که این مسئله مطالبه جدی همه اعضا می‌باشد.

وی افزود: برگزاری کرسی آزاد اندیشی از موضوعات دیگری است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد و با وجود آنکه ایشان بارها نسبت به این مسئله تاکید داشته‌اند اما تا به حال بر روی زمین مانده است.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در سطح طلاب و دانشجویان نتیجه بهتری را کسب خواهیم کرد، یادآور شد: از امروز لازم است تا در کنار یکدیگر کار را به صورت جدی آغاز کنیم و با تمام توان وارد میدان شویم.

گزارشی از برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه / از تاکید بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تا استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان

حجت‌الاسلام محسن غلامی، معاون پژوهش حوزه‌ علمیه استان همدان با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در بخشی از مسائل همانند موضوعات آموزشی تا حدودی محقق شده است، اظهار داشت: حضور اساتید حوزه در دانشگاه و اساتید دانشگاهی در حوزه برای بیان دروس تخصصی از مسائلی است که در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم.

وی خواستار همکاری جدی حوزه و دانشگاه برای انجام فعالیت‌های پژوهشی شد و خاطر نشان کرد: توجه به انجمن‌های علمی و تقویت فعالیت‌های آن، باید جز برنامه‌های اصلی دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

همگرایی بین حوزه و دانشگاه یکی از پیروزی های بزرگ در انقلاب اسلامی بود

دکتر امیر مومنی رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه از ابتکارات موفق حضرت امام(ره) بود، اظهار داشت: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی یکی از پیروزی های بزرگ در کشور، همگرایی بین حوزه و دانشگاه بود.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکارهای تعمیق این وحدت باشیم، گفت: اسناد بالادستی مهمی در این عرصه وجود دارد که لازم است دانشگاه‌ها آن را مد نظر داشته باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه تحقق این اسناد در دانشگاه بدون همکاری حوزه مقدور نیست، یادآور شد: همان طور که امام خمینی(ره) حوزه و دانشگاه را دو بال توسعه و پیشرفت کشور دانستند، امروز نیز برای دستیابی به موفقیت های بیشتر نیازمند همکاری همزمان این دو بال با هم هستیم.

گزارشی از برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه / از تاکید بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تا استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان

حجت الاسلام محسن تیموری، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان همدان هم یکی از خلاهای دبیرخانه را برگزاری نشست‌ها در سطح اساتید دانست و گفت: بهتر است دبیرخانه از ظرفیت دانشجویان و طلاب استفاده کند و جوانان را هم وارد این عرصه کند.

وی افزود: برای دریافت نتیجه بهتر باید طلاب و دانشجویان را به میدان بیاوریم و اساتید نقش هدایت کننده را در این حوزه ایفا کنند.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون همدان با بیان اینکه بسیج دانشجویی ظرفیت‌های خوبی در عرصه فعالیت‌های جهادی و علمی دارد، اظهار داشت: حضور جوانان چه طلبه و چه دانشجو زمینه ساز حرکت سریعتر برای دست یابی به اهداف خواهد بود.

حضور امام جمعه و مدیر حوزه علمیه در دانشگاه بسیار موثر است

حمید پورحسینی مسؤول ناحیه بسیج دانشجویی استان همدان نیز با تاکید بر اینکه این دانشجویان و طلاب هستند که در آینده باید کار را ادامه دهند، مطرح کرد: متاسفانه بدنه دانشجویی و طلاب از این مباحث دور هستند و بیشتر موضوعات حول محور اساتید می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه دارای شئون مختلفی است، گفت: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند، لزوم برقراری ارتباط عاطفی بین حوزویان و دانشگاهیان است که متاسفانه شرایط کرونایی به این مسئله آسیب زده است.

پور حسینی با دعوت از نماینده ولی فقیه در استان برای حضور در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: حضور امام جمعه همدان و آیت الله موسوی اصفهانی در نشست‌های صمیمانه با دانشجویان در محیط دانشگاهی می‌تواند برای ایجاد این ارتباط عاطفی بسیار موثر باشد.

گزارشی از برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه / از تاکید بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تا استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان

حجت الاسلام هادی نظیری، مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به اینکه برای موفقیت در هر حرکتی، نیازمند تعریف یک قله و هدف هستیم، عنوان کرد: تمام تلاش مجموعه، برای رسیدن به آن قله باید تعریف شود و تا فتح آن قله نباید دست از کار کشید.

وی با بیان اینکه متاسفانه درگیر مسائل روبنایی شده ایم، گفت: آنچه مد نظر امامین انقلاب به عنوان مسائل زیر بنایی است، نگاه مسئله شناسانه و موضوع یابی از دانشگاه و تطبیق مسائل با اندیشه اسلام توسط حوزه است.

هر جا علم و دین در کنار هم بوده، بشر به قله‌های سعادت دست یافته است

آخرین سخنران این جلسه نیز خانم امیدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان بود که با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه نشان دهنده اهمیت این امر است که می‌تواند راهگشای همه ما باشد.

وی افزود: با مطالعه تاریخ کشور، پزشکان، منجمان و علمای بزرگی که جز افتخارات کشور بوده اند را مشاهده می‌کنیم و این موضوع را ثابت می کند که هر جا علم و دین در کنار هم قرار گیرند، انسان می تواند به قله‌های سعادت دست یابد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان با تاکید بر اینکه در گام اول حوزویان و دانشگاهیان باید نسبت به یکدیگر با خوشبینی برخورد کنند، اظهار داشت: با وجود این خوش بینی قطعا ارتباطات نیز عمیق‌تر خواهد بود و ارتباط گیری در لایه‌های زیرین نیز با موفقیت همراه می‌شود.

وی با گلایه از وضع برخی قوانین در دانشگاه‌ها، مطرح کرد: در قانون جدیدی که امسال وضع شده، اساتید هیئت علمی دانشگاه نمی‌توانند غیر از دانشگاه خود برای تدریس به مراکز دیگر بروند و لذا وجود چنین قوانینی می تواند در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ضربه وارد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha