پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست هم‌اندیشی گروه‌های علمی و تربیتی واحدهای آموزشی

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: آموزش ما باید به‌اندازه‌ای باشد که از داشته‌های خودمان برای نداشته‌های خودمان فکری بکنیم، این یعنی پژوهش؛ ازاین‌رو اگر خروجی آموزش، پژوهش نباشد پس معلوم می‌شود، آن آموزش، آموزش درستی نیست و ابتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست هم‌اندیشی نقش گروه‌های علمی و تربیتی واحدهای آموزشی در تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های پژوهشی، عصر امروز در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با حضور معاونان پژوهش و آموزش حوزه‌های علمیه و مدیران این گروه‌ها برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در ادامه این نشست با اشاره به نقش مهم آموزش در پژوهش گفت: گروه‌های علمی با توجه به هم‌افزایی بحث‌های دانشی، پژوهشی و تهذیبی شکل گرفته است.

وی ابراز محبت و الگوسازی را دو عنصر مهم در تربیت‌ انسان‌ها از منظر اسلام دانست و افزود: تا مدیر، کادر مدیریت، اساتید و همه‌کسانی که می‌خواهند حوزه موفقی داشته باشند،‌ خودشان محقق نباشند، نمی‌توانند روحیه تحقیق را به طلاب منتقل کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: علمای تراز ما در طول تاریخ همیشه پاسخگوی پرسش‌های افراد بوده‌اند؛‌ یکی از مسائلی که ما داریم مسائل مستحدثه است، مستحدثه یعنی مسائل جدیدی که باید به آن پاسخ دهیم و مستحدث یعنی الآن پاسخ نقد نداریم و باید از موجودی‌ خودمان برای آن پاسخ تهیه کنیم و این یعنی پژوهش است.

وی تأکید کرد: آموزش ما باید به‌اندازه‌ای باشد که از داشته‌های خودمان برای نداشته‌های خودمان فکری بکنیم، این یعنی پژوهش؛ ازاین‌رو اگر خروجی آموزش، پژوهش نباشد پس معلوم می‌شود، آن آموزش، آموزش درستی نیست و ابتر است.

گروه‌های علمی تربیتی بازوی علمی مدیران مدارس حوزوی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در این نشست، با بیان این‌که گروه‌های علمی تربیتی بازوی علمی مدیران مدارس حوزوی هستند، گفت: از آنجا که اساتید حوزه نقش عمده‌ای در هدایت فکری طلاب دارند، گروه‌های علمی تشریفاتی نیستند و بازوی مشورتی و عملیاتی مدیر و معاون آموزش مدارس علمیه هستند.

وی در ادامه افزود: این گروه‌ها در راستای تقویت و ارتقاء سطح علمی و تربیتی حوزه‌های علمیه و سیاست‌های شورای عالی به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر از توانایی‌های اساتید حوزه‌های علمیه تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار داشت: گروه علمی تربیتی در واحدهای آموزشی از مدیر، معاونان تهذیب، آموزش، پژوهش و تعدادی از اساتید واجد شرایط واحد آموزشی تشکیل می‌شود و در سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، متشکل از جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حسب مورد است.

وی ادامه داد: ارتقاء و تقویت علوم حوزوی، خصوصاً در فقه معاصر، تقویت و تثبیت طرح ساماندهی دروس خارج و هدایت تحصیلی طلاب، تقویت و ارتقاء سطح علمی (آموزشی، پژوهشی) و تربیتی طلاب؛ ارتقاء کیفی فعالیت اساتید و تقویت جایگاه اساتید در تولید علم و نظریه‌پردازی، بخشی از اهداف تشکیل این گروه‌ها است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی تبلیغی، بر اساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مصوب در راستای ارتقاء سطح علمی، تربیتی و پژوهشی طلاب یکی از وظایف و مأموریت‌های گروه‌های علمی مدارس است.

وی ادامه داد: ارائه پیشنهادهای اصلاحی پیرامون ضوابط و دستورالعمل‌های آموزشی ، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی تبلیغی، بررسی متون و محتوای درسی و سرفصل‌ها و ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی و ارزیابی و ارزشیابی روند آموزشی، تربیتی، پژوهشی و فرهنگی تبلیغی واحد آموزشی و شناسایی آسیب‌ها، مشکلات، کمبودها و ارائه راهکارهای لازم؛ از دیگر وظایف این گروه‌ها است.

ارائه نقطه نظرات،‌ دغدغه‌ها و پیشنهادات و انتقادات

در ادامه این نشست، مدیران گروه‌های علمی مدارس به ارائه نقطه‌نظرات،‌ دغدغه‌ها و پیشنهادات و انتقادات خود نسبت به این طرح پرداختند.

ضرورت هم‌افزایی میان مدیران،‌معاونان و اساتید، تفاوت‌ها و تشابهات میان گروه‌های علمی و کانون‌های علمی پژوهشی، نگاه هم‌افزا در تدوین تحقیقات پایانی و ... ایجاد گروه‌های خودجوش علمی تحقیقی ناظر به خروجی بخشی از نظرات،‌پیشنهادات و دغدغه‌های مدیران گروه‌های علمی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین توجه به ثبات مدیریتی، پیشگیری از تزاحم اختیارات،‌در نظر گرفتن بودجه مناسب برای اساتید و .. ضرورت برگزاری آموزش‌های پژوهشی برای اساتید، استفاده از طلاب پایه بالاتر برای آموزش پژوهش به طلاب پایه‌های پایین‌تر و ... بخش دیگری از نظرات،‌پیشنهادات و دغدغه‌های مدیران گروه‌های علمی بود که در این نشست مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha