شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / کرسی آزاد اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در دارالشفاء

حوزه/ فرمانده گردان ۱۱۵ بسیج مدرسه فیضیه، گفت: برای اینکه آرمان‌های جهانی‌سازی اسلام و انقلاب هر چه زودتر به نتیجه و منصه ظهور برسد، باید وحدت میان حوزه دانشگاه باجدّیت بیشتری دنبال شود و در تمام ابعاد محقق گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمد شاهمرادی، فرمانده گردان ۱۱۵ بسیج مدرسه فیضیه شامگاه چهارشنبه در نشست کرسی‌آزاداندیشی «وحدت حوزه و دانشگاه» که با حضور اساتید و طلاب بسیجی و اساتید دانشگاه در نمازخانه مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد به زمینه‌ها و پیشینه وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: منشأ و مبدأ بحث وحدت حوزه و دانشگاه یا طرح این گفتمان، در نگرش حضرت امام(ره) بود که آنرا، چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جهت همراهی و همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق هایی جدید و برای هدایت و رهبری جامعه طرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، حضرت امام(ره) خطاب به حوزویان و دانشگاهیان مطالبی را بیان فرمودند. ایشان به حوزویان فرمودند: که باید ارتباط خود را با دانشگاهیان تقویت کنید و نباید نسبت به دانشگاه برخورد انکاری و تدافعی داشته باشید و توصیه دیگر امام(ره) به دانشگاه بود که در مورد دیدگاه اسلام منهای روحانیت بیان شد، که در این مورد گلایه داشتند و از دانشگاهیان خواستند تا با حوزه، تقارب و هم‌اندیشی داشته و در مسیر همگامی پیش بروند.

حجت‌الاسلام شاهمرادی، افزود: از این روی یک اراده بسیار قوی در میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی، که به امام(ره) و انقلاب وفادار بودند، ‌پدید آمد و این اراده قوی موجب شد که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی راه خود را به خوبی طی کند.

وی به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان از زوایای مختلف مورد توجه قرار داد که «وحدت و انسجام اجتماعی» یکی از آن ابعاد است، بطوریکه؛ جامعه‌ برای بقای خود نیازمند وحدت و انسجام اجتماعی است و این وحدت و انسجام اجتماعی از طریق تعامل و همکاری سازنده نهادهای اجتماعی حاصل می‌شود. تحولات تاریخی، اجتماعی و سیاسی عمیقاً متأثر از پیوست و گسست نخبگان اجتماعی به طور خاص حوزویان و دانشگاهیان بوده است و وحدت و تعامل با همگرایی و پیوست حوزه و دانشگاه قبل از اینکه یک وظیفه برای نخبگان این دو نهاد علمی و معرفتی باشد، حقی برای کل جامعه است و تأثیر این پیوست و گسست مستقیماً متوجه جامعه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه، افزود: «تأمین نیروی انسانی برای ساختار نظام اسلامی»، بی‌شک حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان تأمین کننده نیروی انسانی، دو رکن اساسی و تعیین کننده در ساختار نظام هستند، بنابراین حوزه و دانشگاه به عنوان دو ثقل مؤثر در نظام اسلامی می‌بایست دارای وحدت نظری و عملی باشند، حوزه و دانشگاه دو نهاد نیروساز اصیل جامعه هستند که کلیدی‌ترین مناصب حکومتی را به عهده می‌گیرند و این ضرورت دارد؛ برای اینکه ما ساختار نظام اسلامی را حفظ کنیم و همواره به دنبال وحدت این دو نهاد علمی باشیم.

فرمانده بسیج طلاب گردان ۱۱۵ مدرسه فیضیه گفت: «تحقق اسلامیت دانشگاه‌ها و عینیت یافتن دانشگاه اسلامی»؛ برای سوق دادن دانشگاه به «محوریت قرار دادن دین» و ارزش‌مدار نمودن آموزش و پژوهش و اهتمام به «جهت‌گیری‌های دینی و ارزش مدارانه» در عرصه‌های علمی این اقتضا را دارد که به وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک ضرورت و یک موضوع غیرقابل تردید، نگریسته شود. و این مهم است که می‌تواند ایده و معرفت و روش‌های غیر از اسلام را از محیط علم و دانش بزداید.

وی «جنبش تولید نرم افزار علمی و دینی» را یکی دیگر از ضرورت‌ها دانست و افزود: یکی از عوامل اصلی زمینه ساز برای تولید علم و نظریه و تمدن سازی و نهضت نرم‌افزاری، همانا سالم‌سازی گفتگوها و سپس تضمین بقای این فضای سالم و علمی برای مباحثه و گفتگو است. و حوزه و دانشگاه برای رشد به فضایی دور از افراط و تفریط نیازمند بوده و وحدت و همگرایی این دو نهاد علمی را هر چه بیشتر ضروری می‌داند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha