سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
برقعی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: زمینه حضور جدی و سامان یافته بانوان طلبه پژوهشگر در پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و علمی جامعه فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، زهره برقعی در مراسم هفته پژوهش که ظهر پنجشنبه در جامعه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: تهیه پژوهش هایی متناسب با نیازهای پژوهشی مسلمانان جهان و تدوین اولویت های متناسب با نیازهای اسلامی و ضرورت تدوین نظام جامع و منظومه پژوهشی با همکاری تمامی حوزه های علمیه باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید در حوزه های علمیه به تحقیق و پژوهش در حوزه های مختلف از جمله فقه و اصول پرداخت و باید طلاب و فضلا به مسائل جدید جامعه بپردازند.
مدیر جامعه الزهرا(س) اضافه کرد:رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اهتمام جدی حوزه علمیه در امر پژوهش و تحقیق را به ویژه تلاش برای پیشرفت فقه و اندیشه و ورود به مسائل جدید را متذکر شده اند.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش در حوزه های علمیه سابقه ای بیش از هزار سال دارد گفت: پژوهش همزاد با تدریس و تحصیل است.بسیاری از بزرگان دین، علما، فضا و فیلسوفان بزرگ در طول تاریخ همه اهل پژوهش بوده اند و این سابقه با فراز و نشیب هایی همراه بوده است که نیاز است آینده مسیر را روشن ترسیم کنیم.
برقعی ادامه داد: در امر پژوهش کل کشور و منطقه جهان باید با هم تعامل داشته باشند و سیستم های آموزشی موفق هستند که در آن پژوهشگران توانمندی توانسته باشند به ارائه نظریه های جدید برای حل مسائل وتوسعه ای بپردازند.
وی تصریح کرد: ما در کشورمان بیش از آنکه تولید کننده نظریه های پژوهشی باشیم، بیشتر استفاده کننده هستیم که در این باره رهبری بارها تاکیداتی داشته اند که باید چراغ راهمان باشد.
مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه یکی از نواقص حوزه های علمیه قبل از انقلاب اسلامی نبود نهادهای حمایتی در حوزه پژوهش بوده است گفت: با تاسیس معاونت پژوهش، اکنون شاهد ساماندهی پژوهشی ها و کارهای خوبی در این حوزه هستیم.
وی گفت: برگزاری ۲۲ مرحله کتاب سال حوزه، ۱۲ مرتبه جشنواره طلاب حوزه، ۲۱ مرتبه جشنواره شیخ طوسی و سایر جشنواره ها و شکل گیری نشریات تخصصی علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی از اتفاقات مهم در ارتقای جایگاه پژوهش در حوزه های علمی بوده است.
برقعی ابراز داشت: معاونت پژوهشی حوزه قدم های موثری برداشته است و ارتقای نشریه های علمی حوزوی و تاسیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی از دیگر اقدامات مناسب در این عرصه است که باید ارتباط مناسبی با سایر نهادهای پژوهشی و دانشگاهی فراهم شود.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha