دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مرویان حسینی

حوزه/ رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن اعلام خبر تصویب نظام جامع پژوهش این حوزه، با بیان این که نظام اسلامی می خواهد تمدن نوین اسلامی را بر اساس آموزه های دینی و روشمند دینی شکل دهد، ابراز کرد: بقای این امر مدیون تلاش حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی، در نشستی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، در تشریح نظام جامع پژوهش این حوزه، با بیان این که اولین جلوه روحانیت شیعه علم دین است، گفت: این حوزه از ابتدا محل پرورش اندیشمندان اسلامی بوده و فقه، رجال، حدیث، اخلاق و تربیت و تالیف متون دینی و ابتکارات اجتهادی مورد توجه عالمان و طلاب و فضلا بوده است.

وی افزود: هویت دینی حوزه منشا تحولات عمیقی بوده که انقلاب اسلامی از جمله نتایج تلاش های هدفمند آن به رهبری امام راحل(ره) می باشد.


تمدن نوین اسلامی و نقش مهم حوزه علمیه

رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نظام اسلامی می خواهد تمدن نوین اسلامی را بر اساس آموزه های دینی و روشمند دینی شکل دهد، ابراز کرد: بقای این امر مدیون تلاش حوزه علمیه است و از سویی گستردگی علوم دینی امروزه در بر گیرنده اموری مانند اقتصاد، سیاست و... نیز هست.

رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که خراسان از ظرفیت های علمی و پژوهشی ممتازی برخوردار بوده و هست، ابراز کرد: حضور مرحوم آخوند خراسانی از عالمان سترگ فقهی و اصولی که هزاران مجتهد از ایشان بهره برده اند، وجود آیت الله سیستانی که امروز شیعیان به ویژه در عراق از راهبری های ایشان بهره می برند و نیز وجود مقام معظم رهبری که خورشید درخشانی برای هدایت جوامع هستند، از جمله این عالمان بزرگ می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی در ادامه پاسخگویی به نیازها، حل مشکلات نظام اسلامی، شکل گیری افق های جدید در عرصه تمدن نوین اسلامی را از مسائلی دانست که ضرورت تحقیق را دو چندان می کند و با توجه به این امر گفت: با عنایت به توسعه حوزه علمیه خراسان با حکم انتصاب مقام معظم رهبری و شکل گیری شورای عالی این حوزه، کمیسیون هایی تشکیل شد که عرصه تحقیق و پژوهش یکی از آنها بود که فرآیندهای پژوهشی گسترده تری در میان طلاب و فضلا و نیز متون درسی، موسسات تحقیقاتی و رسیدن به نظام واره های جدید پژوهش را پیگیری می کند.

نظام جامع پژوهشی در سه فصل طراحی و تدوین شد

وی یادآور شد: در این راستا کمسیون یادشده بر آن شد تا نظام جامع پژوهشی را تدوین کند که سعی گردید تا بیانات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان، مصوبات شورای برنامه ریزی این حوزه، نقشه جامع علمی و دستاوردهای مراکز پژوهشی مورد توجه و بررسی قرار گیرد و در نهایت نظام جامعی در سه فصل طراحی و تدوین شد.

رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان نظام پژوهش این حوزه در افق 1414 را در چهار عرصه زیرساخت ها، فرهنگ سازی، منشورات علمی و تخصصی و نیاز سنجی دانست و اظهار کرد: برای این که جریان پژوهش به چشمه زاینده ای تبدیل شود باید به زیرساخت های آن اهتمام ورزید.

وی ایجاد بانک پژوهش حوزه علمیه خراسان شامل لیست پژوهشگران، کتابخانه ها و نرام افزارها، تاسیس و بهره برداری از کتابخانه های تخصصی حوزوی، تقویت و تجهیز و ساماندهی کتابخانه های مدارس و نرم افزارهای پژوهشی، ایجاد زیرساخت هایی برای بحث آزاد و گفتگوی هدفمند را از کارهایی برشمرد که در این کمیسیون پیگیری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی با بیان اینکه نظام جامع پژوهش با سیاستگذاری، تعیین افق ها، رویکرد ها و نشان دادن نقطه های مهم برای حرکت مدیریت و استادان مدارس در برنامه ریزی برای طلاب و پشتیبانی و جهت دهی مشخص و متناسب با سیاست های نظام و تمدن نوین اسلامی و هماهنگی همه اضلاع اثرگذار در جهت رشد حوزه علمیه تدوین شده است.

وی به عرصه فرهنگ سازی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: باید فرهنگ پژوهش ارتقا یابد و همه ارکان با رویکرد پژوهش محور و در همه عرصه های درسی رویکرد تحقیق مورد توجه باشد.
رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه بر همین اساس، الگوی تدریس باید به سمت آموزش پژوهش محور شکل بگیرد، گفت: می بایست سهم قابل توجهی از نمره طلاب به مسئله های پژوهشی اختصاص و مهارت های لازم گسترش یابد و تقویت شود.

وی تنظیم منشور اخلاق پژوهش و ترویج آن در همه سطوح را یکی از نکات مدنظر در نظام جامعه پژوهشی خواند و ابراز کرد: این منشور برای دوری از سرقت علمی و توجه دادن به اهتمام حوزه علمیه نسبت به اخلاق در همه عرصه ها و نیز بحث پژوهش و تحقیق است.

الگوی سازی پژوهش های گروهی با برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی نیز می تواند در عرصه فرهنگ سازی مهم باشد، گفت: الگوی سازی پژوهش های گروهی در کنار کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در عرصه فرهنگ سازی مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به نظریه درست به طور جدی تر مورد توجه قرار گیرد تا مسائل و شبهات را پاسخ دهد، ابراز امیدواری کرد که کرسی های نظریه پردازی در سال 96 برگزار شود.

رئیس کمیسیون پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره عرصه منشورات علمی تخصصی نیز توضیح داد: امروز موسسات قابل توجه وابسته به این حوزه وجود دارد که در این زمینه می توانند فعالیت کنند.

وی عرصه نیازسنجی های پژوهشی را عرصه دیگر دانست و اظهار کرد: هر اتفاق پژوهشی باید متناسب با نیازها و به دور از تکرار و کم تاثیرگذاری باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی ابراز امیدواری کرد: با نظام جامع پژوهش آهنگ فعالیت های این عرصه با شتاب بیشتر در جهت تامین نیازهای انقلاب و نظام صورت گیرد و به افق های جدید پیش رو به طور جدی تر توجه شود.

وی اجرای مصوبات نظام جامع را به عزم جدی همه حوزویان منوط دانست تا در واقع بتوانند دَین خود را به اهل بیت(ع) و نظام اسلامی ادا کنند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha