چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زهره برقعی

حوزه/سرکار خانم زهره برقعی ازجمله چهره‌های حوزوی-دانشگاهی قم است که سابقه درخشانی در دوران فعالیت حوزوی و دانشگاهی خود داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام روز چهارشنبه ۵ خرداد ساعت ۱۰:۳۰ در تالار بیداری اسلامی این موسسه علمی حوزه ای برگزار می‌شود.

 این مراسم با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم،  آیت الله مقتدایی رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین ربانی، رییس هیات امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام و نیز نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و شخصیت های حوزوی و مسئولان استانی برگزار می شود.

سرکار خانم زهره برقعی ازجمله چهره‌های حوزوی-دانشگاهی قم است که سابقه درخشانی در دوران فعالیت حوزوی و دانشگاهی خود داشته است.

وی همزمان با تشکیل جامعه الزهرا  در سال ۱۳۶۳ به این نهاد حوزوی وارد شد و با اتمام سطح دو با نمره ممتاز در دروس خارج آیات عظام حسن‌زاده آملی، فاضل، شب‌زنده‌دار و تجلیل شرکت کرد.

خانم برقعی همچنین از سال ۱۳۷۳ تحصیلات دانشگاهی خود را نیز پی گرفته و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته الهیات و معارف و دکترای تخصص را در رشته فلسفه تطبیقی در دانشگاه تربیت مدرس قم به اتمام رساند.

وی که سابقه دو دهه مدیریت در نظام حوزوی و دانشگاهی را در کارنامه کاری خود دارد سال ۶۷ تا ۷۱ به‌عنوان اولین مدیر آموزش زن جامعه الزهرا و از سال ۷۹ تا ۸۲ به سمت مدیر پژوهش جامعه الزهرا منصوب شد.

وی همچنین  از سال ۸۵ تا ۹۲ مدیریت ستاد اساتید و قائم‌مقامی معاونت را برعهده گرفت  که در زمان مدیریتش ستاد اساتید با رویکرد جایگزینی اساتید بانو  برای اولین بار تشکیل شد.

تأسیس گروه استعدادهای درخشان جامعه‌الزهرا، تأسیس و هدایت طلاب نخبه به‌عنوان تلاش‌گران، تأسیس تربیت مدرس در راستای توانمندسازی اساتید سطوح عالی و راه‌اندازی آموزش ضمن خدمت اساتید ازجمله اقدامات وی بوده است.

برقعی از اعضای رسمی گروه علمی فلسفه حوزه‌های علمیه خواهران بوده و عضویت هیات امنای دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی از سال ۱۳۹۵، عضویت شورای سیاستگذاری پژوهش جامعه‌الزهرا(س) از سال ۱۳۹۶ و عضویت هیات امنای جامعه الزهرا(س)  از سال ۱۳۹۷ تاکنون را هم در کارنامه دارد.

وی در سال ۱۳۹۲ به سمت رئیس پردیس خواهران دانشگاه قم منصوب شد و در سال ۱۳۹۷ نیز معاونت امور خواهران دانشگاه قم را برعهده گرفت وی همزمان مشاور رئیس دانشگاه قم در امور زنان و خانواده نیز بود.

برقعی عضویت در کمیته علمی همایش‌هایی همچون همایش امام خمینی و تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۳۹۱ و همایش انسان، جامعه، سلامت در سال ۱۳۹۵ را در کارنامه داشته و عضو شورا علمی جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانوامین  جامعه الزهرا در سال ۱۳۹۴ نیز بوده است.

برقعی از اعضای گروه علمی فلسفه اسلامی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بوده و علاوه بر آن عضویت شورای تخصصی پژوهش جامعه الزهرا از سال ۱۳۹۶، عضویت گروه تدوین متون فلسفه جامعه الزهرا از سال ۱۳۹۷ و دبیرستاد صیانت از عفاف و حجاب دانشگاه قم از سال ۱۳۹۳ و عضویت در شورای ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست دانشگاه قم از سال ۱۳۹۷ تاکنون را در کارنامه خود داشته است.

برقعی در فعالیت‌های آموزشی خود نیز سابقه تدریس در سطوح مقدمات، کارشناسی و عالی در جامعه الزهرا را از سال ۶۵ تا به امروز را در کارنامه آموزشی خود داشته و علاوه بر آن به تدریس در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه قم و  دانشگاه پردیس تهران مشغول بوده است.

تقوا در قرآن در مقطع کارشناسی ارشد و خیال از دیدگاه ابن‌سینا و صدرا در مقطع دکتری به‌عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کرد و هم‌اکنون در مقطع کارشناسی دروسی همچون فلسفه متعالیه – منطق – کلام – تاریخ فلسفه – معارف و در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای  دروسی مانند حکمت متعالیه – کلام امامیه و کلام معتزله و اشاعره را تدریس می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه علاوه بر فعالیت‌های اجرایی و تدریس درزمینهٔ پژوهش نیز فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است به‌طوری‌که تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است.

«فلسفه اسلامی»، «سعادت از دیدگاه مسکویه»، «خیال و ادراک»، «نگاهی گذرا به حضور حماسی زنان در گذرگاه تاریخ» و «تحلیل عقلانی وحی با تأکید بر آراء ملاصدرا» برخی از مقالات و آثار پژوهشی اوست.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha