پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم رونمایی

حوزه/ به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی از نسخه دیجیتال اصطلاح نامه حقوق جزا رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین صرامی رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در نشست رونمایی از نسخه دیجیتال اصطلاح نامه حقوق جزا با بیان اینکه فعالیت های پژوهشکده در سطح ملی و فرا ملی است و زیرساخت فعالیت در زمینه هوش مصنوعی است، گفت: متاسفانه کارهای ما بروز و ظهوری ندارد و نیاز به توجه بیشتر دارد، امروز به لحاظ بودجه و نیروی انسانی در بدترین شرایط قرار داریم.

وی، ادامه داد: کار حقوق اسلامی که از سال ۱۳۸۶ کلید خورد به جهت ارتباط تنگاتنگ با فقه احساس شد مرتبط با دانش بحث حقوق است و بیش از ده سال با ۲۰ محقق و پژوهشگر به سرانجام رسیده است.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در منبع شناسی ۵۰۰ جلد یعنی چیزی حدود ۳۵۰ موضوع شناسایی شده است، اظهار کرد: این ۳۵۰ موضوع اولویت بندی در واقع گنجینه ای از منابع در موضوعات حقوق در اختیار داریم.

استاد حوزه در ادامه با اشاره به دسترسی به لغات و واژگان تصریح کرد: کسی که کاربر هست باید به همه لغات و واژگان دسترسی داشته باشد تا در مرحله اول به او کمک کند تا سرچ راحتر و وسیع تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سوال اینجاست که آیا یک کاربر با عضویت به این موارد دسترسی پیدا می کند یا خیر، خاطرنشان کرد: طراحی ما در اصطلاح نامه ها پایان پذیرفته و باید به سمت این برویم که کاربران را به سمت این مدل از کار آماده کنیم، در تمام رشته های علوم اسلامی ویراست اول را انجام داده ایم.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی، با تاکید براینکه اینکه کارها را در قالب مقاله و نوشتن ارائه کنیم کافی نیست، ابراز کرد: باید به سمت رفع عیب برویم، امتیاز و تفاوت ما با همه نرم افزارها این است که هرکسی در حوزه هوش مصنوعی علوم انسانی و اسلامی کار می کند به سراغ ما می آید چرا که ما واژگانی می آوریم که جنبه اصطلاح داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه موضوع با اصطلاح فرق می کند، خاطرنشان کرد: برخی از اصطلاحات موضوع نیستند و برخی از اصطلاح نامه ها فراتر از موضوع رفته ایم و در بحث های هوش مصنوعی یکی از کارهای مهم و کارآمد، موضوعات هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha