دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ازدواج

حوزه/ کارشناس دینی گفت: امام علی (ع) بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه (سلام‌الله‌علیها) و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، پس از شهادت آن بانو، اقدام به ازدواج با امامه کردند.

جواد حیدری، از کارشناسان عقاید و کلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در پاسخ به این سؤال که « چرا امیرالمومنین (ع) بلافاصله بعد از شهادت حضرت زهرا (س) ازدواج کردند؟» اظهار کرد: ازدواج یک امر مقدس و از سنّت‌های الهی است و هر انسانی نیازمند به همسر است و در دین اسلام نسبت به این امر تأکید زیادی شده است، و آثار و برکاتی که در این امر هست بر کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: علی علیه‌السلام هم مطابق این سنت الهی با حضرت فاطمه سلام‌الله علیها ازدواج‌کرده و آثار و برکات این ازدواج تا قیامت باقی و پابرجا خواهد بود.

این کارشناس دینی تصریح کرد: آن حضرت تا هنگامی‌که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در قید حیات بودند همسر دیگری اختیار نکردند، همان‌گونه که پیامبر (ص) تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند همسر دیگری اختیار نکردند.

حیدری بیان کرد: امام علی علیه‌السلام پس از شهادت حضرت فاطمه، مجبور به ازدواج شدند و همسر اختیار کردند تا به وضع ایتام و فرزندان آن حضرت که مادر خود را از دست‌داده بودند رسیدگی کند و از طرفی حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصایای خود به حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: «مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همین جهت) شما، «امامه» (نوه پیامبر، یعنی دختر زینب دختر رسول خدا) را برای همسری اختیار کن، زیرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است»

ابن‌اثیر، اسدالغابه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، اول، ۱۴۱۷ق، ج۷، ص۲۵

وی ادامه داد: زمان ازدواج را اکثر منابع تعیین نکرده‌ و تنها در بحارالانوار چنین آمده است که حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، طبق وصیت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) با امامه بنت‌ابی‌العاص ازدواج کردند» بحارالانوار، بیروت، ج ۴۲، ص ۹۲

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عرف زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمان‌ها و منطقه‌ها نیست.

گفتنی است، امامه اولین نوه پیامبر(ص) بود؛ مادرش زینب دختر رسول خدا(ص) و پدرش ابوالعاص بن ربیع خواهر زاده حضرت خدیجه (ع) است. او همراه مادرش ایمان آورد و لیکن پدرش در سال ۷ هجری مسلمان گردید. امامه در مدینه و در سایه هدایت و محبت زیاد پیامبر (ص) قرار داشت و حضرت نیز نوه خود را بسیار دوست می داشت. روزی پادشاه حبشه، هدیه ای به سوی پیامبر فرستاد ه در آن انگشتری از طلا بود؛ پیامبر آن هدیه را قبول کردند و انگشتر را به سوی امامه فرستاد و گفت: تحلی بهذا یا بنیه»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علوی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    مرحوم مجلسی چنین نقلی را به استناد از کتاب «قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال ۳۸۶ می باشد که وی از علمای اهل سنت بوده است. و با مراجعه به کتاب «قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته: «و یقال أنه تزوّج بعد وفاه فاطمه (صلوات اللّه علیها و على أبیها) بتسع لیال» و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(سلام الله علیها) ازدواج نموده است.