دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دریاپه ارومیه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

۲۰۲۱ بدترین سال روسیه لقب گرفت

وزیر دفاع روسیه طی سخنانی گفت که فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، سال جاری میلادی را به سالی سخت برای مسکو تبدیل کرد. بر اساس این گزارش، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت: اوضاع نظامی در سال ۲۰۲۱ به دلیل فعالیت ناتو در نزدیکی روسیه دشوار بود. شویگو که این سخنان را در جریان برگزاری جلسه عمومی شورای عمومی در دفاع روسیه مطرح می‌کرد، همچنین گفت: در سال گذشته، وضعیت دشوار نظامی-سیاسی ادامه یافت، فعالیت ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه رشد کرد، سیستم کنترل تسلیحات تضعیف و تهدیدات تروریستی نیز تشدید شد. لازم به ذکر است طی ماه‌های گذشته، روابط میان روسیه و غرب به دلیل مساله شرق اوکراین تا حد کم سابقه‌ای متشنج شد. کی یف و شرکای غربی آن مدعی هستند که مسکو در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین است. مسکو بارها این اتهامات را رد کرده و گفته است که با توجه به افزایش فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، اقداماتش کاملاً دفاعی بوده و تاکید کرده که این حق را دارد تا نیروهای نظامی خود را در قلمرو این کشور و در راستای منافع امنیت ملی خود جابجا کند.

منبع:مهر

سپاه علت شهادت ایرلو را اعلام کرد

سردا فدوی می گوید وقتی حسن ایرلو به کرونا مبتلا شد، در انتقال سفیر ایران به بیمارستان اخلال ایجاد کردند و نگذاشتند روند درمان وی آغاز شود.سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع پیکر شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن گفت آنان در فرصتی که برای انتقال سفیر کشورمان که مریض شده بود و به لحاظ محاصره‌ای که از هر نظر انجام شده، امکان انتقال عادی وی نبود، این فرصت را هم نفهمیدند و در انتقال سفیر کشورمان هم برای نجات از این وضعیت بدی که دارند، کاری نکردند. ملت مظلوم یمن در محاصره کامل هستند، ولی طبق قاعده الهی عمل کرده و به پیروزی رسیده‌اند و به پیروزی نهایی هم خواهند رسید. صبح سه‌شنبه بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نا مناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه چهارشنبه به فیض شهادت نائل آمد. پیکر شهید ایرلو پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، در حرم مطهر امامزاده صالح بن موسی(ع) تجریش به خاک سپرده خواهد شد. فدوی می گوید دشمنان می‌دانستند که به‌خاطر آثاری که از دفاع مقدس در بدن شهید ایرلو وجود دارد، در برابر هر بیماری با سختی مواجه می‌شود و در مقابله با بیماری کرونا نیز علیرغم اینکه برای انتقال وی به ایران کاری نکردند، ضمن تلاش مکرر پزشکان، وی به شهادت رسید. از خداوند متعال حسن عاقبت و عاقبت بخیری را طلب می‌کنیم که بهترین عاقبت بخیری، شهادت در راه خداست.

منبع:خبرنگاران جوان

پارس جنوبی رکورد گازی را شکست

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: رکورد برداشت روزانه گاز از میدان مشترک گازی با قطر در روز گذشته با ثبت ۷۰۵ میلیون مترمکعب شکسته شد.«علیرضا عبادی» با بیان اینکه برداشت گاز از سکوهای ۳۷ گانه تولیدی پارس جنوبی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در شرایط مطلوبی قرار دارد، اضافه کرد: برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در آذرماه امسال به طور میانگین به بیش از ۶۸۲ میلیون مترمکعب رسید. وی ادامه داد: با توجه به نقش گاز طبیعی در مدیریت کلان اقتصادی کشور و تعهد شرکت نفت و گاز پارس در تامین ۷۰ درصد نیاز روزافزون مصرف گاز به خصوص در فصل سرما، توانستیم در روزهای اخیر با تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برداشت تکلیفی گاز از برنامه مصوب شرکت ملی نفت ایران نیز فراتر عمل کنیم. عبادی ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: امیدواریم با تکمیل برخی چاه‌های سکوهای در حال توسعه و دستیابی به سقف ظرفیت تولید، این رقم در سال آینده و متناسب با افزایش مصرف سالانه گاز در کشور افزایش یابد. میدان مشترک پارس جنوبی که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگترین میدان گازی جهان است. مجموع ذخایر گازی این میدان ۳۹ تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز ۵۶ میلیارد بشکه است. از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن ۱۴ تریلیون متر مکعب و در میعانات گازی ۱۸ میلیارد بشکه برآورد می شود که معادل ۸ درصد از کل گاز جهان است. با توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی علاوه بر تامین ۷۵ درصد از گاز کشور از این میدان، همچنین توسعه صنعت پتروشیمی نیز در کشور انجام شد. همچنین جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان گاز در دنیا نیز ارتقا داشته و سبد صادراتی کشور با توجه به جایگزینی سوخت مایع با گاز متنوع‌تر شده است.

منبع:ایرنا

بودجه احیای دریاچه ارومیه تصویب شد

آذربایجان غربی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ۵۰۵میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه توسط دولت مصوب شده است. مسعود تجریشی امروز یک دی ماه در نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نواور ویژه حوضه دریاچه ارومیه که در مکان دائمی نمایشگاه های بین المللی ارومیه برگزار شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ دولت از محل طرح های ملی نجات دریاچه ارومیه، ۵۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده است. وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از پروژهای احیای دریاچه ارومیه در سال های اخیر مربوط به پروژه های سازه ای بوده است، تصریح کرد: جهت گیری دولت جدید حرکت به سمت پروژه های نرم افزاری و اجرای طرح "به‌کاشت" است. تجریشی با اشاره به اینکه سند تخصیص دینامیک حوضه آبریز دریاچه ارومیه با توجه به میزان آب تجدید پذیر تدوین شده است، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح های نرم افزاری امید است تا ۴سال آینده دریاچه به تراز اکولوژیکی خود برسد. مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طرح های مطالعاتی جدید نرم افزاری با کمک دانشگاه های محلی اجرای می شود.

منبع:ایسنا

«نداجا» تولید ناوشکن بومی را کلید زد

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با عطاءالله معروف‌خانی مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان در حوزه دریایی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد گفت: نیروی دریایی ارتش با شرکت‌های فولادی همکاری مستمری دارد و امیدواریم بتوانیم نیاز صنایع دریایی را از استان هرمزگان هم تهیه کنیم.وی با تاکید بر استفاده از توان داخلی تاکید کرد: ناوشکن بعدی نیروی دریایی ارتش با همت شرکت فولاد و ظرفیت‌های کاملاً بومی استان هرمزگان تولید خواهد شد. عطاءالله معروف‌خانی نیز در این دیدار، نیروی دریایی را تأمین کننده امنیت منطقه و امنیت را ضامن فعالیت تلاشگران و صنعتگران در جبهه اقتصادی دانست. مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه همکاری دوجانبه خوبی بین صنایع دریایی و صنعت فولاد کشور برقرار است اظهار داشت: فولاد هرمزگان قادر به تولید فولادهای با استحکام بالا است و امروز هم بخشی از گریدهای مورد نیاز صنایع دریایی را تامین می‌کند. وی با اشاره به توان بالای متخصصان داخلی و پیشرفتی که در صنایع فولادی ایجاد شده گفت: ما دارای پیشرفته‌ترین خط تولید تختال هستیم و باکیفیت‌ترین محصول فولادی را تولید می‌کنیم و می‌توانیم نیازهای مورد نیاز سایر صنایع را تولید کنیم.

منبع:مهر

قطر و ترکیه در افغانستان به توافق رسیدند

منابع دیپلماتیک اعلام‌ کردند که قطر و ترکیه توافق کردند به طور مشترک فرودگاه بین‌المللی کابل را راه‌اندازی کنند. منابع مطلع گفتند که نشست‌ها و رایزنی‌ها مقامات ترکیه و قطر را برای راه اندازی مجدد فرودگاه کابل دور هم جمع کرده است. این منابع که نخواستند نام‌شان فاش شود اعلام کردند که فردا هیئت‌هایی از هر دو کشور عازم پایتخت افغانستان خواهند شد تا درخصوص توافق رسمی راه‌اندازی این فرودگاه با دولت انتقالی به گفت‌وگو بپردازند. این منابع افزودند، در دوره گذشته مذاکرات عدیده‌ای بین هیئت‌های قطر و ترکیه انجام شد. منابع دیپلماتیک بیان کردند که در هفتم ماه جاری یادداشت تفاهمی میان شرکت‌هایی از ترکیه و قطر برپایه شراکت برابر امضا شده است. این منابع همچنین اعلام کردند که انتظار می‌رود که مقامات این دو هیئت در زمان دیگری با طرف افغان شرایط را ارزیابی کنند. فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای که در ماه‌های گذشته آسیب دیده بود، راه ارتباطی افغانستان با جهان محسوب می‌شود.

منبع:مهر

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دامی ها تایید نشد

در حالی که برخی فعالان بخش خصوصی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی از اول دیماه با اعلام وزارت جهاد کشاورزی خبر می‌دهند، هیچ کدام از مسئولان امر در دولت این خبر را تایید نمی‌کنند.مجید موافق قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور امروز اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی از اول دی ماه ۱۴۰۰ ارائه لیست و معرفی واردکنندگان کالاهای اساسی را برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی متوقف می کند. وی افزود: براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می کند که نرخ این ارز نیز بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود. پیگیری های از مسئولان امر در دولت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت حاکی است، هیچ کدام از مسئولان این خبر را تایید نمی کنند. ضمن اینکه اعلام شده اشت که تمامی اخبار مربوط به حوزه ارز ۴۲۰۰ باید از سوی سخنگوی اقتصادی دولت اعلام شود و اخبار منتشر شده از سوی دیگر مراجع قابل تایید نیست.

منبع:تسنیم

سعودی ها فرودگاه صنعا را هدف قرار دادند

وزارت بهداشت یمن حمله هوایی تجاوزکارانه آمریکایی-‌ سعودی به مرکز قرنطینه فرودگاه بین‌المللی صنعا را محکوم کرد.وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که در حمله هوایی تجاوزکارانه آمریکایی- سعودی به مرکز قرنطینه فرودگاه بین‌المللی صنعا، این مرکز به صورت کامل تخریب شد. وزارت بهداشت یمن هدف قرار دادن و بمباران تأسیسات حیاتی و بهداشتی را به معنای اصرار کشورهای متجاوز برای تخریب زیرساخت‌ها و فلج کردن نهادهای دولتی از جمله فرودگاه صنعا دانست. در این بیانیه آمده است: مرکز قرنطینه فرودگاه صنعا برای دریافت و ارائه خدمات بهداشتی برای مواردی همچون، کارکنان نمایندگی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که از طریق فرودگاه وارد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این وزارتخانه سازمان ملل را مسؤول وضعیت اسفناک یمن دانست و تاکید کرد که این سازمان با سکوتش در برابر جنایات و تجاوزات علیه یمن، آنها را تشویق به گسترش و تشدید حملات کرده است. این وزارتخانه از این سازمان خواست تا به وظیفه خود برای توقف حملات و رفع حصر اقتصادی عمل کند.

منبع:ایسنا

کاروان آمریکایی در بغداد مورد حمله قرار گرفت

یک منبع امنیتی چهارشنبه اعلام کرد، یک کاروان حامل تجهیزات ائتلاف بین‌المللی در بغداد هدف انفجار بمب قرار گرفت. یک منبع امنیتی به خبرگزاری موازین نیوز گفت، بمبی عصر امروز، در مسیر کاروان حمایت لجستیکی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در حین عبور از اتوبان الشعله در شمال غرب بغداد منفجر شد. این منبع افزود: این انفجار تلفاتی نداشت و خسارات کمی بر جای گذاشت. روز سه‌شنبه نیز بمبی در مسیر کاروان آمریکایی در استان بصره منفجر شد.

منبع:ایسنا

ایران به زخم پوش های منحصر به فرد دست بافت

محققان یکی از شرکتهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد تهران جنوب موفق به تولید زخم‌پوش‌های منحصر به فرد نانوفایبری شدند.دکتر غزاله چیذری فرد، مدیرعامل این شرکت در خصوص خروجی کارهای پژوهشی این مجموعه، اظهار کرد: بخشی از نتایج پژوهش‌های طی یکسال اخیر، به دو زخم پوش و یک فیلتر منتج شده است. ما برای دو زخم پوش اسپانسر داریم و دکتر رحمانی متخصص اورولوژی ساکن در آلمان این مهم را متقبل شده که عقیده دارد از ظرفیت های داخلی باید به نحو شایسته‌ای استفاده کرد. وی در خصوص مزیت رقابتی این زخم‌پوش‌ها با نمونه‌های داخلی، خاطرنشان کرد: برای زخم‌پوش‌ها تست‌های حیوانی در حال انجام است. این زخم‌پوش‌ها نانوفایبری بوده و از این حیث نمونه داخلی ندارند. به‌دلیل ترکیبات گیاهی موجود در آنها، دارای سه مزیت جذب رطوبت، تبادل اکسیژن (تنفس پذیری) و خاصیت آنتی باکتریالی (در برابر باکتری‌های گرم مثبت، منفی و سودوموناس) هستند و برای زخم‌های دیابتی، سوختگی و برشی با تسریع فاز اول ترمیم زخم و اکسیژن رسانی عالی که الزام فاز دوم و سوم ترمیم زخم است، مدت زمان بهبود را کاهش می‌دهد و تحول خاصی را در این عرصه ایجاد خواهند کرد.چیذری فرد با اشاره به اشتغالزایی حدود ۱۵ نفر از متخصصین در این شرکت، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های پیش رو و پلن پیشرفت مجموعه، این رقم در آینده نزدیک قطعا چند برابر خواهد شد.

منبع:ایسنا

ایران از اتهام المپیکی تبرئه شد

کمیته بین‌المللی المپیک از تماس منظم با ایران در رابطه با رعایت منشور المپیک خبر داده است. این کمیته هم‌چنین تاکید کرده که ایران منشور المپیک را نقض نکرده است. خبرگزاری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد که این رسانه در دو نوبت و به صورت جداگانه برای اظهارنظر مقامات کمیته ملی المپیک ایران در مورد موضوعات مورد مناقشه ورزشی و رعایت منشور المپیک با ایران مکاتبه کرده، ولی پاسخی دریافت نکرده است. CNN ادامه داده است: کمیته بین المللی المپیک مدعی است که از طریق "منشور المپیک" از ورزشکاران خود محافظت می‌کند، IOC در پاسخ به سی‌ان‌ان گفته است. «در این مورد با کمیته ملی المپیک ایران (NOC) در تماس منظم هستیم و به این کمیته اطمینان داده شده که ایران متعهد به رعایت کامل منشور المپیک است». کمیته بین‌المللی المپیک به CNN گفته است: «تا جایی که می‌دانیم، هیچ گونه نقض اصل عدم تبعیض توسط ورزشکاران ایرانی در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو صورت نگرفته است».کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین می‌گوید، برای ابراز نگرانی از برخی اتفاقات و اظهارنظرها، به کمیته ملی المپیک ایران نامه نوشته و کمیته بین‌المللی المپیک از ایران خواسته تا وضعیت را شفاف‌سازی کند و در مورد اینکه کمیته ملی المپیک همچنان مطابق با منشور المپیک فعالیت خواهد کرد، خواستار اطمینان خاطر شده است. IOC تاکید کرده که این تضمین‌ها را طی نامه‌ای از ایران دریافت کرده‌ است.

منبع:ایسنا

کمیته امداد برای مددجویان نیروگاه خورشیدی زد

کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد:‌ تاکنون سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با هدف تامین درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد راه‌اندازی شده است.در ۱۸ استان کشور، حدود سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با توان پنج مگاوات برای مددجویان کمیته امداد راه‌اندازی شده است تا علاوه بر تامین درآمد باثبات برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، به پایداری شبکه توزیع برق کشور نیز کمک کند. طرحی که از سال ۹۴ با عنوان «برکت آفتاب» و راه‌اندازی ۱۵ نیروگاه خورشیدی، در خراسان رضوی پایه‌گذاری شد و پس از آن یک به یک استان‌های دیگر به آن پیوستند. حالا تعداد این نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های مختلف به عدد سه هزار نزدیک شده است و با توجه به مزایای اجرای آن، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از برنامه‌ریزی برای افزایش آن به ۱۰۰ هزار نیروگاه کوچک‌مقیاس برای مددجویان خبر می‌دهد. موضوعی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز بر آن تاکید شده و آمده است که ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی شهروندان برای توسعه و تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر با اولویت روستایی، عشایری، خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه شود. مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در همین باره معتقد: مددجویان کمیته امداد و مجریان طرح‌های نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف کشور سالانه ۷۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلووات برق تولید می‌کنند که درآمد دستکم ۱۰ میلیون تومانی را در طول سال برای آنان رقم می‌زند.

منبع:مهر

رئیس جمهور دستو ر راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند توزیع کالا را صادر کرد

حجت الاسلام رئیسی گفت: کرامت و عزت مردم خط قرمز دولت است و نباید مورد آسیب قرار گیرد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار تقویت و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا در سراسر کشور را برای ایجاد آرامش در بازار و اطمینان مردم ضروری دانست. رئیس قوه مجریه معتقد است شرایط رهاشدگی و قیمت‌های دلخواه در بازار به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و در این راستا راه اندازی و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا به ویژه کالاهای معیشتی و روزمره مردم می‌تواند نقش مهمی در کنترل بازار و قیمت‌ها داشته باشد. رئیسی بر استفاده از بهترین روش‌ها برای رسیدن کالا به دست مردم تاکید کرد و گفت: برنامه و سیاست دولت رسیدن عادلانه کالا به دست مردم است و هیچ تعصب یا محدودیتی بر استفاده از روش خاصی وجود ندارد و مهم این است که کالای مورد نیاز مردم با حفظ کرامت و عزت به دست آنان برسد و مواردی که در گذشته مردم را به حضور در صف‌های طولانی کشانده و کرامت‌شان را خدشه‌دار کردند نباید تکرار شود. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد تنظیم بازار باید به طور کامل اجرا شود، طی تذکری یادآور شد اگر برخلاف تصمیمات ستاد تنظیم بازار مدیر مجموعه یا کارخانه‌ای بر اساس مصلحت‌سنجی کالای تولیدی خود را به بازار عرضه نکند تا بعداً با قیمت بالاتری آن را بفروشد، چنین فردی حتی یک روز هم صلاحیت حضور در آن مجموعه را ندارد و باید با وی برخورد شود. رئیسی تاکید کرد که مجموعه‌هایی که به موجب مقررات، اختیاراتی برای افزایش قیمت‌ها دارند حق ندارند خودسرانه در این رابطه اقدام کنند و باید پیشنهاد خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کند تا پس از بررسی و با توجه به شرایط بازار نسبت به پیشنهاد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. رئیس جمهور اهمیت نظارت بر بازار و استفاده از اتحادیه‌های صنفی در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای نظارت بازار اگر از مردم و بازاری‌ها و اتحادیه‌های صنفی و شرکت‌های تولید کالا و خدمات استفاده شود در کنترل بازار، تولید و توزیع بسیار موثر و موفق خواهیم بود. نظارت بر بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است به طور روزانه قیمت کالا و خدمات پیگیری و کنترل شود و حتی یک روز هم از آن نباید غفلت شود. رئیسی با تاکید بر ضرورت توجه بر اقلیم هر منطقه و استان در قیمت‌گذاری کالا و خدمات، اظهار داشت: حتی‌الامکان باید از قیمت‌گذاری سراسری روی کالاهای اساسی و معیشتی مردم پرهیز شود چرا که بعضاً قیمت یک نوع کالا در استانی پایین‌تر از قیمت آن در پایتخت باشد و قیمت‌گذاری سراسری به نوعی اجحاف در حق مردم آن استان است. رئیس جمهور بر نظارت و کنترل قیمت لوازم خانگی تاکید کرد و گفت لوازم مورد نیاز در تهیه جهیزیه از جمله کالاهای اساسی و ضروری مردم محسوب می‌شود لذا ضرورت دارد روی قیمت این لوازم نظارت بیشتری اعمال شود. رئیس جمهور همچنین بر پیگیری و عملیاتی شدن طرح جامع تجارت در کمترین زمان ممکن تاکید کرد. رئیس قوه مجریه در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، استانداران و اعضای ستاد را مخاطب قرار داد و تاکید کرد: در شرایطی که با واکسیناسیون عمومی موفقیت حاصل شد از جانِ مردم صیانت گردید، نان مردم هم بسیار اهمیت دارد و باید با کنترل، پیگیری و نظارت بر حلقه تامین، توزیع و مصرف مراقبت شود تا به مردم اجحاف نشود و سوداگران نتوانند نان مردم را با مشکل مواجه کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

مبتلایان به امیکرون به عدد ۸ رسید

حیدری گفت: تاکنون ۸ مورد ابتلا به کرونای امیکرون در کشور شناسایی شده است.حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان شناسایی شده به کرونای امیکرون اظهار کرد: آخرین آمار ابتلا ما در ابتدا یک مورد در تهران شناسایی کردیم و خانواده وی هم به کرونا مبتلا شده بودند، همچنین ۳ مورد جدید در تهران و یک مورد در مشهد شناسایی شده است و درمجموع ۸ بیمار مبتلا به کرونای امیکرون در کشور شناسایی شده اند. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: امیکرون قدرت سرایت بالایی دارد و بنابر پیش بینی سازمان جهانی بهداشت این است که در ۲ ماه آینده کرونای امیکرون به طور کامل در جهان گسترش پیدا خواهد کرد. حیدری اظهار کرد: توصیه ما این است که مردم خودمراقبتی را مورد توجه داشته باشند و باید توجه داشت که اغلب افراد خانوادگی مبتلا می‌شوند و این موضوع نشان از سرایت بالای بیماری است، اما خوشبختانه حال عمومی مبتلایان مساعد گزارش شده است.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران بیانیه ضد ایرانی انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه اظهارات ضد ایرانی بی‌اساس وزرای خارجه انگلیس و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را اقدامی تفرقه‌افکنانه خواند.سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات بی اساس و تکراری بیانیه پایانی دیدار وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس، آن را اقدامی در راستای تلاش‌های تفرقه افکنانه برخی کانون‌های شناخته شده که از شکل گیری فضای تعامل و همکاری بین کشورهای منطقه نگران هستند، توصیف کرد. وزرای خارجه انگلیس و این کشورها در این بیانیه مذاکرات در وین بین ایران و ۱+۴ را به عنوان «آخرین فرصت» برای برگرداندن امنیت به منطقه و اجتناب از شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای خواندند. در بخشی از بیانیه آمده است: «وزرا، از ایران خواستند به منظور اجتناب از وارد کردن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحران، فرصت دیپلماتیک فعلی برای احیا برجام (برنامه جامعه اقدام مشترک) را مغتنم بشمرد.» در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده «نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین‌المللی پایبند باشند به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را متوقف کند.» خطیب زاده تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مسئولانه‌ای در تقویت صلح و ثبات منطقه ایفا نموده و بر همین اساس کشورهای منطقه را به تعامل و گفتگو فراخوانده است. وی افزود متاسفانه کشورهای غربی، از جمله از طریق صادرات حجیم تسلیحات مدرن به برخی کشورهای منطقه، عامل مهم در ایجاد تنش و بروز فجایع انسانی در منطقه هستند. خطیب‌زاده یادآور شد دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود، راه حل مشکلات منطقه را تعامل و همکاری بین کشورهای منطقه می‌داند و از ابتکارات سازنده‌ای که در این زمینه ارائه شود استقبال میکند. سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد برخلاف ادعاهای بی پایه بیانیه، ایران همواره به تعهداتش در ذیل ان. پی. تی و پادمان پایبند و در عین حال درچارچوب این معاهده از مزایای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بهره‌مند خواهد بود.

منبع:خبرنگاران جوان

مترو کرج ـ تهران از ریل خارج شد

در حادثه خروج متروی کرج_تهران از ریل چندین نفر مصدوم شدند.مترو خط کرج تهران از ریل خارج شد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است. به گفته آزادی قائم‌ مقام بهره برداری متروی تهران، ساعت ۷:۰۵ صبح امروز ۲ خط قطار در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند اما علت حادثه هنوز مشخص نیست و تیم‌های فنی هم‌اکنون در حال بررسی حادثه و عوامل امدادی نیز در حال جداسازی واگن‌ها هستند. خالدی سخنگوی اورژانس کشور درخصوص این حادثه گفت: ٢٢ نفر از مسافرین مترو آسیب دیده‌اند که یکی از آنها بدحال است. ۱۵ آمبولانس نیز در محل مستقر هستند و اورژانس هوایی در حالت آماده باش است.

منبع:خبرنگاران جوان

حرم شاهچراغ (ع) شب شعر "قرار مادرانه" برگزار می کند

شب شعر "قرار مادرانه" به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم با حضور جمعی از شاعران آیینی کشور در حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام در شیراز برگزار می‌شود.شب شعر «قرار مادرانه» با حضور سعید بیابانکی، احمد بابایی، قاسم صرافان، محمود حبیبی کسبی، محمدحسین ملکیان و محمد رسولی به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با مشارکت خبرگزاری تسنیم در حرم حضرت شاهچراغ در شیراز برگزار می‌شود. ویژه برنامه شب شعر «قرار مادرانه» پنج‌شنبه دوم دی ماه از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت شاهچراغ، شبستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اجرای شب شعر قرار فاطمی را سعید بیابانکی شاعر نام‌آشنای کشور برعهده دارد و احمد بابایی، قاسم صرافان، محمود حبیبی کسبی، محمدحسین ملکیان و محمد رسولی در این برنامه به شعرخوانی می‌پردازند.

منبع:تسنیم

شمسیان «یارانه بنزین برای همه» را تشریح کرد

مجری اجرای طرح «یارانه بنزین برای همه» در کیش گفت: در این طرح هیچ تغییری در قیمت بنزین ایجاد نمی‌شود و به هر کد ملی در جزیره کیش ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد.حسین شمسیان، مجری اجرای طرح «یارانه بنزین برای همه» در کیش گفت: طرح «یارانه بنزین برای همه» در مرحله اول به صورت آزمایشی در جزیره کیش انجام می‌شود و بعد از اصلاح تمام مشکلات احتمالی به صورت سراسری اجرا می‌شود. وی بیان کرد: در این طرح هیچ تغییری در قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد ایجاد نمی‌شود و به جای شارژ سوخت پلاک‌ها، به هر کد ملی در جزیره کیش ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد. مجری اجرای طرح «یارانه بنزین برای همه» در کیش گفت: در این طرح به حساب سرپرست خانواده به تعداد اعضای خانوار ماهیانه ۲۰ لیتر اعتبار بنزین تخصیص می‌یابد.

منبع:شبکه خبر

تزریق دُز یادآور تایید شد

در جلسه کمیته تخصصی کرونا که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، بر تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای مقابله با سویه اُمیکرون تأکید شد. جلسه کمیته تخصصی کرونا بعدازظهر امروز (چهارشنبه، یکم دی‌ماه) به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. وی در این جلسه که رئیس دفتر رئیس جمهور، ‌وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پروش و مسئولان دستگاه‌های مربوط حضور داشتند، با اشاره به تأثیر واکسیناسیون به ویژه دُز یادآور برای مقابله با سویه جدید اُمیکرون تصریح کرد: تجارب نشان داده که در صورت واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، موارد بستری و فوت ناشی از این سویه جدید ویروس کرونا کاهشی خواهد بود. معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از زحمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تزریق واکسن کرونا در کشور، بیان کرد: مردم باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اجازه ندهند زحمات دولت و کادر درمان در ماه‌های گذشته برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ از بین برود. در این جلسه وزارت بهداشت گزارشی از جدیدترین میزان بستری و فوتی‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، پوشش واکسیناسیون در کشور، وضعیت سویه جدید کرونا در سایر کشورها و آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور ارائه کرد. در ادامه جلسه نیز پیشنهادات کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیشگیری از سویه اُمیکرون مورد بحث، بررسی قرار گرفت و تأکید شد که تزریق دُز یادآور واکسن کرونا محافظت بیشتری در برابر اُمیکرون در افراد ایجاد می‌کند. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای تبیین و فرهنگ سازی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نیز تزریق دُز سوم ارائه کرد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha