جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزارش فعالیت های پژوهشی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان اعلام کرد: فعالیت‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران گلستان در سال جاری با رشد صد در صدی، ۶۶۱ عنوان فعالیت در هفته کتاب و ۹۶۶ عنوان فعالیت در هفته پژوهش انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، صدیقه بهرامی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه، به تشریح فعالیت های انجام شده مدیریت و مدارس علمیه این استان پرداخت و بیان کرد: پژوهش و تحقیق تنها راهی است که انسان می‌تواند خود را نسبت به حیرت‌های موجود در زندگی؛ نه تنها قانع سازد بلکه ذهن خود و مخاطبان را به‌نحو موجّه و مستدل مجاب کند.

وی گفت: به‌طور یقین آنچه را که خداوند در آیه اول سوره قلم به آن قسم یاد کرده است؛ «ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ»؛ منظور خود قلم فی حد نفسه و یا فعل نوشتن ساده و تهی از تامل و معرفت نیست، قرآن‌پژوهان این قسم را به علم و کتابت و استدلال تفسیر کردند و به زعم بنده این تفسیری از تحقیق و پژوهش است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: آنچنان که مولای متقیان می فرمایند: «انک موزون بعقلک فزکّه بالعلم» (میزان الحکمة، ج ۶، ص ۴۲۶)؛ عقل را با علم تزکیه کرد و از جانب دیگر راه عقلا و عقل را با چراغ دین روشن ساخت.

بهرامی خاطرنشان کرد: امروز جامعه علمی و دینی بیش از هر زمان دیگر نیازمند پژوهش و تحقیق هستند تا در ساحت علم و دین گرفتار ضلال مبین نشویم و این رسالت برای ما طلاب علوم دینی بیشتر است تا از مرز باریک عقلگرایی مفرط و مطلق جامعه علمی که هدفش حذف دین است، و تحجرهای دین مآبانه و خالی از عقلانیت؛ فرقان یابیم و مشمول این وعده الهی شویم که؛ «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سُبلنا» (عنکبوت، ۶۹)

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های پژوهشی استان گلستان پرداخت و گفت: بحمدالله، استان گلستان با ۱۲مدرسه سطح ۲ که از میان آنان، ۲ مدرسه تازه تاسیس هستند و یک موسسه سطح سه و یک مرکز تخصصی سطح چهار وجود دارد؛ در هفته پژوهش سال قبل ۴۲۵فعالیت و هفته کتاب ۳۲۴فعالیت و در طول سال جاری از این برنامه‌ها ۱۷۵عنوان برنامه مصوب شورا را برگزار کرده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان افزود: خداوند را شاکرم که با عنایت خود و همت همکاران معاونت‌های پژوهش و کتابداران زحمتکش و بی‌ادعای مدارس علمیه استان، امسال نیز با رشد صد در صدی شاهد ۶۶۱عنوان فعالیت در هفته کتاب و ۹۶۶ عنوان فعالیت در هفته پژوهش در زمینه بودیم.

بهرامی، از اقدامات نو در استان، اجرای برنامه‌هایی با مشارکت بیش از سه تا ۵مدرسه در استان به صورت متمرکز با حضور اساتید زبده کشوری معرفی کرد و گفت: به لطف الهی استقبال پرشور طلاب نیز ستودنی بوده است.

وی در ادامه به برنامه‌های پژوهشی این معاونت در سطح استان اشاره کرد و توضیح داد: در خود استان نیز برنامه‌های امسال با ضرورت مشارکت و هدف هم‌افزایی و تجربه‌اندوزی و کم‌کردن هزینه‌های مازاد، با استان‌های دیگر برنامه‌ریزی و برگزار شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان، برنامه تولید نشریات تخصصی همگام با شعار آغازین روز هفته پژوهش و آئین بزرگداشت هفته پژوهش که در مشارکت با استان های مازندران، سمنان، تهران و یزد بود، را نمونه‌هایی از برنامه‌هایی اجرا شده در این استان معرفی کرد و توضیح داد: این رقم‌ها و اعداد بدون احتساب فعالیت تشکل‌ها و برنامه‌های آن است که در شبکه‌های اجتماعیِ غیر مدرس و تالار پژوهشی؛ از سوی مدارس و استان هدف‌گذاری شده است.

خانم بهرامی تشریح کرد: آنجه مسلم است اینکه معاونت پژوهش استان گلستان با نگاه به افق پنج ساله پیش روی و راهبردهای چهارگانه؛ برنامه‌های خود را سیاستگذاری کرده است که محور همه آن تربیت پژوهشگران حرفه‌ای، تولید علم و مرجعیت علمی بانوان طلبه در حوزه زن و خانواده با درک نیازهای بومی و اقتضائات مذهبی و منطقه‌ای است.

وی افزود: سعی بر آن است تا با ایجاد تعامل و مشارکت بین مدارس و استان‌های دیگر، سطح کیفی این مهم بیشتر شود.

استاد حوزه در پایان ابراز کرد: مدیریت‌های استانی گلستان، مازندران و سمنان با درک اهمیت و ضرورت اجرای برنامه‌های مشارکتی در سطح ملی در روز چهار شنبه ۲۴ آذرماه برنامه آیین بزرگداشت هفته پژوهش را با حضور همکاران محترم ستاد به صورت ملی و مجازی برگزار کردند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha