جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست نقد کتاب

حوزه/ وبینار «نقد کتاب مدرسه ای رو به قبله» با حضور ناقدین و نویسنده این کتاب به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وبینار «نقد کتاب نقد کتاب مدرسه ای رو به قبله» با حضور ناقدین حجت الاسلام حیدری پور و دکتراسدالهی با حضور دکتر نیک داد نویسنده این کتاب در پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، برگزار گردید.

در ابتدای این وبینار دکتر نیک داد به تشریح برخی از دلایل نگارش این کتاب پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در هر جامعه ای نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ، علم و شخصیت‌پروری دارد؛ از این رو توجه و اهمیت به آن بسیار مهم و ضروری است. با بررسی شواهد تاریخی می توان فهمید که ایران از عهد باستان، همواره مرکز فرهنگ و تمدن بوده است و با ورود اسلام و پذیرش آن توسط مسلمانان، علاوه بر اعتقاد و باورهای آنها نسبت به آموزش، بر آموختن علم به عنوان ارزش و محور رشد و تکامل بسیار تأکید شده است.

در ادامه این وبینار حجت الاسلام حیدری پور به بیان دیدگاههای خود در مورد این کتاب، پرداخت و گفت: زحمت جناب آقای نیکداد در تنظیم تحقیق تجربه نگارانه مدرسه ای رو به قبله از این جهت قابل تقدیر است که ایشان به مصاحبه با کنشگران مرتبط با آن محیط اکتفا نکرده است بلکه در محل حاضر شده است و نوع مشاهده مشارکتی به یک معنا داشته‌اند و این مستلزم صرف وقت و تجربه نزدیک است، البته به نظر می‌رسد برخی توصیفات ایشان از محیط و حتی برخی کنشگران می‌توانست عمیق تر شود و شاید تداخل زمان پروژه با ایام آغازین کرونا مانع از چنین تعمیقی شده باشد. مانند اخذ مصاحبه‌های بیشتر از خود دانش آموزان مخاطب این نوع مدرسه. البته در برخی تقسیمات هم برخی خلل‌ها دیده شد ولی در مجموع کار پرداخت خوبی دارد.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم‌تر از اصل، تمرکزی است که روی تجربه‌نگاری مدارس خاص انجام شده است. ما در کشور شاهد شکل‌گیری برخی ایده‌های متفاوت جهت پیشبرد جریان آموزش و پرورش هستیم که گاهی تفاوت های جدی و گاهی اندکی با آموزش و پرورشِ معهود دارد. به نظر می رسد که خود آموزش و پرورش هم باید به این ایده ها عنایت کند و بستری فراهم شود که ضمن آزمودن این ایده ها امکان ارتقاء و بهبود و الهام گیری وجود داشته باشد.
در انتهای این وبینار، دکتر اسدالهی نظرات خود در مورد کتاب " مدرسه ای رو به قبله" را اینگونه ابراز داشت : محقق محترم زحمت خوبی کشیده اند اما قالب بندی خروجی در قالب مدل سوات(SWOT ) این سوال را ایجاد می کند که آیا این مدل برای تحلیل تجربه نگاری کارآمد است یا باعث می شود که خود تجربه نگاری دچار محدودیت شود.

وی افزود: در تجربه نگاری توصیف واقع و محیط بسیار مهم است و باید در قالب مصاحبه ها و سپس استخراج کدهایی از دل این مصاحبه ها و پس از آن صورت بندی این کدها، کار انجام گیرد اما در این کار تمرکزی که بر مدل از پیش تعیین شده رخ داده است تا حدی زیادی بر جنبه تجربه نگارانه کار سایه انداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha