شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست مجازی

حوزه/ کارشناس مذهبی در نشست مجازی بصیرت افزایی بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد گفت: غرور و جهل نسبت به فریب دشمن دو عامل مؤثر در کاهش بصیرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام عاقلی نژاد، در نشست مجازی مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد با موضوع «بصیرت در پرتو ولایت» که به مناسبت دهه بصیرت برگزار شد، بصیرت را به معنای فهم عمیق معرفی نمود و با استناد به آیاتی از قرآن، بر لزوم تعقّل در همه امور تأکید ورزید.

کارشناس مذهبی، غرور را به عنوان اولین عاملِ از بین برنده بصیرت معرفی کرد و افزود: غرور در معنای رایج آن، خودخواهی و معنای دیگر مورد بحث، فریب ناشی از جهل و نادانی نسبت به دشمنان است که در آیات قرآنی به آن اشاره شده است.

عاقلی نژاد با استناد به روایتی از معصوم علیه السلام، غرور و فریب ناشی از جهل را به سایه هنگام غروب تشبیه نمود که دارای ماندگاری کم و از آن نهی شده است.

وی، تحمیق (نادان شدن، عقل را تعطیل کردن) را دومین عامل نابود کننده بصیرت برشمرد و داشتن دلیلِ منطقی از قرآن و روایات را لازمه پذیرش سخنِ دیگران دانست.

کارشناس مذهبی، بی بصیرتی و فتنه سال ٨٨ را نتیجه دو عامل غرور و حماقت عنوان کرد و با ذکر مصادیقی از صدر اسلام و واقعه کربلا از جمله بصیرت دهی به مردم از اهداف قیام عاشورا، خاطر نشان کرد: همین دو عامل موجب ایستادنِ دشمنان در مقابل امام حسین علیه السلام شد همچنان که در همه عصرها هم چنین خواهد بود.

عاقلی نژاد در ادامه، یکی را راه‌های دوری از بی بصیرتی و عدم تعقل را پیروی از ولایت مطرح کرد و با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام تبعیت از دو حجت ظاهری (انبیا و ائمه) و باطنی (عقل) را لازم و ضروری دانست.

وی در ادامه از سردار سلیمانی به عنوان یکی از افراد سرآمد در بصیرت یاد کرد و گفت: شهید سلیمانی حتی در برابر کوچک‌ترین درخواست‌های ولیّ فقیه، بی تفاوت نبود همانگونه که در رفتار و وصیت نامه سایر شهدا نیز این مهم واضح و از عوامل بصیرت و عاقبت به خیریِ آنها بوده است.

کارشناس مذهبی، آیت الله مصباح (ره) را از مصادیق دیگر ولایت پذیری ذکر نمود و با اشاره به کلامی از آن بزرگوار، اطاعت از ولایت فقیه را همانند اطاعت از معصومین علیهم السلام و واجب دانست.

عاقلی نژاد در پایان با استناد به کلام آیت الله مصباح (ره)، نادانی و هوای نفس را باعث از دست دادن بصیرت معرفی نمود و اظهار امیدواری کرد: با الگو برداری از این بزرگان و قدم نهادن در مسیر آنان، علاوه بر فواید فردی، اجتماعی و… با بصیرت گردیم.

انتهای پیام/‏۴۷/‏۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha