دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
الجزیره

مدیر دفتر الجزیره در تهران در گفت و گو با خبرگزاری حوزه گفت: ما با فعالان بحرینی و مخالفان دربحرین در شبکه الجزیره گفت و گو کردیم اما شناختی روی فعالان بحرینی در ایران نداریم و اگر شما آنها را به ما معرفی کنید درباره مطالباتشان با آنها گفت و گو می کنیم.

اشاره: اگرچه شبکه قطریِ الجزیره به واسطه حمایت قوی مالی، به کار گیری نیروهای حرفه ای، توجه ویژه به عنصر زمان در انتشار خبر و برخی عوامل دیگر، در سبد رسانه ای بسیاری از کشورهای عربی و غیر عربی قرار گرفته است اما این شبکه با فراز و فرودهایی نیز در جذب مخاطب همراه بوده است.

شاید یکی از فرازهای این شبکه خبری را بتوان انعکاس خوب از تحولات فلسطین دانست و یا به بهمن 1389 اشاره کرد که با سرعت، اخبار مربوط به اجتماعات اعتراضی در تونس و مصر و نهایتا سقوط بن علی و حسنی مبارک را مخابره می کرد اما زمان زیادی نگذشت که دست های پشت پرده که این شبکه را اداره می کردند، دست به سانسور و یا وارونه نمایی شدید نسبت به برخی وقایع منطقه پرداختند که همین امر موجب شد، بتدریج سهم قابل توجهی از مخاطبان این شبکه ی قطری فروکش کند و یا حداقل میزان اعتماد آنها به الجزیره، متزلزل گردد.

شبکه الجزیره، در روزهایی که مردم بحرین، مظلومانه و در اجتماعات ده ها هزار و صدها هزار نفری، نسبت به ظلم آل خلیفه فریاد می زدند، به سیاست سانسور دست زد و از سوی دیگر، اجتماعات چند نفره در سوریه را بزرگنمایی نمود.

البته این شبکه قطری بعد از سقوط اخوانی ها در مصر، پشت خود را خالی دید و تلاش داشت تا مقداری از سیاست یکجانبه گرایی در اطلاع رسانی دست بردارد اما همچنان انتقادهای جدی نسبت به رویکرد این شبکه وجود دارد.

در همین راستا عبدالقادر فایز مدیر دفتر الجزیره در تهران در گفت و گو با خبرگزاری حوزه تلاش کرد رفتار این شبکه نسبت به وقایع منطقه را توجیه کند، اما در عین حال دلایل قانع کننده ای برای عدم انعکاس وقایع بحرین نداشت به ویژه آنکه مدعی است شبکه اش همواره طرف مردم را می گیرد!

فایز گفت: ما در مورد موضوعات منطقه که در الجزیره انعکاس می یابد ،دو رویکرد داریم. اولا می گوییم ما با مردم هستیم در واقع موقعی که از ما سوال شود که کجا هستید ما می گوییم با مردم هستیم و البته باید هزینه آن را نیز بدهیم با این رویکرد چه در کشورهای عربی و یا مسلمان بین حکومت ها و رژیم، مردم را انتخاب می کنیم . رویکرد دوم ما در منطقه این است که ما یک مسئله مادر داریم که آن همان قضیه فلسطین است که در الجزیره این مسئله صرفا یک قضیه رسانه ای نیست .

وی ادامه داد: آخرین پوشش خبری از جنگ 51 روزه غزه خیلی روشن و آشکار بود به طوری که احساس می کردیم در آن دوران خیلی به سمت حماس و مردم غزه نزدیک شدیم و همواره این دو رویکرد اساسی را در پوشش مسائل منطقه در دستور کار داریم.

فایز پیرامون پوشش رسانه ای از تحرکات مردم بحرین گفت: خیلی ها از ما درباره  بحرین انتقاد می کنند اما من باید به سه مورد اشاره کنم تا وضعیت فعالیت ما درباره تحولات بحرین روشن شود. ما از اول در بحرین بودیم از روزی که مردم بحرین تحرک داشته و دنبال اصلاحات سیاسی بودند ما آن را منتقل می کردیم و در آنجا حضور داشتیم. مخالفان بحرین از منامه یا در قطر مهمان استودیو ما بودند اما رژیم آل خلیفه نتوانست ما را تحمل کند و بعد از دوماه از تحرکات مردمی ما را از بحرین اخراج کرد.دفتر عربی و انگلیسی ما را پلمب کردند چراکه ما یک مستند ساخته بودیم نه اینکه به منفعت مخالفان باشد بلکه شواهد و مشاهده های خود را مستند کردیم اما آنها گفتند این به نفع مخالفان است و نتوانستند آن را تحمل کننداما ما حقیقت را منعکس کردیم.

وی ادامه داد: از آن روزی که الجزیره از بحرین اخراج شد ما می توانیم بگوییم اولویت ما دیگر بحرین نبود چراکه درآن زمان حوادثی در سوریه، لیبی، مصراتفاق افتاد و نمی توانیم آن را با حوادث  بحرین مقایسه کنیم. مصر اولویت برای جهان عرب بود و اتفاقات مهمی در آنجا می افتاد و از سوی دیگر تحولات سوریه آغاز شد که بسیار مهم بود چون این کشورهم مرز با اسراییل بود و حربه مقاومت بنابراین خود به خود بحرین عقب افتاد البته در همان زمان نیز اخبار بحرین بود و مخالفان از الجزیره استفاده می کردند و نظرخودشان را مزرح می نمودند.

فایز با اشاره به انتقادات برخی ازکشورهای عربی نسبت به عملکرد الجزیره گفت:  کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان از سیاست الجزیره انتقاد می کنند و می گویند شما زیاد به سمت بحرین گرایش پیدا کردید!

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال با فعالان بحرینی در ایران گفت و گو داشتید یا خیر گفت: ما با فعالان بحرینی و مخالفان دربحرین در شبکه الجزیره گفت و گو کردیم  اما شناختی روی فعالان بحرینی در ایران نداریم و اگر شما آنها را به ما معرفی کنید درباره مطالباتشان با آنها گفت و گو می کنیم.

خاطر نشان می شود عبدالقادر فایز در حالی از پلمپ شدن دفترش در منامه به عنوان توجیه برای نپرداختن به اخبار بحرین اشاره می کند که این موضوع اختصاص به الجزیره نداشت و بسیاری از خبرنگاران خارجی از بحرین اخراج شدند. اگر پلمپ شدن، بهانه خوبی برای نپرداختن به اخبار بحرین باشد، بنابراین، شبکه العالم نباید هیچ خبری از بحرین منتشر می کرد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha