یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 349622
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
آیت الله علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی گرگانی با ابراز تأسف از هنجارشکنی ها در جامعه، گفتند: در گذشته محیط جامعه آماده پذیرش امر به معروف بود ولی امروز شاهد گستاخی هایی در این رابطه هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له، پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسئولین فرهنگی و دانشجویان دانشگاه صنعتی علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آیه 157 سوره اعراف، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يجَدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنهْئهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَيْهِمْ  فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ  أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون/ آنان كه از اين رسول، اين پيامبر امى كه نامش را در تورات و انجيل خود نوشته مى‏يابند، پيروى مى‏كنند- آن كه به نيكى فرمانشان مى‏دهد و از ناشايست بازشان مى‏دارد و چيزهاى پاكيزه را بر آنها حلال مى‏كند و چيزهاى ناپاك را حرام و بار گرانشان را از دوششان برمى‏گزيند دارد و بند و زنجيرشان را مى‏گشايد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و حرمتش را نگاه داشتند و ياريش كردند و از آن كتاب كه بر او نازل كرده‏ايم پيروى كردند، رستگارانند».

ایشان ابراز داشتند: دو اصل مهم اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر در این آیه آمده که احیای آن بسیار مهم می باشد.

حضرت آیت الله علوی گرگانی خاطرنشان ساختند: یکی از اصول مسلمه پیامبر(ص)، امر به معروف و نهی از منکر است که خداوند متعال در این آیه ذکر فرموده است.

این استاد درس خارج حوزه با بیان این مطلب که پیروی از قرآن کریم یکی از مطالب مذکور در آیه 157 سوره مبارکه اعراف است، تصریح کردند: قرآن کریم برای تمام زندگی ما برنامه دارد؛ پس باید روش زندگی خود را از این کتاب آسمانی دریافت و به آن عمل کنیم.

*اسلام دینی همگانی است نه شخصی

معظم له با تأکید بر اینکه اسلام دینی همگانی است، نه شخصی، اظهار داشتند: اسلام گوشه نشینی را دوست ندارد، بلکه باید همراه با مردم در جامعه حضور داشت و دست دیگران را گرفت.

ایشان ادامه دادند: همراه کردن خانواده در انجام عبادات، یکی از مباحثی است که باید به آن توجه کرده و فقط به فکر خود نباشیم.

*ابراز تأسف از هنجارشکنی ها

حضرت آیت الله علوی گرگانی با ابراز تأسف از برخی از هنجارشکنی ها در جامعه، ابراز داشتند: در گذشته محیط جامعه آماده پذیرش امر به معروف بود، ولی امروز شاهد گستاخی هایی در این رابطه هستیم.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: وقتی قباحت ها شکسته شد، جامعه نیز به همین مدل رفتار خواهد کرد.

*تأکید بر تربیت اسلامی کودکان

معظم له در ادامه با تأکید بر تربیت اسلامی کودکان، تصریح کردند: یکی از مباحثی که باید به آن توجه جدی داشت، تربیت اسلامی کودکان است تا این شخص در آینده با شخصیتی کامل وارد جامعه شود.

ایشان بیان داشتند: اصل أمر به معروف و نهی از منکر، دو أصل عاطفی است که باید در جامعه پیاده شود تا بوسیله آن به فریاد یکدیگر رسیده و از انحرافات جلوگیری کنیم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی افزودند: با کنار گذاشتن امر به معروف، خانواده خود را نیز از دست خواهیم داد.

*نحوه امر به معروف و نهی از منکر

این استاد درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه باید در احیای امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم، اظهار داشتند: زبان ملایم و بیان با محبت و دینی، از عوامل تأثیرگذار در پذیرش امر به معروف و نهی از منکر است.

معظم له در پایان اظهار داشتند: أمر به معروف و نهی از منکر، سبب امنیت دینی و اجتماعی در جامعه خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha