دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حل معضلات فرهنگی کشور را در سایه هم افزایی و تعامل حوزه و دانشگاه، امکان پذیر دانست.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی مراکز علمی کشور بی شک طلیعه تحرک، نشاط و تلاشی مضاعف در مسیر کسب علم توأم با تقوا و معنویت است که هم حوزویان و هم دانشگاهیان عزیز با حرکت در این مسیر می توانند به سعادت دنیا و آخرت نائل شوند.

سه هدف مهم قرآنی فراروی حوزویان و دانشگاهیان

وی گفت: همان طور که از آموزه های متعالی قرآن کریم استفاده می شود ، همه پیامبران، اوصیا و امامان برای سه هدف مهم آموزش، پرورش و ارتقای بینش و بصیرت مردم آمده اند و ما نیز با الهام از هدایت های قرآنی می توانیم این سه هدف را در زندگی علمی و اجتماعی خود به خوبی دنبال کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: اولین هدف که به نظرم حتی از آموزش مهم تر است، بحث پرورش و تربیت می باشد که باید با تزکیه نفس همراه باشد.

اهمیت تزکیه نفس در کلام اهل بیت(ع)

وی همچنین با اشاره به حدیثی نورانی از نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص تربیت و تهذیب انسان‌ها ابراز داشت: حضرت رسول(ص) در سخنانی خطاب به امام علی(ع) بر اهمیت امر تهذیب تاکید می‌کند این مهم نشان دهنده جایگاه رفیع مساله اخلاق و تهذیب است.

آیت الله علیدوست با تاکید اینکه امور آموزشی مقدمه‌ای برای تهذیب است، گفت: تهذیب به قدری دارای اهمیت است که خداوند متعال در سوره مبارکه شمس پس از 11 قسم پشت سر هم بر تزکیه نفس تاکید کرده ،امری که بنده نمونه آن را در جای دیگری مشاهده نکرده ام.

اهمیت آموزش در برنامه های حوزه و دانشگاه

وی در ادامه صحبت های خود به مقوله آموزش در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: مساله آموزش و تقویت آن یکی از الزامات هر نهاد علمی و پژوهشی بوده و چه در حوزه، چه در دانشگاه، با توجه به نیازها و اقتضائات خاص خود همچنین نیازها و مطالبات جامعه باید مساله آموزش از اولویت ها باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: پس از تعلیم و تربیت توام با تزکیه نفس ، نوبت به بحث ارتقای سطح بینش و معرفت مردم می رسد به این معنی که آموخته ها باید به دیگران منتقل شده تا آن ها اهل دانش، بصیرت و فضیلت شده، در این مسیر کوشا باشند.

لزوم ارتقای بینش و بصیرت مردم

وی افزود: در واقع نهادینه کردن تعالیم دینی و آموزه های علمی در بین مردم از جمله رسالت های کلیدی حوزویان و دانشگاهیان است که باید در این راستا اولاً احساس مسئولیت کرده، ثانیاً هوشمندانه به وظیفه تاریخی خود جامه عمل بپوشانند.

با وجود کاستی ها در وضعی استثنایی هستیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به ظرفیت فوق العاده حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراکز علمی کشور گفت: با وجود همه کمبودها و مشکلات امروز یک وضعیت استثنایی در حوزه های علمیه و نیز دانشگاه های ما وجود دارد و ما باید از این فرصت کم نظیر و بلکه بی نظیر تاریخی که نصیبمان شده هر چه بیشتر و بهتر در مسیر نشر معارف حقه اهل بیت(ع) در کشورمان و سپس در جهان استفاده کنیم و بدانیم که اگر خدای ناکرده در این باره کوتاهی و کم توجهی کنیم از ما سوال و بازخواست می شود.

بشر تشنه امروز را سیراب کنیم

وی تاکید کرد: به خصوص در برهه کنونی، حوزه های علمیه در یک وضعیت درخشانی قرار دارند که باید بشر امروز که تشنه دریافت معارف اصیل و ناب است را سیراب کرده، به نیازهای نو به نو او توجه جدی نشان دهند.

آیت الله علیدوست خاطرنشان کرد: بی شک اگر همه ما از این فرصت ها به درستی استفاده کردیم و قدردان این موقعیت استثنایی بودیم ، هم جامعه و هم خودمان رنگ و بوی سعادت واقعی را خواهیم گرفت.

حوزه و دانشگاه، معضلات فرهنگی را چاره کند

وی همچنین با بیان این نکته که حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی کشور در عرصه علم و فرهنگ به شمار می روند ، اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند امروز مسایل فرهنگی از جمله دغدغه های جدی ما به شمار می رود که در این خصوص نیز به شدت نیازمند همت و تلاش حوزه و دانشگاه در شناسایی معضلات فرهنگی و پیدا کردن راهکار مناسب برای رفع آن ها هستیم.

این استاد و محقق حوزوی گفت: تحصیل توام با تهذیب نفس و کسب فضایل در واقع گام اولی است که نخبگان حوزه و دانشگاه را در مسیر آماده شدن برای رویارویی با معضلات فرهنگی و اجتماعی آماده می کند؛ گام بعدی این است که اولاً در درون خود این دغدغه را جدی نگاه داشته، ثانیاً در راستای تعامل هم افزایانه با یکدیگر به حل مشکلات عدیده فرهنگی همت گمارند.

نگرانی های خاص رهبری را رفع کنیم

وی همچنین با اشاره به طرح دغدغه های اخیر مقام معظم رهبری و این که ایشان به صراحت فرمودند دغدغه مسایل فرهنگی، گاه خواب شب را از چشمانم می برد، تصریح کرد: مباحث فرهنگی از جمله مسایل مهمی است که از نظر برخی مردم شاید بی اهمیت و کم اهمیت باشد، اما تاثیری عمیق برجامعه دارد.

نیازمند برنامه ریزی هوشمندانه هستیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: این که ملاحظه می کنیم رهبر معظم انقلاب و همچنین علما و مراجع تقلید تا به این حد نسبت به مسایل اخلاقی و فرهنگی جامعه تاکید داشته و به بیان نگرانی های خود می پردازند، نشان دهنده عمق مساله است و این که ما باید تهاجم فرهنگی و به تعبیری شبیخون فرهنگی دشمن را خیلی جدی گرفته و برای مقابله با آن برنامه ریزی هوشمندانه ای داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha