دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدرضا مودب

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم ، همدلی و جدیت حوزه و دانشگاه را لازمه شتاب علمی کشور در زمان کنونی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مودب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تاکید خاص رهبر معظم انقلاب بر لزوم سرمایه گذاری برای حفظ شتاب علمی کشوردر دیدار چندی پیش هیئت دولت با ایشان ابراز داشت: بی شک اگر حوزه و دانشگاه دست در دست هم گذاشته، همدل و همزبان به رشد علمی کشور همت گمارند بسیاری از مشکلات و چالش های کشور ما مرتفع می شود.

وی همچنین به نقش بسیار مهم و ویژه حوزه های علمیه در رشد علمی کشور اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه و علما و مراجع عظام مایه برکت انقلاب و نظام اسلامی و پشتوانه فرهنگی و معنوی نظام هستند و با توصیه ها و رهنمودها و نیز تلاش های علمی و فرهنگی خود بسیار کمک می کنند.

شتاب قطار علمی کشور را دوچندان کنیم

عضو انجمن قرآن پژوهان حوزه در ادامه با بیان این که همه باید بکوشیم شتاب قطار علمی کشور تقویت گردد، گفت: به نظر می رسد رخ دادن تغییرات مدیریتی در دانشگاه ها و نیز برخی سیاست هایی که در مراکز علمی کشور صورت گرفته ، باعث شده تا حدودی اهتمام مدیران دانشگاه ها به مساله پیشرفت علمی کشور کمتر شود، چه آن که نشانه های این مساله را به خصوص در کمتر شدن بودجه تحقیقات و پژوهش و نیز کاستن از آمار مقالات علمی و پژوهشی می توان جستجو کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رشد علمی که شاخص آن مقالات علمی در مجلات معتبر وزارت علوم و نیز ISI  و ISC است و همچنین اهتمام مدیران به تقویت عرصه پژوهش به ویژه پرداخت پژوهانه به دانشجویان و محققان ، از جمله نشانه های همین رشد علمی است.

لزوم حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: جدای از اهتمام ویژه مدیران و رؤسای دانشگاه ها که واقعاً نقش مهمی در رشد و نشاط علمی به عهده دارند، نباید از نقش محوری معاونین پژوهشی دانشگاه ها غافل شد، چرا که آن ها می توانند با حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران و محققان به ویژه تشویق مقالات برتر ، زمینه رشد و تحرک علمی و پژوهشی بهتر و مطلوب تر را فراهم سازند.

وی ادامه داد: تا آن جا که بنده چندسالی است که در دانشگاه ها قانونی برای تشویق مقالات علمی و پژوهشی وضع شده که این کار باید با قدرت ادامه یافته، ضمن رفع نواقص احتمالی، توسعه یابد تا انشاالله شاهد شتاب افزون تر کشور و سرعت بهتر قطار علمی کشور باشیم.

مطالبه رهبری را عملیاتی کنیم

حجت الاسلام و المسلمین مودب بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری بارها در دیدارها و به مناسبت های مختلف فرموده اند، شتاب علمی کشور به هیچ وجه نباید کاهش یابد و همه در این باره رسالت و تکلیف مهمی به دوش دارند؛ چه نخبگان حوزوی و دانشگاهی ، چه مسئولان و مدیران و سیاست گزاران علمی کشور و چه به خصوص رسانه های جمعی که جاده صاف کن مسیر رشد علمی کشور به نوعی به شمار می روند، با بیان نقاط ضعف و قوت و به خصوص نقد منصفانه و راهگشا می توانند به جبهه علم و فرهنگ کشور کمک شایان توجهی نمایند.

وی افزود: به هر حال آن چه مهم است این که براي برون رفت از رکود علمي و تحرک و پویایی بیشتر می بایست تدابير و برنامه هاي ويژه اي اتخاذ شود که از جمله آن ها مي توان به افزايش سهم پژوهش دربودجه کشور اشاره کرد، چه آن که بی گمان تحقيق و توسعه نيازمند بودجه است و بدون بودجه نيز توسعه علمي اتفاق میسر نخواهد شد.

اجرای نقشه جامعه علمی کشور

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: تلاش به منظور اجرای قدرتمندانه نقشه جامع علمي یکی از عواملی است که در شتاب علمي کشور نقش بسیار زیادی ایفا می کند.

چند پیشنهاد و راهکار عملی

وی گفت: هدايت فعاليت هاي پژوهشي به سمت نيازهاي واقعي کشور، کاربردي کردن مقالات و پايان نامه ها، درگير کردن استادان و دانشجويان تحصيلات تکميلي در طرح و پروژه هاي کاربردي، تصويب و تخصيص اعتبارات مالي براي طرح ها و پروژه هاي اساسي و ديگر فعاليت هاي پژوهشي و همچنین توسعه و گسترش پارک هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان ، از جمله برخي اقدامات راهگشا براي توسعه علمي کشور است که اجرایی نمودن و پياده سازي آن ها در بدنه علمي وپژوهشي کشور به احياي شتاب رشد علمي خواهد انجامید.

آغازی دیگر برای تحولی افزون تر

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در خاتمه ابراز امیدواری کرد: آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه و دانشگاه ها توام با خیر و برکت و تحرک و نشاط مضاعف در راستای کسب علم همراه با اخلاق و معرفت بوده و زمینه ساز رشد و تعالی هر چه بیشتر ایران اسلامی را در دنیای امروز فراهم کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha