سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مجتهد شبستری

حوزه/ کتاب مفید باید ارزان باشد و چه اشکالی دارد، همان طوری که دولت برای کالاهای اساسی مردم یارانه می دهد، برای کتاب که غذای روحی مردم است، یارانه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، با بیان این که واژه کتاب در قرآن مجید در ۲۳۰ مورد استعمال گردیده و ۴۹ مورد آن در مورد قرآن مجید به کار رفته، گفت: این استعمال ها نشان از اهمیت کتاب دارد.

وی، با بیان علت استعمال "الکتاب" مطلق در خصوص قرآن کریم، گفت: علت این استعمال این است که جامع ترین، کامل ترین و غنی ترین کتاب عبارت است از قرآن مجید که از همه کتاب های دنیا ارزشمند تر، نفیس تر و پر محتوا تر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید که پروردگار متعال در آن به کتاب و قلم قسم یاد کرده، گفت: این قسم ها نشان دهنده اهمیت کتاب در نزد پروردگار متعال است.

وی، خاطرنشان کرد: آنچه که به قلم بیاید و مفید باشد، بهترین میراث بوده و انتقال معلومات گذشتگان به آیندگان از طریق کتاب است. هرچند وسایل دیگری هم در این راستا وجود دارند اما هیچ کدام از آنها نتوانسته جای کتاب را پر کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایشی از حضرت امیرالمومنین (ع) در خصوص کتاب، گفت: در تعبیر امام(ع) بهترین انیس برای انسان عبارت است از کتاب و کسی که با کتاب آرامش می یابد آسایش از او  هرگز سلب نمی گردد.

وی، با اشاره به آیات و روایاتی در خصوص کتاب و کتاب با بیان آیه «فلینظر الانسان الی طعامه/انسان باید به چیزی که می خورد نظاره کند»، گفت: همانطوری که انسان باید به طعام خود نظر کند تا غذای مضری وارد بدن نگردد، باید به کتاب هم که غذای روح است، نظاره کند و بداند که چه کتابی را می خواهد بخواند تا از گزند عقاید باطل و مسموم در امان بماند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این مطلب که متاسفانه برخی از کتاب های مضر هنوز هم چاپ می گردد، افزود: وزارت ارشاد باید نظارت بر مطبوعات و آثار فرهنگی را بیش از پیش تقویت کند.

وی، با انتقاد از گرانی کتاب و ذکر این مطلب که معمولا مردم در تهیه و خرید کتاب با مشکل مواجه می شوند، خاطر نشان کرد: کتاب مفید باید ارزان باشد و چه اشکالی دارد، همان طوری که دولت برای کالاهای اساسی مردم یارانه می دهد، برای کتاب که غذای روحی مردم است، یارانه دهد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی، گفت: حضرت امام خامنه ای در این خصوص می فرمایند: سنت کتاب خوانی باید در جامعه رواج پیدا کرده و خرید کتاب باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود و مردم باید بیش از خریدن وسایل تزئیناتی و… به کتاب اهمیت دهند چرا که امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها وظیفه‌ای ملی، بلکه یک واجب دینی است و از همه بیشتر جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند.

وی، در خاتمه افزود: نمایشگاه کتاب یکی از کارهای پرارزش است و معمولاً با استقبال مردم قرار می گیرد و باید بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته و ان شاء الله انتشار کتاب های مفید و کتاب های جدیدتر و متنوع تر چاپ شده و در دسترس جوانان و علم آموزان قرار گیرد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha