دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ در برخی کشورهای اروپایی، اداره مسلمانان با همكاري و همراهي دولت بلژيك تصمیم گرفته که كتاب هاي اسلامي فقط از کشور عربستان وارد شده و از غير عربستان وارد نشود كه با داعش مبارزه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجردی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره  به كشتار شيعيان  در نيجريه و آذربايجان و راهیمایی عظیم اربعین حسینی گفت:  ما خداوند متعال را سپاسگذاریم در روزهايي كه گذشت، عزاداري بسيار خوب و شايسته‌ای انجام شد؛ مخصوصا راهپيمايي عظيم اربعين، يك تصوير فوق العاده‌ای از عظمت سيدالشهدا علیه السلام و عظمت شيعه بود.

اين جمعيت عظيم عزاداران در يك مملكتي مانند عراق بود كه درآمد، امنيت و رفاه كافي ندارد، ولی توانستند این گونه از زائران پذيرايي كنند و موكب‌هايي را بر پا کردند، البته اين موكبها فقط در راه كربلا و نجف نبود، بلکه خيلي از مردم از سمت بغداد و كاظمين و يا بصره پياده رفتند یا حتی از شلمچه و مهران پياده رفتند و در آن مسيرها هم باز موكب‌هايي وجود داشت.

مراسم اربعین عالی و با عظمت اداره شد

 این مردم، يك عمري زحمت مي‌كشند و آنچه را در مي‌آورند براي پذيرايي از زائران سيدالشهداعلیه السلام مي‌گذارند. و این امر، واقعا، ايثار عجيب و غريبي است. هر چند ايراني‌ها نیز اهل ايثار و خيرات هستند، ولی اين نمونه را در خود ايران هم كم داريم؛ آن هم نه اينكه آنها منتی بر سر مردم بگذارند، بلکه با افتخار از همه زائران با آن جمعیت عظیم پذیرایی می‌کنند؛ حتی اصرار دارند که با همان پای در اثر پیاده روی زخمی و آلوده شده، بر روی فرش آنها بروند تا خود آنها با حالت گریان، پای زائران را بشویند و آن را مایه تبرک و افتخار برای خود می‌دانند. همه كساني كه دست اندركار و دخيل بودند دستشان درد نكند عالي و با عظمت و خوب اداره كردند.

فاجعه منا ننگي براي دنياي اسلام بود

  در مکه در حالی که جمعيت حاجیان به دو ميليون نفر مي‌رسيد، واقعه رمي جمرات اتفاق افتاد که حدود هشت تا ده هزار نفر کشته شدند و این وضعيت ننگين براي دنياي اسلام پدید آمد، ولی این جمعیت عظیم ميلیونی در اربعین که بزرگترين اجتماع بشري است، به پایان رسید، بدون اینکه در اين اجتماع و در این راه‌های پر ازدحام حتی یک قطره خون از بيني كسي بیرون آید و اینها همه سبب تجلی و عظمت سيدالشهدا علیه السلام است و در واقع خود سيدالشهداست که ما را حفظ مي‌كند نه اینکه ما بخواهیم این حرکت را حفظ کنیم.

حوادث غمگین آذربایجان و نیجریه

اما در همین ایام حوادث تأسف آوري در گوشه و كنار جهان اتفاق افتاد که يكي از آنها در روز اربعين و در منطقه نارداران کشور آذربايجان پيش آمد که در اثر تيراندازي، عده‌اي از برادران شيعه ما كشته شدند.

 نارداران يكي از مراكز اصلي ديني و تديني است، و چند مزار در آنجا وجود دارد که يكي از آن  مزارها هم طبق نقل مرحوم آقا شيخ عباس، منتسب به دختر موسي بن جعفر علیه السلام است و دارای صحن و سرایی بوده و مدرسه علميه‌ای هم وجود داشت که بعدا وهابي زده هايي كه آنجا حاكم هستند آن را بستند و این غير از بي بي حيدر است كه در باكو قرار دارد.

حتي در دوران استالين عزاداري سيدالشهدا علیه السلام تعطيل نشده بود

من در گذشته به منطقه نارداران رفته بودم و در آنجا براي من نقل می‌کردند كه حتي در دوران استالين که اوج مذهب كشي و مذهب شكني بود، عزاداري سيدالشهدا علیه السلام تعطيل نشده بود؛ ولی در اربعين امسال، به هنگام عزاداري اين مردم، سربازان حكومتي كه حاكم بر مملكتي كه شيعه است به آنها تير اندازي كردند و مردم را كشتند.

  هشدار درباره نفوذ وهابیت در کشور آذربایجان

من از گذشته معتقد بودم که درصدآمار شیعه در آذربايجان شوروي از درصد شيعه در ايران بيشتر است و ما در ايران درصد سني مان بيشتر از آذربايجان است؛ ولی اکنون همین مملكت شيعه،‌ محل تاخت و تاز وهابيت و پول‌هاي سعودي و دلارهاي نفتي و حكام بي هميت و بي غیرتی شده است که فقط پول را مي‌شناسند و اين قضیه بسيار مايه تاسف است.

يكي از حوادثي كه اخيرا در نيجريه اتفاق افتاد حمله به شیعیان و به عالم بزرگوار جناب آقاي زكزاكي بود که در آنجا مشغول عزاداري بودند.آنها ایشان و همسرشان را گرفتند و عده‌ زیادی را كشتند و اين حوادث تلخي بود كه اتفاق افتاد.

علت هجمه دشمنان و قدرت های بزرگ به شیعه 

اینجا یک سوال مطرح است که شيعه چه خصوصيتي دارد كه هم حكومت ها با آن مخالف هستند و هم داعش و هم گروه‌هاي تكفيري و هم تمام قدرت‌هاي بزرگ دنیا؟ چرا اینها در تصميماتشان عليه شيعه موضع مي‌گيرند؟چرا اینها با عربستان، قطر و تركيه کاری ندارند و فقط شيعه است كه بايد از همه طرف كوبيده شود؟

در همين منطقه تحت تصرف داعشي در عراق و سوريه، چهار سال است که چاه های نفتی و پالایشگاه ها را تصرف کردند و آن را از مرز ترکیه رد می کنند و به جای آن، سلاح برای آدم کشی می‌خرند؟ ولی صدای دنیا در نیامده است؛ اما زمانی که آنها به پاريس حمله مي‌كنند دنيا هيا هو مي‌كند. آیا آمريكايي كه فضاي هوايي عراق و سوريه تحت سیطره اوست و هواپيماهاي آنها منطقه را رصد مي‌كنند، اين چاه‌هاي نفت را نديدند و نديدند كه چهار هزار نفتكش، در شبانه روز اين نفت‌ها را مي‌فروشند؟ آیا اين چشم ها كور شده بود؟ در آنجا كساني كه در روي زمين در سوريه و عراق با داعش مي‌جگندند، اگر جلوي آنها را نگرفته بودند، بغداد را هم تا کنون گرفته بودند؟آیا مگر در بعضی از مناطق شیعه نشین، شیعیان در معرض قتل عام نبود؟ چه كساني جز همين نيروهاي شيعه جلوي اينها را گرفتند؟ اما در همه جا علیه شیعه ظلم می‌شود. در آذربايجان، در نيجريه در عربستان و ... . و حتی در امارات، شيعه‌هاي ايراني و لبناني را از مراکز و ادارات بيرون مي‌كنند.

  در سوریه، تمام مناطق اطراف حلب و بسياري از مناطق ديگر آن شيعه نشين هستند و حتی افراد زيادي از عراق، لبنان و سوريه هستند كه حرم زينب كبري سلام الله عليها را مثل نگين حفظ مي‌كنند که گاهي هم شهدایی به عنوان مدافع حرم در ايران مي‌آورند، هیچ کسی اعم از آمریکا و ائتلاف علیه داعش از اینها تقدیری به جا نمی آورد؛ اما از عربستان برای تشکیل ائتلاف علیه داعش تشکر می کنند.

سیاست حقه بازی معاویه امروز نیز در شکل جدید ادامه دارد

ديروز معاويه و بني اميه با حقه بازي، امیرالمومنین علیه السلام  و شیعه را به گونه ای ترسیم ‌کردند؛ علي بن ابي طالبي كه از اسلام بگيريم از اسلام چه ميماند ـ مرحوم كمپاني مي‌فرمايد:  امیرالمومنین که دليل بر حقانيت رسالت پيغمبر صلي الله علیه و آلهو اسلام، ايمان علي بن ابي طالب علیه السلام به ایشان است و تصريح مي‌كند اینجا اشكال دور نیست و آن را هم جواب مي‌دهد.

امیر المومنین علیه السلام، مأمن و پناهگان همه مومنان در جنگها بود و وقتي همه مثل جنگ احد همه آنها فرار ‌كردند و حتي بعضي از آنها تا يك هفته از آنها خبر نداشتند، علی علیه السلام مقاومت کرد تا آنجا که زخمهای عمیقی برداشته بود و وقتی که پيغمبر صلي الله علیه و آله جراحات ایشان را دید، گريه كردند، ولی اميرالمومنين علیه السلام فرمودند: همه این زخمها در راه خداست؛ ولی همین علی علیه السلام با آن عظمت و با ضربه حیدری در روز خندق، در اثر تبلیغات معاویه به جایی رسید که افراد مسلمان مي‌گفتند که علي در مسجد چه کار داشته که در آنجا كشته شده است؟ مگر علي علیه السلام اهل نماز و مسجد بود؟

   امروز هم در اثر تبلیغات مسموم کار به جایی رسیده است که در برخی از کشورهای اروپایی اداره مسلمانان با همكاري و همراهي دولت بلژيك تصمیم گرفته است که كتابهاي اسلامي  فقط از کشور عربستان وارد شود و از غير عربستان وارد نشود كه با داعش مبارزه شود.

آیا اطلاعات بسیار پیشرفته انگلیس و آمریکا نمی داند که منشأ پیدایش داعش و سایر تکفیری‌ها همین مسلک وهابیت است؟ آیا اين پولي كه در دنيا برای توسعه وهابیت، کتاب خانه و مسجد تاسیس می‌شود و در مقابل مساجد و حسینیه شیعه بسته می‌شود، از عربستان نیست و جز براي توسعه تفكر سلفي است؟ آیا اینها اين حقایق را نمي‌دانند و نمي‌فهمند؟ امروزه، هنوز هم تفكر مردم رشد نکرده و فكر سياسي بالا نرفته است و اين جاي تاسف است، كه دنيا واقعيت را در نمي‌یابد و نسبت به شيعه فرق نمي گذارد و دائما در حال اسلام ستيزي است و اسلام را دين خشونت، كشتار و بي‌رحمي معرفي مي‌كند.

البته، واقعا وقتي مردم می بینند که فردي بر اساس مذهبش بمبي مي‌گذارد و خودش و بچه‌ها و زن و مرد مسلمان را مي‌کشد از اين مذهب بیزار می‌شوند ولی واقعا، اين مذهب چه ربطي به اسلام دارد؟ و چرا  به اسلام اسناد داده می‌شود؟

اسلام ناب از اهل بیت اقتباس می‌شود

اين همان حيثيت انحرافي است كه بگوییم مباحث مربوط به امامت کهنه شده است؛ در حالی که اینها بحث روز ماست. ما اگر مسلماني را مي‌خواهيم داشته باشيم، باید مسلماني را به اعتبار چه تعاليمي و چه كساني داشته باشيم؟ اسلام به اعتبار معاويه و ماقبل معاويه و ما بعد معاويه همين است كه آثار آن را می‌بینید؟

 آن اسلام اصيل همان است که از زبان علي بن ابي طالب و فاطمه زهرا علیهما السلامبه ما رسیده است و اين رسالت ما را افزون مي‌كند. امروز اهل سنت، بعد از گذشت 1400 سال، تفسیری از اين آيه قرآن «اطيعوا الله واطيعوا الرسول و اولي الامر منكم»دارند که با همه آيات ديگر قرآن منافات دارد. چرا که طبق تفسیر آنها، اولي الامري كه كودتاچي و مفسد هم باشد باز هم اطاعتش واجب است و در قنوت نمازها باید آنها را دعا کرد.

لزوم تبلیغ معارف اهل بیت

امروز براي ما تبيين واقعيت ها و اصالتها موضوعيت دارد. امروز در دنيا مخاطباني هستند كه اين مطالب را مي‌فهمند و آن را درك مي‌كنند و ما بايد با اينها بيشتر ارتباط بگيريم و مخاطبان را بيشتر كنيم و اين وظيفه براي همه ما است كه در اين معاني ورود كنیم.

معیار حق و باطل خود حق است نه اشخاص

ما باید به مردم بفهمانيم که اسلام واقعی چیست و آنچه آنها به اسلام مي‌چسبانند چیست؟ اما واقعيت اين است كه ما وقتي ميگوييم اسلام همان فرمايش علي بن ابي طالبعلیه السلاماست  که فرمودند: با اشخاص نمی توانید حق را بشناسید. چون فلان سردار در اسلام زیاد تلاش کرده است پس او حق است. امام علیه السلام فرمودند:«اعرف الحق تعرف اهله» حق را اول بشناس ببين حق چه هست و چه كسي دنبالش مي‌آيد تا آنوقت بدانی که اهل حق کیست؟ همچنین اول باید باطل را بشناسید و آن ضوابطي را كه باطل دارد بفهمید تا بعدا، ببینی که چه كسي داخل اين معيارها و ضوابط است.

در جنگ جمل، شخصی خدمت اميرالمومنين علیه السلام آمد و به ایشان گفت: آقا من بین دو راهی مانده‌ام که يك طرف شماييد که پسر عموی پيغمبر صلي الله علیه و آلهو برادر پيغمبر هستید و یک طرف هم همسر پيغمبر و اصحاب پيغمبر به عنوان طلحه و زبير هستند که بزرگان اصحاب بودند و چه خدماتی در جنگهای صدر اسلام برای دین خدا داشتند.

 حضرت در پاسخ به او فرمود: «ان الحق والباطل ليعرفان بأقدار الرجال ؟ اعرف الحق تعرف أهله ، واعرف الباطل تعرف أهله» به افراد نگاه نكن، بلکه به خود عنصر حق نگاه كن و تشخيص بده که عنصر حق چیست تا بعد افراد و تابعين را با اين عنصر بسنجی که آنها در کدام طرف هستند.

 ولی بسیاری از افراد به جای توجه به معیارها، به اشخاص توجه کردند و راه را اشتباه رفتند.

شخصی مثل آقاي غزالي فتوا مي‌دهد که براي امام حسين علیه السلام عزاداري نكنيد تا به برخی از طرفداران مقابل ایشان برنخورد؛ ولی او كسي است كه در بين علماي اهل تسنن، به زيارت علي بن موسي الرضا علیه السلاممي‌رود و بعد مي‌گويد حاجتي داشتم و در آن بقعه شريفه عرضه كردم و برآورده شد.

ایشان معیارها را فدای افراد می کند درحالی که افراد چه قداستي بر معيارها دارند؟ تنها كساني قداست داشتند كه دستي از غيب بر آمد و مدالی بر دوششان قرار داد که « انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس» و اینان افراد خاصی بودند؛ امروزه، معيارها سست شده، و ديگر نشان دهنده اسلام نیست. در گذشته هم مردم دیر بیدار شدند. اگر آن شمشيرهايي كه در عين الورده توسط سليمان سُرد خزاعي برافراشته شد، در كنار مسلم بن عقيل برافراشته مي‌شد، و اگر اينها كنار سيدالشهدا علیه السلام شمشير مي‌زدند چه مي‌شد؟ شما كه كشته شديد ولی چرا زمان شناس نبودند، اگر چنین بودند خیلی از انحرافات به وجود نمی آمد.

تغییر صورت جاهلیت در عصر کنونی

امروز هم جاهلیت صورت خود را عوض کرده است وگرنه ماهیت کار همان است که در گذشته بود. امروز هم اربابان زر و زور و همان كساني كه سرمايه دار سعودي و اسرائيلي هستند، تكليف نمايندگان كنگره آمريكا را معلوم مي‌كنند كه چه بگويند و به چه كسي رأي بدهند و چه کسی براي رياست جمهوري اينها كانديدا شود؟

بنابراین، اگر هم امروز شيعه صدمه مي‌خورد امر تازه‌ای نيست و ما همان صدماتي كه در گذشته مي‌خورديم، ادامه داشته است. فقط افراد عوض شدند، ولی معيارها عوض نشده و ضوابط همان ضوابط است. فلذا، اگر در گذشته اين مكتب، با قلم‌هایی حفظ شد که به خون كشيده شد؛ و با زبانی حفظ شد که به همین جرم از حلقومشان بيرون آمد و بريده شد؛ و با شمشيرهایی حفظ شد که با بدن هاي پاره پاره، با زندان ها، با حبس ها و با محروميت ها، راه اين تعاليم را تا امروز حفظ كردند تا به دست ما برسد، وظیفه ما را سنگین مي کند و البته، راه ما نیز هنوز همين است که بايد آن را ادامه دهيم و نباید هیچ چیز در این مسیر جلوی کار ما را بگیرد.

پس اگر از ما كشتند، ما را زمين گير نكرده‌اند و حركت ادامه دارد، و ما امروز پرچم داران اين حركت هستيم، و اين مسئوليت را بردوش داريم. سيدالشهدا هم در طول تاریخ تجلي خود را دارد ولی آنها كه در مقام مقابله هستند اين عظمت را نمي‌بينند و كور شدند و پرده بر جلوي چشمشان قرار دارد.

دشمنان اهل بیت نابود شدنی هستند

امروز، حكام آذرباييجان این عظمت را نمي‌بينند در حالی که بسیاری از این جانیان مانند صدام و رضا خان رفتند ولی اين راه حق ادامه دارد و بسیاری از بزرگان ثابت قدم تر از گذشته این حرکت را پاسداری می کنند و کمترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم آن است که اين ميراث منتقل شود.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha