یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی ، امام جمعه دزفول

حوزه/ امام‌جمعه دزفول، با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از "شیر مادر" توسط رسانه‌ها و مطبوعات، گفت: إن شاءالله بتوانیم در جامعه اسلامی ایران، خانم‌ها را با اهمیت "شیر مادر" آشنا سازیم و با پرورش نسل‌هایی سالم و با نشاط، آینده نظام اسلامی را شکوفا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی قاضی دزفولی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، اظهار داشت: خداوند متعال برای نوزاد و طفلی که متولد می‌شود، از قبل رزقی معین کرده، بدین‌صورت که وقتی جنین در رحم مادر رشد و نمو پیدا می‌کند، از آن طرف هم، غذایش یعنی «شیر» در سینه‌های مادرش ایجاد می‌شود که به محض تولد، بتواند از غذایی که پروردگار تبارک‌وتعالی برایش مهیا کرده، استفاده کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، «شیر مادر» را رزق و مائده‌ای الهی دانست و تصریح کرد: در قدیم الأیام به جهت تقدس و ارزشمند بودن شیر مادر، میان مردم و افراد با ایمان، به عنوان فعل «قسم» یاد می‌شد، به گونه‌ای که در مَثل‌های سنتی بیان می‌کردند که «یک شیر پاک خورده‌ای چنان عمل خیره‌ای را انجام داده است»؛ ازاین‌رو شیر مادر، یکی از ارزشمندترین خلایق عالم هستی است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، بابیان این‌که «شیر مادر» در شخصیت و شالوده شخصیتی و هویت افراد، بسیار مهم است، گفت: بنا به تعابیری از روایات آورده‌اند که «شیر مادر حتی از نطفه‌ای که در پدر وجود دارد، برتر است» و در این راستا یک سری دستورالعمل‌هایی برای «پیش از بارداری»، «حین بارداری» و «پس از تولد نوزاد»، صرفاً برای «فریضه مقدس شیر دادن» مطرح کرده‌اند.

*مادران با وضو به نوزادان شیردهند

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی، وضو داشتن مادر، هنگام شیر دادن نوزاد را یک دستورالعمل مهم اسلامی دانست و تصریح کرد: به گفته دانشمندان علم طب، شیر مادر، عامل انتقال دهنده مفاهیم و مطالب به نوزاد است، یعنی هر مطلب تربیتی و فکری از طریق شیر مادر به طفل منتقل می‌شود؛ پس وضو داشتن مادر اولاً سبب انتقال برکات فراوان از مادر به کودک شده و دوما آرامش خاصی را میان هردوی آنها ایجاد می‌کند.

*رواج شیر خشک؛ زمینه‌ساز برخی ناتوانی‌های جسمی

امام‌جمعه دزفول، با تأکید بر این‌که هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین شیر مادر شود، اظهار داشت: متأسفانه یکی از کارهای اشتباهی که در زمان طاغوت شکل گرفت، رواج "شیر خشک" به جای "شیر مادر" بود که این اشتباه آرام‌آرام در سطح جامعه فراگیر شد و تا به امروز نیز ادامه دارد! که همین عامل نیز در برهه کنونی زمینه‌ساز برخی ناتوانی‌های جسمی شده؛ ولی تأکید می‌کنم که هم از نظر اسلام و هم از نظر علم پزشکی، هیچ‌چیزی برای نوزاد، مقوی‌تر و بهتر از شیر اصلی مادر وجود ندارد.

*ترویج فرهنگ استفاده از «شیر مادر» توسط رسانه‌ها

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از «شیر مادر» توسط رسانه‌ها و مطبوعات، گفت: إن شاءالله بتوانیم در جامعه اسلامی ایران، خانم‌ها را با اهمیت «شیر مادر» آشنا سازیم و با پرورش نسل‌هایی سالم و با نشاط، آینده نظام اسلامی را شکوفا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی دزفولی، بابیان این‌که همه مواد مورد نیاز رشد نوزاد، در شیر مادر وجود دارد، افزود: علاوه بر این‌که شیر مادر تأمین کننده نیازهای جسمانی کودک است، یک اثرات معنوی، فوق مادی، روحی، روانی و شخصیتی هم در آن نهفته است که توسط مادر و از طریق شیرش به نوزاد منتقل می‌شود.

*مادران هنگام شیر دادن ذکر خدا بگویند

استاد حوزه علمیه خوزستان، به بیان برخی نکات هنگام شیر دادن بچه پرداخت و گفت: شیر در حقیقت، شیره جان مادر است که هم اثر مادی و هم اثر معنوی دارد؛ به همین دلیل بارها توصیه کرده‌ام که وقتی بچه‌ای را شیر می‌دهید، مراقب باشید که گناهی را مرتکب نشوید! اگر در آن محل، فرد یا افرادی مشغول غیبت کردن هستند، فوراً از آنجا خارج شوید که شنیدن این غیبت برابر است با ورود انرژی‌های منفی به بچه که خدایی ناکرده ممکن است آینده او را دچار مخاطرات گوناگون کند.

وی افزود: خانم‌ها توجه کنند که در هنگام شیر دادن بچه، مبادا قسمتی از بدنشان توسط نامحرم دیده شود؛ ازاین‌رو توصیه می‌کنم که برای انجام این فریضه مقدس، یک مکان آرام، خلوت و به دور از چشم نامحرمان را انتخاب کرده و مدام ذکر خدا را بگویند تا إن شاءالله فرزندی پاک و زیبا سرشت تربیت کنند.

امام‌جمعه دزفول، در پایان با تقدیر از اقدام ارزشمند دولت نسبت به راه‌اندازی اتاق‌های ویژه شیردهی در ادارات و مراکز عمومی، گفت: این حرکت، اقدامی زیبا و در راستای ارزش‌های اسلامی است که از همه متصدیان آن تقدیر و تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha