جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار امام جمعه بندرعباس با دبیرکل جامعه کارگری هرمزگان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان به لزوم توجه به ایجاد اشتغال در تمام بخش‌های ظرفیتی هرمزگان مانند کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و شیلات تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در دیدار با احمد کرمی، دبیر کل جامعه اسلامی کارگران کشور با اشاره به ظرفیت‌های استان هرمزگان، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بندرعباس از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب شد که نشان دهنده ظرفیت عظیم هرمزگان در بحث صنایع دستی و صنایع خانگی برای ایجاد اشتغال است.

وی با ذکر این نکته که هشدارهای لازم به مسئولین برای استفاده از ظرفیت‌ها در زمان مناسب داده شده است، عنوان کرد: برخی از ظرفیت‌ها همواره پایدار نیستند و امکان دارد پس از گذشت زمان، امکان بهره‌برداری صحیح آن‌ها وجود نداشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با بیان این نکته که رابطه میان بی‌کاری و فقر بسیار زیاد و معنا دار است، ابراز داشت: استان هرمزگان بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی رتبه سوم بیکاری در کشور را دارد. بخشی از این آمار مربوط به چالش‌های درونی استان و بخش از آن وارداتی است. یعنی بخشی از جمعیت استان‌های دیگر که با مشکلاتی مانند فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، وارد استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس می‌شوند.

امام جمعه بندرعباس ضمن اشاره به این نکته که نباید تمام تمرکز توسعه‌ای هرمزگان صرفاً به شهر بندرعباس باشد، تصریح کرد: حاشیه‌نشینی‌های شهر بندرعباس مشکلاتی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده‌است. به همین جهت باید فکری برای حل این چالش کرد.

وی ایجاد اشتغال و حل معضل بیکاری را یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای حل این آسیب‌ها و چالش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: باید به دنبال به توازن کشیدن سهم اشتغال در بخش‌های مختلف ظرفیتی باشیم. صنعت ظرفیت بالایی برای اشتغال دارد اما نباید تمام بارگذاری‌های اشتغال هرمزگان روی صنعت باشد چراکه نمی‌تواند پاسخگوی تعداد بالای بیکاران باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ابراز داشت: صنایع دستی، کشاورزی، گردشگری، شیلات و … از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای ایجاد اشتغال از آن‌ها استفاده کرد که متأسفانه تا کنون برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها اقدام نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان این نکته که برای حل معضل بیکاری هرمزگان کافی است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و به صورت هدفمند انجام شود، تشریح کرد: حل چالش بیکاری بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی هرمزگان را کاهش خواهد داد.

وی ضمن تاکید بر توانمندی نیروهای بومی و ماندگار استان هرمزگان، عنوان کرد: تا زمانی که شاهد تغییر نگاه سیاستمداران در انتصاب مدیران صنایع و دیگر بخش‌ها نباشیم، چالش بیکاری هرمزگان حل نخواهد شد چراکه بررسی آمار ریز اشتغال در صنایع استان هرمزگان نشان دهنده تأثیر و نقش انتخاب مدیر توانمند بومی در افزایش اشتغال افراد ماندگار و بومی تحت پوشش آن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با ذکر این نکته که جایگاه مدیران بومی در صنعت ناچیز است، ابراز داشت: با همکاری نمایندگان مجلس و دولتمردان باید به فکر ایجاد ساز و کاری برای الزام صنایع و پروژه‌های عظیم سرمایه‌گذاری هرمزگان به استفاده از نیروهای بومی و ماندگار باشیم تا آمار خطرناک فقر و بیکاری هرمزگان را کاهش دهیم.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه هرمزگان هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد، تصریح کرد: پرورش آب‌زیان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های خلق سرمایه و ایجاد اشتغال است که دولت جدید باید نگاه ویژه‌ای برای بالفعل کردن این پتانسیل‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روی پروژه‌هایی مانند پرورش میگو سرمایه‌گذاری دقیق و اصولی انجام شود نه تنها استان هرمزگان را پوشش می‌دهد بلکه توانایی تأمین سرمایه و ایجاد ظرفیت اشتغال برای سه استان مجاور خود را نیز خواهد داشت.

فقر هرمزگان وارداتی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده همچنین عصر امروز در دیدار دبیرکل جامعه اسلامی کارگران کشور، مهم‌ترین مشکل استان هرمزگان را بیکاری خواند و افزود: به لحاظ فقر جایگاه نخست کشور را داریم و ظرفیت‌های استان با رتبه فقر همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: از دید یونسکو شهر بندرعباس شهر خلاق از لحاظ صنایع‌دستی است اما این ظرفیت نیز مغفول واقع شده است و به کارآفرینی در این حوزه توجه نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ضمن بیان این‌که بخشی از فقر هرمزگان وارداتی است و از استان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین جنوب استان کرمان افراد به دلیل مشکلات زندگی به هرمزگان مهاجرت می‌کنند، اضافه کرد: هیچ راهی برای حل مسائل اجتماعی بدون ایجاد شغل نیست

امام جمعه بندرعباس تأکید کرد: دفتر امام‌جمعه اداره کار نیست اما در همین مدت چند هزار درخواست کار به مرکز ارتباطات مردمی ما ارسال شده است و این‌که مردم به دفتر امام‌جمعه به‌عنوان آخرین پناهگاه مراجعه می‌کنند یعنی دستگاه‌های اجرایی کار خود را درست انجام نداده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی زاده با اشاره به این‌که ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های استان هرمزگان هنوز بالفعل نشده است، که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha