شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ بازدید حجت الاسلام والمسلمین  نقوی از خطبای بارز پاکستان از خبرگزاری حوزه

حوزه/ خطیب مسجد «باب العلم» کراچی پاکستان با اشاره به مخالفت شیعیان با ایدئولوژی ظلم و حمایت از مظلوم در طول تاریخ گفت: استکبار جهانی و دولت‌های استکباری تحمل شیعیان را ندارند و بزرگترین مشکل خود را شیعیان می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین سید شهنشاه حسین نقوی خطیب و امام جماعت مسجد باب العلم کراچی در حاشیه سفر به ایران در گفت‌وگو با بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به سؤالاتی درباره فعالیت‌های دینی و خدمات خود پاسخ داد که ترجمه آن تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:

حوزه: ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دارید؛ به عنوان سئوال نخست به نظر شما چه چالش‌های پیش روی شیعیان است؟

ابتدا از حضور در خبرگزاری «حوزه» و مشاهده فعالیت‌های مؤثر این رسانه از نزدیک بسیار خرسند هستم.

استکبار جهانی و دولت‌های استکباری تحمل شیعیان را ندارند و بزرگترین مشکل خود را شیعیان می دانند. و مهمترین دلیل این واکنش آنها این است که شیعیان در طول تاریخ مخالف ایدئولوژی ظلم و حامی مظلوم بودند این یعنی شیعه دارای تمدنی غنی و فرهنگی پربار است.

برای اثبات این موضع می توان به دستور متوکل مبنی بر کشتن شیعیان اشاره کرد، هنگامی که او دستور قتل و غارت شیعیان را صادر کرد و به دستور او سکونتگاه‌های شیعیان به آتش کشیده شد ولی متوکل به این اکتفا نکرده و برای یافتن شیعیان مخفی دستور داد: «برای پیدا کردن همه شیعیان در بازاری شلوغ مبادرت به ظلم کنید و هرکسی برای نجات او بیرون آمد، شیعه است.» این دستور بیانگر ظلم ستیزی شیعیان در تاریخ است.

در قضیه دفاع از مردم مظلوم فلسطین لازم است به این نکته توجه بشود که تعداد اندکی از شیعیان در آنجا هستند اما همین شیعیان بیش از همه از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند. در هر کجای جهان ظلم و ستم شود، شیعیان هستند که برای دفاع از آنان در میدان حضور پیدا می‌کنند چه یمن باشد و چه کشمیر، همانطور که در جنایت اخیر در سیالکوت پاکستان، یک شیعه آن مسیحی را که توسط دولت پاکستان قهرمان اعلام شد، نجات داد و آن شخص باعث افتخار ما شد. در فاجعه سیالکوت پاکستان نمی‌دانیم آن مرد مسیحی را چه کسی کشته است اما می‌دانیم که حامی وی شیعه بوده است، پس شیعه هیچ حکومت ظالمی را خشنود نمی‌کند بلکه با ظلم مقابله هم می کند.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این قرن، قرن شیعیان است. چه در قالب انقلاب اسلامی و چه در قالب بیداری اسلامی در سراسر جهان، ما در این قرن بیش از هر قرن دیگری قدرتمند شده‌ایم و این بر اساس ایدئولوژی قهرمانانه و متفکرانه شیعه اتفاق افتاده است.

استکبار جهانی تحمل شیعیان را ندارند / جمهوری اسلامی ایران رغم همه کارشکنی ها و تحریم ها به قدرت برتر جهانی تبدیل شده

حوزه: درباره وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شیعیان جهان توضیح دهید؟

باید به این نکته دقت کرد که اگر اقتصاد قوی نباشد نمی‌توان زندگی خوبی داشت، نمی‌توان آموزش های مناسب نسل جوان ارائه کرد و حتی نمی‌توان اندیشه ها را به کار بست. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «بارِکْ لَنا فِی الْخُبْزِ وَلا تَفَرَّقَ بَیْنَنا وَبَیْنَه /خدایا به نان ما برکت بده و میانمان جدایی مکن.» (کافی، کلینی، ج ۵، ص ۷۳). در حدیثی دیگر فرمودند: «من لامعاش له لامعاد له/ کسی که زندگی مادی او تأمین نشد به دنبال معاد هم نمی رود.» با نگاه به پرونده های محاکم قضایی درمیابیم فقر از دلایل اصلی ارتکاب جرم ها می باشد. بنابر این باید اذعان کرد تأمین معاش و زندگی مادی امری بسیار اساسی و قابل توجه در دین است. شیعیان در دنیای اقتصاد و تجارت، به برکت تعالیم اهل بیت علیهم السلام از هیچکس عقب نیستند. نمونه‌ای از بارز آن «بانک حبیب» در پاکستان است که خوشبختانه صاحبان آن شیعه هستند و پس از تشکیل پاکستان نقش خود را در حمایت از اقتصاد این کشور ایفا کرد و امروز هم نقش خود را در توسعه کشور ایفا می‌کنند. اگر در امر معیشت قوی باشیم می‌توانیم خدمات و تمدن انسانی خود را به تمام دنیا عرضه کنیم.

تأکید می کنم باید محرومیت‌ها را این دلیل که در نهایت منجر به توانمندی می شود مغتنم شمرد، به عنوان نمونه جمهوری اسلامی ایران رغم همه کارشکنی ها و تحریم ها این ایستادگی کرد و به جدیدترین فناوری ها دست پیدا کرد و توانست به قدرتی تبدیل شود که مهارت‌های دفاعی لازم برای سرنگونی پهپادهای دشمن را دارد. این محدودیت ها به علاوه ایمان راسخ باعث پیشرفت های شگرفت در جمهوری اسلامی ایران گردید.

حوزه: با توجه به آموزه های دینی چگونه می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد؟

می‌خواهم از این طریق مؤمنان سراسر جهان را به تجارت فراخوانده و اهمیت آن متذکر شوم. در واقع به هیچ وجه نمی خواهم آنها را به نپذیرفتن مقام و پست‌های دولتی دعومت کنم؛ نخیر چنین نیست. تضعیف دولت اسلامی به معنای تضعیف مسلمانان و اسلام است که لازم است از آن برحذر باشیم.

خداوند متعال امر فرموده است با استفاده از تجارت به دنبال امرار معاش باشید، پس مردم مسلمان باید تجارت کنند، هر چند کار کوچکی باشد. اگر به سمت کسب و کار حرکت کنیم کارخانه‌ها، صنایع و اقتصاد در اختیار ما خواهد بود و می‌توانیم فرصت های شغلی جدیدی برای افراد کم بضاعت در جامعه ایجاد کرده و در مسیر پیشرفت و تحقق آرمان های اسلام حرکت کنیم.

استکبار جهانی تحمل شیعیان را ندارند / جمهوری اسلامی ایران رغم همه کارشکنی ها و تحریم ها به قدرت برتر جهانی تبدیل شده

حوزه: درباره محدودیت‌های اعمال شده در عزاداری از سوی دولت‌ها و اقدامات سران مذهبی پاکستان برای عزاداری، چه نظری دارید؟

وقتی مؤمنان عزاداری می‌کنند، به وظیفه قرآنی خود عمل می‌کنند. خداوند متعال در آیه ۱۴۸ سوره نساء بیان کرده است: «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ / خدا دوست نمی‌دارد که کسی صدای خود را به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آنکه ظلمی به او رسیده باشد.» معنای منطقی این آیه این خواهد بود کسی که به او ظلم شده باید بلند سخن بگوید، هر چند کسی را آزرده خاطر کند. ما در دنیا مظلومتر از امام حسین (ع) را نمی‌یابیم. با حمایت از مظلوم ترین فرد جهان، حمایت از مظلومان جهان آغاز خواهد شد و روحیه بیرون راندن ستمگران از جامعه با یاد امام حسین (ع) ادامه خواهد داشت، لذا این فعالیت ها و این نوع مجالس منطبق بر قرآن و عقل است.

کسی از ذکر امام حسین(ع) مضطرب و پریشان می‌شود که با یکی از قاتلان امام حسین (ع) رابطه‌ای داشته باشد. کسی که نمی‌خواهد امام حسین(ع) را بشناسد به اصطلاح امروزی ملحد است. باید در این نکته اندیشید که عزاداری امام حسین(ع) به ما فرصت اطاعت از خدا را می دهد و اطاعت از خدا و فرامین او واجب بوده و باعث رشد و ترقی میشود.

حوزه: چگونه شیعیان می‌توانند با حضور در ساختارهای دولتی از آرمان اهل بیت محافظت کنند؟

معتقد هستم در کشوری مانند پاکستان، شرکت در انتخابات بر اساس مذهب منجر به فرقه گرایی می‌شود. شیعیان پاکستان با هماهنگی و همکاری خود در تشکیل دولت می‌توانند خدمات و توانایی‌های خود را بروز دهند. شهروندان پاکستان همه حق دارند در انتخاب وزیر و فرماندار سهیم باشند. شیعیان می توانند طبق قانون اساسی پاکستان و دستورات اسلامی به کشور خود خدمت کنند. بنابراین باید با همکاری مذاهب و احزاب مختلف ضمن حفظ هویت در سیاست کشور حضور داشت تا بتوان با ایفای نقش در پیشرفت کشور، آرمان های اهل بیت علیهم السلام را تحقق بخشید.

حوزه: در زمینه تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان چه اقداماتی را کارساز می دانید؟

نباید از فضای مدرسه غافل شد، ساختن مدرسه کار بزرگی است. الحمدلله ما دو مدرسه را اداره می‌کنیم و دو مدرسه دیگر نیز در حال ساخت داریم و تلاش می‌کنیم تعداد آنها را افزایش دهیم. ما می‌خواهیم با افزایش تعداد مدارس و استفاده از آموزش ها و روش های صحیح تربیتی کودکان در مدارس، یک شهروند خوب، تحصیل کرده و بروز تربیت کنیم. مایل هستم مجدداً تأکید کنم یکی از بهترین راه‌ها برای همگام شدن با زمان، آموزش صحیح و تأثیرگذار با استفاده از فضای مدرسه است.

حوزه: با توجه به تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در سراسر جهان، وحدت مسلمانان رو به افزایش است. لطفاً در مورد وضعیت اتحاد مسلمانان در پاکستان توضیح دهید.

در پاکستان دیدگاه بسیار خوبی نسبت به وحدت مسلمانان وجود دارد. یک پارلمان رسمیِ دولتی به نام «شورای عقیدتی اسلامی» در پاکستان وجود دارد که علمای همه مذاهب در آن عضو هستند. همچنین «شورای همبستگی ملی پاکستان» یک سازمان بسیار بزرگ مذهبی و غیرسیاسی بوده که توسط ۲۸ حزب مذهبی راه اندازی شده و وظیفه آن ایجاد هماهنگی متقابل بین مذاهب است. در این شورا شخصیت های بزرگ و برجسته دینی پاکستان حضور دارند. از جمله شخصیت‌های بزرگ شیعیان حاضر در آن می توان به حجت‌الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین راجا ناصر عباس جعفری دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین امین شهیدی رئیس امت واحده پاکستان اشاره کرد. از دیگر بزرگان میتوان مولانا شاه احمد نورانی، مرحوم قاضی حسین احمد، مولانا فضل الرحمن، مولانا ساجد میر، مولانا طارق جمیل که جایگاه ویژه ای داشته و فعالیت های برجسته ای از جمله نوشتن کتاب «گلدسته اهل بیت» با محوریت أئمه اطهار انجام داده است را نام برد. رئیس فعلی شورای همبستگی ملی صاحب زاده ابولخیر زبیر است.

لازم به ذکر است دیدارهای محبت آمیزی خلال جلسات همبستگی برگزار می شود که بهترین نمونه وحدت بین مسلمانان جامعه پاکستان است.

استکبار جهانی تحمل شیعیان را ندارند / جمهوری اسلامی ایران رغم همه کارشکنی ها و تحریم ها به قدرت برتر جهانی تبدیل شده

حوزه: پیام شما برای خطبا، مداحان و مبلغان چیست؟

لازم است خطبا، مداحان و مبلغان قرآن، سیره و فضائل اهل بیت علیهم السلام و نهج البلاغه را محور بیانات و مجالس خود قرار دهند. اهمیت منابر را دریابند، با آمادگی کامل حاضر شده و فضائل اهل‌بیت، کمالات اخلاقی ائمه را برجسته کنند، با نهایت صداقت سخن بگویند و هرگز مادی‌گرایی را با منبر مرتبط نکنند.

حوزه: برای موفقیت طلاب چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

انسان موفق در قدم نخست باید به کار خود علاقه داشته باشد به عنوان مثال بزرگترین اولویت یک خطیب آمادگی برای سخنرانی است و باید به میزان کافی وقت به آن اختصاص داده و مطالعه داشته باشد. اگر فعالیت های دیگری در کنار آن انجام می شود نباید سبب اهمال شده و از اهمیت فعالیت اصلی بکاهد. در قدم دوم باید احترام متقابل را مورد توجه قرارداد و احترام بزرگان و کوچکترها را حفظ کرد. در گام بعدی باید متواضع و فروتن بود و در تعامل با دیگران فروتنی را در اولیت قرار داد.

حوزه: با توجه به اینکه امروز عصر رسانه و فضای مجازی است، خبرگزاری «حوزه» را چگونه ارزیابی می کنید؟

به این دلیل که شیعیان پاکستان از رویداد ها و پیشرفت ها در حوزه علمیه قم و نجف به عنوان مهمترین مراکز علوم دینی شیعی بی اطلاع هستند، خبرگزاری «حوزه» و نشریه وابسته به آن «صدای حوزه» [نشریه اینترنتی حوزه نیوز به زبان اردو] از مهم‌ترین و مؤثرترین اقدامات و واکنش ها در فضای امروز است. در هر شهری می توان از طریق خبرگزاری با حوزه علمیه در ارتباط بود. خبرگزاری حوزه فاصله ها را از بین جامعه اسلامی به وحدت و نزدیکی‌ سوق می‌دهد، بنابراین واقعاً مایه فخر و خوشحالی است که این مرکز به این شکل سازمان یافته کار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha