جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام سجاد(ع)

حوزه / مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، روایاتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امام سجاد علیه السلام در زمینه اهمیت رعایت حقوق همسایگان را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگرشورکی، در بیست و یکمین نشست اخلاقی و شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد با تسلیت وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها، به روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله از وسایل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۱۲۷ اشاره کرد و افزود: «عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی حَدِیثِ اَلْمَنَاهِی قَالَ: مَنْ آذَی جَارَهُ حَرَّمَ اَللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ اَلْجَنَّةِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ اَلْمَصِیرُ».

وی تصریح کرد: از مسائلی که همه ما با آن مواجه هستیم بحث همسایه و برخورد با همدیگر است که در این روایت، پیامبر اکرم (ص) درباره همسایه اشاره می‌فرماید «هر کس همسایه خودش را آزار دهد خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند و جایگاه او جهنم خواهد بود و البته جهنم بد جایگاهی است».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطر نشان کرد: اگر همسایگان با هم خوب باشند زندگی برای همه گوارا و شیرین خواهد بود ولی اگر انسان گرفتار همسایه بد شود زندگی بر او تلخ خواهد گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی ادامه داد: در بحث همسایه روایات زیادی داریم به گونه‌ای که در وسایل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۱۲۵ نقل است مردی از انصار پیش پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: «من از فلان طایفه خانه‌ای خریده ام و نزدیکترین همسایه‌ام کسی است که امیدی به خیر او ندارم و از شرّش در امان نیستم» و سپس «فأمَرَ رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله علیّا و سلمانَ و أبا ذرٍّ و نسِیتُ آخَرَ و أظَنُّهُ المِقدادَحدیث أنْ یُنادُوا فی المَسجدِ بأعلی أصْواتِهم بأنَّهُ لا إیمانَ لِمَن لَم یأمَنْ جارُهُ بَوائِقَهُ، فَنادَوا بها ثلاثا».

وی در معنای روایت فوق گفت: پس، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد دستور دادند تا با صدایی بلند در مسجد اعلام کنند هر آنکه همسایه‌اش از شرّ او ایمن نباشد، ایمان ندارد و آنها سه بار این پیام را اعلام کردند و پیامبر از چهار طرف با دست اشاره کردند و فرمودند از هر طرف چهل منزل همسایه انسان است و رعایت حقوق همسایه بر همه لازم است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار داشت: در روایت دیگری از امام سجاد علیه السلام در مورد حقوق همسایگان در خصال صفحه ۵۶۹ بیان شده است که «اَمّا حَقُّ جارِکَ فَحِفْظُهُ غائِبا وَ اِکْرامُهُ شاهِدا وَ نُصْرَتُهُ اِذا کانَ مَظْلوما وَ لاتَتَّبِعْ لَهُ عَوْرَةً فَاِنْ عَلِمْتَ عَلَیْهِ سوءً سَتَرْتَهُ عَلَیْهِ وَ اِنْ عَلِمْتَ اَ نَّهُ یَقْبَلُ نَصیحَتَکَ نَصَحْتَهُ فیما بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ وَ لاتُسَلِّمْهُ عِنْدَ شَدیدَةٍ وَ تُقیلُ عَثْرَتَهُ وَ تَغْفِرُ ذَنْبَهُ وَ تُعاشِرُهُ مُعاشَرَةً کَریمَةً».

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی ادامه داد: در این روایت امام سجاد علیه السلام ۱۰ حق برشمرده شده است که باید همسایگان نسبت به هم رعایت نمایند که شامل «در غیاب همسایه آبرویش را حفظ کنی»، «در حضورش او را احترام گزاری»، «اگر به او ظلمی شد یاریش رسانی»، «دنبال عیب‌هایش نباشی»، «اگر بدی از او دیدی بپوشانی»، «اگر بدانی نصیحت تو را می‌پذیرد، او را در پنهان نصیحت کنی»، «در سختی‌ها رهایش نکنی»، «از لغزشش در گذری»، «گناهش را ببخشی» و «با او به خوبی و بزرگواری معاشرت کنی» می‌شود.

وی تأکید کرد: این موارد حقوقی است که هر شخصی نسبت به همسایه خود باید رعایت کند و امیدواریم ما هم بتوانیم این نکات را نسبت به همسایگان خودمان رعایت کنیم.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از معاونان، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح شد و در مورد آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha