شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سند الگوی اسلامی ایرانی پيشرفت

حوزه/ عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در روندی تکاملی، ویژگی‌های جامعه مطلوب را محقق نماید و زمینه‌ساز جامعه مهدوی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دکتر مجید محمد شفیعی، در گفت و گویی با اشاره به این که آینده‌پژوهی، علم و هنرِ کشف آینده و شکل‌دهی به دنیای خوشایند و مطلوبِ فردا بر اساس ارزش‌ها و مبانی جامعه است، گفت: این دانش با استفاده از ابزارهای علمی، نسبت به آینده و آنچه اتفاق خواهد افتاد آگاهی صحیحی می‌یابد و پس از اطلاع یافتن و شناخت «چه خواهد شد؟» برای پاسخگویی به پرسشِ «چه باید کرد؟»، چشم‌اندازی متناسب با ارزش‌های حاکم بر جامعه ترسیم می‌کند و از برنامه‌ریزی و راهبرد آینده‌گرایانه در جهت ادای وظایف برای نیل به جامعه مطلوب استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس یکی از پیش‌شرط‌های اصلی تدوین و طراحی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ترسیم وضعیت مطلوب و آرمانی ایران در آینده، مطابق با ارزش‌های متعالی دینی و برخوردار از پیشرفت و توسعه واقعی و همه‌جانبه است. اهمیت این مسئله تا جایی است که نقش و جایگاه توجه به آینده در پیشرفت و توسعه کشور را مشخص می‌کند. توجه و نگاه به آینده در طول تاریخ، همواره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و روز به روز بر اهمیت آن در نظام تصمیم‌گیری‌ها افزوده شده است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان اظهار کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقشه راه تحقق تمدن اسلام در افق آینده است بنابراین در طراحی این الگو، آینده‌پژوهی اسلامی که همسو با ارزش‌ها و مبانی ایران اسلامی است باید نقشی اساسی ایفا نماید. در جهت تحقق تمدن اسلام در افق آینده، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال ترسیم چشم‌اندازی دقیق از آینده آرمانی ایران اسلامی است که اسلام نوید تحقق آن را در فرجام تاریخ داده است.

محمد شفیعی تصریح کرد: اصلی‌ترین موضوع در آینده‌پژوهی اسلامی، مهدویت و تحقق جامعه مهدوی است که رسالت سند الگوی پیشرفت به‌خوبی آن را سرلوحه اهدافش قرار داده است. توجه به کرامت انسانی، بعد معنوی انسان و اصول انسانی و اسلامی و یا وجود روح دینی، از جمله امور ضروری در چهارچوب مبانی اسلامی است که اثری از آنها در الگوهای غربی یافت نمی‌شود در حالی که پیشرفت و سعادت واقعی بشر در گرو همین عوامل است و سند الگو توجه شایانی به آنها کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سند الگو با استفاده از آینده‌پژوهی و با بهره‌گیری از اصول مدیریت اسلامی، افق ایران اسلامی را برای دستیابی به جامعه آرمانی طراحی کرده و در آینده نیز باید با الهام از شاخص‌های آن جامعه آرمانی به اقتضای امکانات و توانمندی اجتماعی خود نیل به هدف را رصد کند و طی مراحل برنامه‌ریزی‌شده و در روندی تکاملی، ویژگی‌های جامعه مطلوب را محقق سازد و زمینه‌ساز جامعه مهدوی باشد.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha