جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور

آیت الله اعرافی به تدوین طرحی پنج ساله با محور فقه معاصر اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار حوزه بصورت نظام مند در مسائل کلان نظام حرف می‌زند و ۲۷۰ استاد حوزوی روی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کار کردند؛ سندی که ۵۰ سال آینده کشور را هدف گیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، عصر پنجشنبه در نشست مسئولان، مدیران و اساتید مدارس علمیه استان مازندران در ساری، مازندران را مهد عالمان و بزرگان دینی معرفی کرد و گفت: رجال بزرگ و ارزشمندی از این منطقه برخاسته اند و مایه افتخار جهان اسلام و حوزه‌های علمیه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه ما با حوزه تراز فاصله دارد، افزود: حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا خیلی باید متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان مؤمن و حوزوی تام و تمام عیار و تراز کسی است که دنیای درون او مدیریت و معماری شده و دائم در پایش و رصد باشد، خاطرنشان کرد: بالاترین مدیریت‌ها و سخت‌ترین ساماندهی‌ها به عالم درون ما باز می‌گردد که اگر درست پایش، رصد، سامان، مدیریت، معماری و ساخته شد آن گاه جهان بیرون ما نیز درست خواهد شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مدیران و اساتید باید بیش از دیگران جانشان در پرتو قرآن و معارف نورانی روشن شود تا این جان بتواند انسان‌های بزرگ تربیت کند، تصریح کرد: اگر حلقه استاد و شاگرد یک حلقه با انگیزه و با دانش باشد همه چیز هم خراب باشد آن حلقه انسان‌های بزرگ تربیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استاد خوب، مجاهد و بزرگ می‌تواند همه خلأ های بزرگ موجود را جبران کند، افزود: اگر در این خصوص مشکلی هم باشد همه خوبی‌ها دیگر هم می‌تواند بی خاصیت باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به کار ویژه‌های روحانیت اشاره کرد و با بیان اینکه رسالت و مسئولیت روحانیت در عصر جدید در چهار عرصه و کارکرد درون حوزه، جامعه، نظام اسلامی، و بین‌الملل مشخص شده است، بیان کرد: در همین رابطه ۲۷۰ عنوان مشخص شد که ۷۰ عنوان اولویت دارد که محورهای اصلی آن تعیین شد که حوزه باید برای این محورها کادرسازی، فکر و گفتمان تولید کند.

وی در ادامه به طرح آمایش را یکی دیگر از طرح‌های مهم حوزه عنوان کرد که مراحل آخر خود را طی می‌کند، افزود: در این طرح تأمین نیرو برای نظام از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، قوه قضائیه و… مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس آن وارد یک برنامه مشترک با نهادها شدیم که قدم‌های عملی هم در این خصوص برداشته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور حضور یک روحانی در مسجد و محراب را ضروری دانست و با بیان اینکه در همین رابطه یک طرح مشترک میان حوزه، سازمان تبلیغات، اوقاف، شورای سیاست گذاری و دفتر تبلیغات اسلامی تهیه شده است، افزود: بر اساس آنچه که در طرح آمایش نیز آمده است با اجرای این طرح ۱۰۰ هزار روحانی باید ممحض در مسجد، محراب و منبر باشند و برای حداقل هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد نیز دارای منابع وقفی و پایدار است.

وی در ادامه به طرح درختواره مهارت‌های حوزه اشاره کرد و با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش‌های کاربردی مهارتی حوزه، افزود: فنون و مهارت‌هایی که طلاب باید در سطوح مختلف کسب کند؛ در این طرح آمده که یکی دو هفته آینده در شورای گسترش نهایی می‌شود.

آیت الله اعرافی همچنین به تدوین طرحی پنج ساله با سی تا چهل محور ویژه فقه معاصر اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار حوزه بصورت نظام مند در مسائل کلان نظام حرف می‌زند و ۲۷۰ استاد حوزوی روی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کار کردند؛ سندی که ۵۰ سال آینده کشور را هدف گیری می‌کند و ظرف چند ماه آینده رهبری آن را ابلاغ خواهند کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه درس خارج IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    خدا آقای اعرافی را حفظ کند. قبلا حوزه یک برنامه روتین داشت که هر تعداد طلبه می آمد جذب می کردند و درس و یک سیر کور. الآن با این برنامه های آقای اعرافی و تیم شان لااقل معلوم شد کشور ما صد هزار امام جماعت می خواهد. در عرصه های فقه معاصر باید کار کرد. خلاصه این که عرضه بر حسب تقاضای جامعه خواهد بود.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    قید جغرافیای خاص مناسب نیست می بایست با همان شاخصه اسلامی جلو رفت تا تجربه ما برای دیگران هم بی حساسیت قابل استفاده باشد