سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/حضور آیت الله اعرافی در دفتر امام جمعه قائمشهر و بازدید از مدرسه محمدیه قائمشهر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که انقلاب اسلامی یک ضربه بزرگ به رویکرد غلط تمدنی وارد کرد، گفت: این انقلاب انواع مسأله ها برای تعمیق ارزش‌های دینی به وجود آورد هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان استان مازندران که در سالن هلال احمر استان برگزار شد به درخشش مازندران در طول تاریخ اشاره کرد و با بیان اینکه در همه قرون اسلامی خطه مازندران و بزرگان این منطقه نقش آفرین بوده اند، تصریح کرد: امروز باید راه پر افتخار این بزرگان ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مازندران در عصر انقلاب در حمایت از امامین انقلاب و ارزش‌های انقلاب حرف بزرگ و سخن رسایی زده است، ادامه داد: نشانه‌های این سخن شهدای این دیار و شهدای روحانیت است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با اشاره به اهمیت کار تبلیغی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اعتقاد دارم از مرجع تقلید تا امام جماعت یک روستا باید مبلغان دین باشند.

وی با بیان اینکه اتصال با مردم، گفت و گو با جامعه و برقراری ارتباط تبلیغی و دینی در ذات و روح حوزه نهفته است، افزود: طلاب، روحانیان و مبلغان دینی به عنوان سپاه بزرگ دین باید زبان گویا، فکر روشن و احساس شفاف تبلیغی داشته باشند و روحانی منهای احساس، دانش و مهارت تبلیغی دارای نقص است.

آیت الله اعرافی به موانع تبلیغی اشاره کرد و با بیان اینکه شناخت این موانع در موفقیت یک مبلغ بسیار حائز اهمیت خواهد بود، تصریح کرد: بدون شناخت صحیح مسیر پیش روی نمی‌توان قدم‌ها و گام‌های اساسی برداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، وجود شیطان‌های درونی و بیرونی، جریان‌های گمراه کننده و ضلالت آور را نخستین موانع پیش روی این بخش عنوان کرد و گفت: همچنین هواها و هوس‌هایی که در دل‌ها وجود دارد مانع از نفوذ پیام دین می‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه پس از عصر رنسانس، شکل گیری و تمدن غربی که علیرغم پیشرفت‌های آن، دستمایه‌های اهریمنی و ماده گرایانه بر آن حاکم شده است، تصریح کرد: مبلغان باید با رویکرد دقیق اسلامی و دینی تاریخ غرب را مطالعه کنند، چون این غرب که از عصر رنسانس آغاز شد با حاشیه زدن تمدن بشر، زمینه فاصله گرفتن بشریت از دین را فراهم کرد و یک روح غیر الهی در تاروپود علوم انسانی، اجتماعی، دانش و فناوری و حتی علوم پایه و فنی مهندسی جهان رسوخ و نفود پیدا کرد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: این گفتمان حسی گرایی، ماده گرایی و شهوت آلود گفتمانی است که شفاف در برابر ادای تبلیغ دین قرار می‌گیرد و در سبک‌های زندگی و نظرات علوم اجتماعی، سیاسی، فناوری و هنر و همه تاروپود زندگی بشر نفوذ کرده و این مانع جدید است.

وی با بیان اینکه جریان ضلالت و انحراف‌ها در گفتمان غربی در همه شریان‌های بشریت نفوذ کرده است و در نظام‌های آموزشی، تبلیغ، هنر و سبک زندگی بازتاب دارد، ادامه داد: مبلغ در تراز باید یک آگاهی نسبی نسبت به این جریان‌ها داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ضربه بزرگ به این رویکرد غلط تمدنی وارد کرد، اما امروز جهان در همان مسیر در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده و تغییری نو در خطوط استراتژیک عالم و معادلات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دنیا بوده است.

آیت الله اعرافی، سومین مسأله در این بخش را تکثر و تنوع رسانه‌ای، به هم ریختگی گروه‌های مرجع در جهان و شکل گیری رقبای معرفتی بعد از رنسانس عنوان کرد و گفت: همه این جلوه‌های جدید موانع تازه ای هستند که کار تبلیغ را با موانع و چالش‌های بیشتر و افزون‌تری مواجه کرده‌اند که شناخت همه این مسائل از سوی مبلغان دینی ضروری است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه به توطئه‌های دشمنان و مستکبران علیه انقلاب اسلامی در طول دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همه توطئه‌های دشمنان به این دلیل است که انقلاب اسلامی از جنس نهضت نفت، جنبش مشروطه و سایر نهضت‌ها و جنبش‌های ایران و دنیای اسلام نیست، بلکه از جنس و مقوله دیگری است که همه بشر را مخاطب قرار داده و می‌خواهد همه معادلات را در ذات خود تغییر دهد نه با زور، بلکه با فکر و فرهنگ و این برای آنهایی که در مسیر شیطان حرکت می‌کنند سنگین است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انواع مسأله ها برای تعمیق ارزش‌های دینی به وجود آورد هست، ادامه داد: انوار این انقلاب بر خلاف هیاهوهای تبلیغاتی و رسانه‌ای معاندان در جهان طنین افکن است و میلیون و حتی میلیاردها گوش، دل جان و قلب در عالم شنوای ارزش‌های الهی و پیام‌های انقلاب اسلامی هستند این عظمت در طول تاریخ سابقه نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه در چهار دهه خود نهضت اسلامی را به وجود آورد و در بیش از ۵۰ تا ۶۰ گذشته پشتوانه فکری، معنوی، عملی و اجرایی یک انقلاب بزرگ و شکل گیری یک نظام اسلامی شده است، تصریح کرد: پیدایش این انقلاب رقبا را بیدار کرده و همه آمدند موانع جدیدی به وجود آورند تا نظام فکری و تبلیغی ما را با موانع روبرو کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز باید این موانع را بشناسیم و توان لازم علمی، دانش، فنی، مهارتی و عاطفی و احساسی مقابله با این موانع را به وجود آوریم، ادامه داد: اما ما امروز با این هدف بلند فاصله داریم و باید با یک نگاه جهادی به این مسأله نگاه کنیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که باید سرباز مجاهد و فداکاری باشیم و همه سختی‌ها را به جان بخریم و ملامت بشنویم و سختی‌ها را تحمل کنیم و برای خدا در این میدان به پیش برویم، افزود: روحانیت در تاریخ خود نشان داده که کارهای بزرگ می‌تواند انجام دهد و نهاد حوزه و روحانیت با اتکا به خدا نقطه‌های عطف را رقم زده و پدیده‌های بزرگ را در عالم به وجود اورده است.

وی با اشاره اهمیت سنت‌های تبلیغی حوزه در طول تاریخ، بر ضرورت حفظ و تقویت این سنت‌ها تأکید کرد و گفت: این منظومه‌ها سندهای اخلاقی بزرگان ما در حوزه بوده که باید همچنان برجسته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha