یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: پیام‌هایی که حضرت زهرا (س) با مخفی بودن قبرش، دفن شبانه‌اش، عدم بیعت با ظالمین زمان، دفاع جانانه از ولایت، خطبه‌های غراء خود و تربیت نسلی آرمانی اسلامی به جهان مخابره کرد، ۱۴۰۰ سال است دشمن نتوانسته آنها را خاموش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغی در جلسه‌ی تبیینی با اعضای مجموعه‌ی مردمی جهادگران فاطمی سلام‌اله علیها، با بیان اینکه بعد از رسول مکرم اسلام، افرادی تصدی امور مسلمین را به عهده گرفتند که فهمی جامع از قرآن و اسلام نداشتند، اظهار داشت: حیات امام علی علیه‌السلام از روز اول ولادتش که در کعبه اتفاق افتاد، همراه با معجزات و نشانه‌های آشکار برای امت اسلامی بود؛ حضرت تنها کسی بود که نزول وحی به پیامبر را برای اولین بار در غار حراء شنید و اولین مؤمن به رسول‌الله حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله بود، دالی که دیگران در آن زمان در جاهلیت و کفر بودند.

وی اضافه کرد: آیات لیلة المبیت، ولایت، مباهله، تطهیر، سوره انسان و … در شأن امام علی علیه‌السلام نازل شده است، اما چنین شخصیت عظیمی را بعد از رسول مکرم اسلام کنار زدند و خود متصدی امور مسلمین شدند که بارها و بارها به ناتوانی خودشان در مدیریت دینی و اجتماعی مسلمین اعتراف کرده‌اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، با بیان این که فضایلی که قرآن کریم در فضیلت امام علی علیه‌السلام بیان کرده، در مورد هیچ فردی وارد نشده است، افزود: عده‌ای برای مشروعیت بخشیدن به انتخاب‌های غلط خود، دست به جعل تاریخ زدند و امروز هم همین امر ادامه دارد.

وی با بیان این که وهابیت خبیث امروز در دانشگاه‌های مدینه و مکه هر فضیلتی در شأن امام علی (ع) از شیعه و سنی نقل شده است، را نفی می‌کند، ادامه داد: ما باید تمام فرصت و آبروی علمی خودمان را در مسیر معرفی درست ولایت و امامت به کار بگیریم و امروز متأسفانه توسط جریان‌های نوپدید در بدنه اسلام که توسط دشمنان دین و اسلام راه اندازی شده‌اند، گزارش‌های غلط از اسلام به دنیا مخابره می‌کنند و وظیفه ما این است که جلوی این را بگیریم.

حجت الاسلام قره باغی با بیان این که امتِ زمان امام علی (ع) در جنگ روایت‌ها شکست خوردند، گفت: سردار سلیمانی چنان شیعه و اسلام ناب را به دنیا مخابره کرده است که هزار سال نامش هم چون مالک اشتر علی (ع) در تاریخ خواهد ماند.

وی افزود: سردار سلیمانی در دل ولایت جا باز کرده بود و هر آنچه که ولی دغدغه داشت، آن را پیگیری می‌کرد و برای او شیعه و سنی و … فرقی نداشت، حتی خانواده‌های داعشی هایی که در سوریه و عراق، همسرانشان کشته شده بودند را شناسایی می‌کرد و به آن‌ها با رحمت و عطوفت مسکن می‌داد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که پیام سردار سلیمانی به دنیا پیام تمدنی بود، گفت: سردار سلیمانی پیام تمدنی به دنیا مخابره کرد و آن را از حضرت زهرا (س) یاد گرفته بود، چرا که پیام‌هایی که حضرت زهرا (س) با مخفی بودن قبرش، دفن شبانه‌اش، عدم بیعت با ظالمین زمان، دفاع جانانه از ولایت، خطبه‌های غراء خود و تربیت نسلی آرمانی اسلامی، به جهان مخابره کرد، ۱۴۰۰ سال است دشمن نتوانسته آن را خاموش کند؛ پیام تمدنی سردار سلیمانی هم صدها سال در دل مردم خواهد ماند.
وی افزود: حضرت زهرا وصیت کرد کسی از مسئولان ارشد آن زمان در تشییع جنازه او حاضر نشود، آیا این پیام تمدنی نیست؟ در دفن دختر پیامبر، که خداوند این همه توصیف از ایشان در قرآن بیان کرده است، آیا ظالمین و غاصبین، ساکتین فتنه، همراهان ظلم و افراد بی خاصیت می‌توانند در تشییع پیکر مطهر علت عالم خلقت شرکت کنند و اشک تمساح بریزند؟

حجت الاسلام قره باغی تصریح کرد: خط کش جریان انقلاب فقط رهبری و اسلام و انقلاب است، و لذا جریان‌های سیاسی هیچ جایگاهی در اندیشه متعالی انقلابی ندارد، این که رهبر معظم انقلاب به مسئله تبیین اشاره دارد، دلیلش آن است که خطر تحریف آرمان‌های انقلاب اسلامی، بسیار جدی است؛ هر اتفاقی در کشور در جهت تمدنی بودن می‌افتد، مسئولین می‌آیند و آن را با سیاسی کاری و حزبی، به یک مسئله کلیشه‌ای تبدیل کرده و میلیاردها تومان برای نظام هزینه درست می‌کنند و خروجی و نتیجه‌ای هم به همراه ندارد، و لذا جوانان و انقلابیون و افراد مستقل انقلابی، باید برای جهاد تبیین آستین همت بالا بزنند.

وی گفت: باید در مسئله عدالت و تبیین، جوانان به سمت عدالت پژوهی و عدالت خواهی بروند و با اطلاع کامل از یک مسئله به تبیین دقیق آن بپردازند؛ امروز جنگ تبیین و رسانه است و اگر جریان انقلاب نتواند در این مبارزه موفق شود، همچون جنگ صفین پیروزی صدر صد را با شکست عوض خواهد کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه با اشاره به روایتی از شیخ صدوق در خصوص ولادت نورانی حضرت زهرا (س) افزود: ولادت حضرت زهرا (س) پر از رمز و رازهایی است و قبل از ولادت ایشان خداوند به پیامبر اکرم دستور می‌دهد که چهل روز غذای خود را از مردم جدا کند و جز طعام بهشتی، غذای دیگری را تناول نکند و این نشان می‌دهد که خداوند چه اندازه به روزی حلال و نسل حضرت زهرا (س) حساسیت دارد.

وی در ادامه به وقایع بهمن ماه سال ۵۷ در ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: بهمن ماه نماد حضور روحانیت در عرصه مقاومت و دفاع از حقوق مردم و اسلام است و هر کجا اسلام و دین و حق و حقوق مردم به خطر افتاده است، روحانیت بدون توجه به آسیب‌هایی که به دنیایشان خواهد داشت، وارد میدان شده و از اسلام و دین دفاع کرده‌اند.

حجت الاسلام قره باغی تاکید کرد: همان گونه امام امت هم در منشور روحانیت اشاره کرده‌اند؛ "حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج روی‌ها بودند. علمای بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده‌اند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند. اگر فقهای گرانقدر نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت علیهم السلام به خورد توده‌ها داده بودند".

وی تصریح کرد: فقیه اگر فقیه باشد، فقط و فقط از خدا می‌ترسد و هیچ قدرتی بجز قدرت خدا او را نمی‌ترساند و نگران نمی‌کند. به همین دلیل است که به شهادت شاهدان و به شهادت عالمان محترم شهر و منطقه، مرحوم آیت‌الله قره‌باغی (ره) اولین کسی بود که در خفقان شاهنشاهی و زمانی که کسی جرأت نمی‌کرد کلمه‌ی «خمینی» را به زبان بیاورد، اولین بار در جمع عظیم و ازدحام مردم، نام مبارک حضرت روح‌الله را با لقب «امام» همراه کرد و برای اولین بار، واژه امام خمینی در شهر ارومیه بر روی منبر برده شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: در قیام مردمی بهمن‌ماه مردم ارومیه، که آغاز آن حرکت از قیام مهر ماه در ارومیه به رهبری علمای شیعه و در رأس آن مرحوم آیت الله قره‌باغی، آیت الله محمد امین رضوی و حجج الاسلام والمسلمین حسنی، عدنانی و قریشی شروع شده بود و شهدایی هم در جریان این قیام و به‌ویژه در ماه محرم تقدیم نظام اسلامی کرده بودند، به اوج خود رسید و مردم بعد از سخنرانی‌های بلیغ علما و دعوت آن‌ها برای قیام بر علیه طاغوت لبیک گفتند و به پا خاستند که در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.

وی بیان کرد: هر زمان مردم از روحانیت و علمای بصیر و انقلابی و باسواد تبعیت کردند، اسلام و مسلمین مسیر درست خود را پی گرفته و به فتوحاتی دست یافته است و هر کجا دست مردم از دامن علما کوتاه شده، شکست‌ها و ناکامی هم نصیب مسلمین شده است و دشمن هم دقیقاً این هدف را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام قره باغی در پایان گفت: قیام مردمی اهالی ارومیه در ایام محرم و صفر آذرماه و بهمن، که قیام مردم به رهبری علمای شهر علیه رژیم پهلوی بود، باید برای همیشه بازگو شده و برای نسل‌های بعدی به عنوان عبرت منتقل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha