سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ امضا تفاهم نامه

حوزه/ کارشناس حقوق از تعریف و بررسی شروط ضمن عقد گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن فدایی در «سلام تهران» با اشاره به وظایف سردفتران در تفهیم شروط ضمن عقد، گفت: سر دفترهای ازدواج مکلف هستند طبق قباله‌های ازدواج، موارد را به زوجین تفهیم کنند یعنی آموزش داده و موارد را توضیح دهند. پس از اینکه طرفین این موارد را متوجه شدند، با علم به این موارد و اینکه چه ضمانت اجرایی دارد، امضا کنند. در ۹۹ درصد از موارد ازدواج شاهد این هستیم که عروس و داماد هنگام امضا کردن توجه نمی‌کنند و در آینده اگر مشکلی پیش آید ادعا دارند که آگاهی نداشته و صرفاً امضا کرده‌اند. چیزی را باید امضا کرد که بعداً بتوان پای آن ایستاد؛ به‌اصطلاح فقهی، المومنون عند شروطهم، باید پایبند به شروط خود بود. وقتی دوازده شرط را امضا کردید یعنی من قبول کردم که اگر این کار را انجام دادم، حقی را بدهم.

وی با توجه به چیستی این شروط، گفت: در قباله‌های ازدواج یک بخش سایر شروط دارد که در آن بخش می‌توانید هر شرطی را که خودتان توافق می‌کنید قرار دهید. مثلاً ممکن است با همسر خود به توافق برسید که می‌خواهیم در تهران زندگی کنیم یعنی حق اقامتگاه را بگیرد و شرایط نباید خلاف مقتضای ذات عقد نکاح نباشد. بر فرض مثال شرطی می‌کنید که وقتی ازدواج کردید محرمیتی بین ما رخ ندهد درحالی‌که ذات نکاح بر محرمیت است و این نکاح باطل است. پس باید شروطی را بگذارید که خلاف ذات عقد نکاح نباشد.

فدایی با اشاره به اهمیت مطالعه شروط پیش از امضا، عنوان کرد: طرفین موظف هستند که شروط را دقیق بخوانند و اطلاعات را کسب کنند و بدانند که با آن امضاها سند رسمی ایجاد کرده و بعدها ممکن است دچار مشکل شوند. پیشنهاد من به طور کلی این است که پیش از امضای اسناد تعهدآور مانند چک، قباله ازدواج، پیش‌فروش ساختمان، خرید و غیره با مشاوری که امین شما است یا با یک کارشناس یا وکیل مشورت کرده که شاید با هزینه‌ای اندک از خسارات غیرقابل‌جبران آینده جلوگیری شود.

وی در تعریف برخی واژگان حقوقی، بیان داشت: تمکین رابطه زناشویی بین زوجین است و عندالمطالبه به این معنا است که هرزمانی که فرد بگوید مبلغ را پرداخت بکن باید بپردازد. اصطلاح دیگر عند الاستطاعه است یعنی هر زمان که دارا شد. به مردان توصیه می‌شود هرگاه برای ازدواج اقدام کردند مهریه را عند استطاعه ثبت کنند.

کارشناس حقوق با تأکید بر ویژگی شروط مذکور در عقد نکاح، اظهار داشت: در قسمت سایر شروط می‌توان شروطی را درج کرد که خلاف نکاح و مقررات آمره نکاح نباشد مثلاً برخی قائل هستند که نمی‌توان گفت مرد می‌تواند نفقه ندهد چراکه مطابق ۱۱۰۵ به بعد قانون مدنی مرد در عقد دائم موظف است که نفقه را بپردازد. مثلاً کسی بعد از فوت نمی‌تواند بگوید که به پسرم ارث نرسد و به دخترم داده شود چراکه قواعد آمره است و نمی‌توانید چنین شروطی را بگذارید. حق اشتغال، حق تحصیل و حق حضانت مواردی است که شرط کردن آن‌ها اشکالی نداشته و خلاف قانون نیست.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha