جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جهاد تبیین

حوزه / فضائلی با اشاره به الزامات جهاد تبیین، تصریح کرد: انقلابی بودن به معنای داشتن ظاهری خاص و یا رگ گردن باد کرده و دادن شعارهای انقلابی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مهدی فضایلی، شامگاه چهارشنبه در همایش «جهاد تبیین» که به همت معاونت فرهنگ و تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شاید یک پرسش این باشد که ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مواردی بوده است که مستمراً نیاز به تبیین داشته است و یکی از رسالت‌های خطبا بحث تبیین بوده است و به نوعی این تبیین موضوع جدیدی نبوده و نیست، ولی چرا مجدداً رهبری این جهاد تبیین را مطرح ساختند.

وی بیان کرد: معتقدم که این تاکید و فراخواندن مجموعه‌های مختلف به جهاد تبیین از سوی رهبری ناشی از سه اتفاقی است که در سال‌های اخیر شرایطش تغییر کرده است و بحث جهاد تبیین دوباره ضرورت پیدا کرده است.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: یکی از این اتفاقات، مباحث مربوط به بحث ارتباطات و رسانه و به تبع آن فضای مجازی، موجب شده است ما اساس یک سبک جدید زندگی را تجربه کنیم به نوعی که چیزی تا اعماق خانه‌های ما نفوذ کرده است و خیلی هم قابل کنترل نیست.

وی با بیان اینکه البته بحث کرونا هم موجب شد ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها بیشتر شود، ادامه داد: اتفاق دوم این است که خالقان این شبکه‌های اجتماعی که دشمنان ما هم هستند، ابزارها و دانش‌های دیگری هم به کار گرفته‌اند تا مجموعه تفکرات و باورها و اعتقادات خود را بیشتر القا کنند، از جمله این دانش‌ها علوم شناختی است.

ضرورت افزایش اعتماد عمومی

فضایلی یادآور شد: سومین اتفاقی که به عملکرد کارگزاران مربوط می‌شود، این است که امروز شاهد کاهش اعتماد جامعه نسبت به مسئولان هستیم، کاهش اعتماد عمومی که رهبری هم در دیدارهای خود متذکر شده‌اند، باعث می‌شود که زمینه خیلی از حرف‌ها، حتی سخنان سست و بی مبنا پیدا شود.

وی بیان کرد: امروزه شاهدیم بسیاری از حرف‌های خلاف و دروغ در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کند و مردم بر این اساس قضاوت و تحلیل هم می‌کنند، لذا این سه اتفاق باعث شده است که اهمیت جهاد تبیین بیش از پیش باشد.

کارشناس سیاسی ظهار کرد: موضوع دیگر این است که نمی‌توان انتظار داشت که ما وارد بحث جهاد تبیین بشویم و مورد آسیب قرار نگیریم، همان‌طوری که در عرصه جهاد و شهادت، عده‌ای دچار جانبازی و ایثارگری و شهادت شدند، امروز هم باید انتظار داشت که اگر سخن از جهاد تبیین می‌زنیم باید آماده هر گونه آسیب باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همانگونه که کسانی که در جهاد علمی وارد شدند، شهید دادند چون‌که شهیدانی چون رضایی نژاد، احمدی روشن و فخری زاده و… تشخیص دادند باید برای انقلاب و نظام وارد عرصه جهاد علمی شوند.

در جهاد تبیین باید آماده آسیب دیدن باشیم

فضایلی خاطرنشان کرد: گرچه ممکن است آسیب‌های جهاد تبیین از جنس جهاد و شهادت نباشد، ولی باید آمادگی داشته باشیم که مثلاً از آبروی خود بگذریم و ممکن است افراد، خیلی از تبیین‌ها را برنتابند.

وی ادامه داد: بحث بعدی این است همان طور که برای حضور در جهاد نظامی و جهاد علمی آمادگی‌هایی لازم داشت، برای حضور در جهاد تبیینی هم مقدمات و ضرورت‌هایی لازم است، این مقدمات را بایستی فرا گرفت.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: امروزه جهاد تبیین بر اساس فرمایشات رهبری، یک واجب کفایی است، یک بخشی از این مقدمات لازم، فرا گرفتن دانش‌هایی مثل تأثیرگذاری بیشتر، علوم شناختی و بحث استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. البته نباید فراگرفتن این آموزش‌ها و مقدمات ما را انجام کار اصلی غافل کند.

فضایلی اضافه کرد: نکته بعدی در بحث جهاد تبیین آن است که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود از برخی دستگاه‌ها و نهادها به عنوان متولیان امر جهاد تبیین یاد کرده‌اند، صداوسیما از آن‌ها جمله است، حوزه‌های علمیه از دیگر نهادهایی است که رسالت خطیری در این عرصه دارد؛ برخی از اقشار چون روحانیون، مداحان، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، هنرمندان، ائمه جمعه و جماعات نیز مسئولیت روشنی تری در حوزه تبیین دارند.

هرکسی به فراخور تخصص خود لباس جهاد تبیین را به تن کند

وی افزود: نکته بعدی در امر جهاد تبیین آن است که برای این وظیفه باید چه موضوعاتی را مطرح ساخت، بحث مذاکره با آمریکا، چرایی حضور ایران در منطقه، اقتصاد مقاومتی، حقوق زن و خانواده، حجاب و سبک زندگی اسلامی از موضوعاتی است که مقابل ما قرار دارد و جامعه درباره آن سوال دارد.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه هرکسی باید در هر موضوعی که متخصص و متبحر است اقدام به جهاد تبیین کند، انتظار نمی‌رود که افراد در همه موضوعات بتوانند تبیین کنند. گفت: یکی از موضوعات مهمی که بسیاری از شبهات و سوالات امروز جامعه متأثر از آن است، بحث اصول اعتقادی است.

وی ابراز کرد: خاطرم هست که در ابتدای انقلاب تعداد جلسات زیادی درباره بیان اصول اعتقادی برگزار می‌شد و ما شرکت می‌کردیم، امروز چنین جلسات معرفتی و اصول اعتقادی اصلاً برای جوانان برگزار نمی‌شود؛ روحانیون میدان دار برگزاری چنین جلساتی باشند.

فضایلی اظهار کرد: امروز باید هرکسی به فراخور تخصص خود لباس جهاد تبیین را به تن کند؛ جهاد تبیین الزاماتی هم دارد که یکی از الزامات آن، مباحث اخلاقی است، یعنی جهادگر ما در عرصه تبیین باید صبور باشد و با افراد دارای پرسش اهل مدارا باشد.

حسن خلق و مدارا با افراد ویژگی جهادگران تبیین

وی عنوان کرد: برای جهاد تبیین، جهادگر باید مزین به یک سری اخلاقیات باشد، حسن خلق، قول لین و گشاده رویی باعث جذب افراد دارای پرسش به ما می‌شود.

کارشناس سیاسی در پایان گفت: انقلابی بودن به معنای داشتن ظاهری خاص و یا رگ گردن باد کرده و دادن شعارهای انقلابی نیست، داشتن تخصص در امری که انسان مسئولیت می‌گیرد از نشانه‌های انقلابی بودن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha