پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت ها و راهبردها»

در نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبردها» صاحب نظران و کارشناسان با بررسی راهکارهای عملیاتی تحقق بیانیه، بر این نکته مهم تاکید کردند که جهاد تبیین باید مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ و نباید زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم انقلاب کنار زد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبردها»، شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سعید عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی؛ انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و صادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری؛ از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ذوعلم: بیانیه گام دوم انقلاب مبنای جهاد تبیین است

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب در این نشست با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سه سال قبل با صدور این بیانیه راه را برای جهاد تبیین باز کردند، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، فراتر از مباحث آن در کلیت، چارچوب منطقی برای جهاد تبیین ارائه داد و اینکه چه موضوعی و با چه رویکردی باید تبیین شود که در عین حال مؤثر باشد و اینکه چه کسانی عهده دار تبیین باشند.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: در عرصه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان دانا و متعهد می‌توانند هم مطالبه تبیین کنند و هم در این عرصه حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: مخاطب تبیین بیانیه، نیز ملت ایران و به طور خاص جوانان هستند و قبل از هر کاری، کسانی که باید در تبیینِ بیانیه ایفای نقش کنند، باید با گفت‌وگو و اندیشه‌ورزی به تحلیل علمی در خصوص نحوه تبیین بپردازند.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

ذوعلم افزود: پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب، جامعه در لایه‌های مختلف اعم از دستگاه‌های رسمی و مجموعه‌های مرتبط با جوانان فعال و انقلابی پاسخ مناسبی درباره تبیین بیانیه به رهبر معظم انقلاب دارند و در عرصه نشر آثار مکتوب و ترویجی اقدامات خوبی انجام شد.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: از نظر محتوا حدود ۱۲۰ اثر مکتوب در اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب با سلیقه جوانان منتشر شده است.

وی، برگزاری نشست‌ها، مسابقات، برنامه‌های آموزشی، همایش‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، اعلام مواضع و تبیین آن در خطبه‌های نمازجمعه را از مهمترین اقدامات در تبیین این بیانیه برشمرد.

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد اینکه بیانیه گام دوم انقلاب برای اقدام و عمل در عرصه‌های مختلفی است که در بیانیه مشخص شده است.

ذوعلم اظهار کرد: اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب از بهمن ۹۷ پایه‌ریزی شد و از میانه سال ۹۹ خود را به عنوان اندیشگاه تعریف کرد و رسالتش اقامه عینی و گفتمانی بیانیه است.

وی افزود: ما برای انتقال تجربیات، دریافت ایده‌های نو و ایجاد زمینه گفت‌وگو و شنیدن حرف‌ها در خصوص بیانیه آماده‌ایم و اندیشمندان، جوانان و دغدغه‌مندان پیشرفت کشور را برای فعالیت در این عرصه‌ها دعوت می‌کنیم.

ذوعلم تصریح کرد: گاهی بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سند بالادستی، فرمان و یا سیاست تلقی می‌شود، اما این تلقی‌ها کامل نیست؛ در این بیانیه اندیشه انقلاب اسلامی ارائه، بازنمایی و از آن غفلت زدایی شد که در جهاد تبیین می‌توانیم این روند را تسریع کنیم.

لاریجانی: انقلاب اسلامی را درست بفهمیم

دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم با بیان این‌که بیانیه گام دوم با جهاد تبیین ربط وثیق دارد، گفت: بیش از چهل سال است با جوانان درس‌خوان در ارتباط هستم. رویش‌های انقلاب بسیار زیاد است، اما میزان تأثیرگذاری افراد در سطح جامعه متفاوت است. مثلاً تمام پژوهشگران پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، افراد متخصص و تحصیل‌کرده و انقلابی هستند. وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم، برای داشتن تصویر واقع‌بینانه، تنها نباید اعداد و ارقام را مدنظر قرار داد. برای مشاهده رویش‌های انقلاب، به تصویر واقع‌بینانه نیاز داریم و این امر بسیار ضروری است.

وی با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی را باید درست بفهمیم، ادامه داد: از این حادثه بزرگ تاریخی دو جریان زنده و بالنده پدید آمد؛ اولی جمهوری اسلامی، یعنی نظامی مبتنی بر عقلانیت اسلامی و راهکارهای عملی است. غرب مدعی بود که نمی‌توان دموکراسی را جز بر پایه سکولاریسم لیبرال بنا کرد. معنای دموکراسی عملی هم این است که فقط شعاری عمل نکنیم. باید ببینیم نهایتاً دموکراسی در عمل چه می‌کند. در قانون اساسی همه تصمیمات مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم و تضارب آرا گرفته شود.

لاریجانی اظهار کرد: دومین جریان، مسأله نهضت مقاومت است. نهضت مقاومت، یعنی جلوی سلطه به هر بهایی تسلیم نشویم که مسأله بسیار مهمی است. غربی‌های در هر دو مورد معتقد بودند که عملی نیست، اما اکنون می‌بینند ایران یک کشور توانمند علمی است.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، افزود: در فقه ما جهاد وقتی نیاز است که دشمنی حمله کند تا در مقابلش دفاع کنیم؛ دشمن این دو عامل را مورد حمله قرار داد. رویکرد دیگر دشمن، القای شبهه در این موضوع است که اسلام نمی‌تواند پایه‌ای برای تشکیل حکومت باشد. بر این عقیده‌اند که اسلام دین سرزنده نیست و مندرس است، در حالی که در مکتب اهل بیت (ع)، اسلام دین سرزنده‌ای است.

وی ادامه داد: شبهه دوم این است که اسلام دینی خصوصی است و اساس فلسفی ندارد. سومین زمینه تهاجم به تفکری که مبنای انقلاب اسلامی است، این‌که اسلام دین جهانی نیست، درحالی‌که اسلام اصلاً دین عرب و عجم نیست و برای همه دنیا قابل عرضه است؛ مگر این‌که آموخته‌های ما سطحی باشد. برای هر یک از موارد باید در قشرهای مختلف کار و برنامه‌ریزی کنیم.

لاریجانی در پایان گفت: در مسأله رسانه، فضای مجازی و انقلاب عظیمی که رخ داده، طوری است که سامانه فکری جامعه به‌هم خورده است. در یک جستجو در فضای مجازی، بهمنی از مطالب سرازیر می‌شود که عمده آن‌ها اطلاعات‌نما است و این مشکل فقط مربوط به کشور ما نیست. باید دید کدامیک اطلاعات درست است. حفظ جان و فکر مردم در مواجهه با این تهاجم، هم کار فنی و هم کار رسانه‌ای نیاز دارد. همچنین نیازمند گسترش اخلاق استفاده از این فناوری‌ها و فضای مجازی هستیم.

رستمی: بیانیه گام دوم و جهاد تبیین رابطه متقابل دارند

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در ادامه این همایش، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در بیانیه گام دوم انقلاب دیده می‌شود، بیان کرد: بیانیه گام دوم و جهاد تبیین، ارتباط متقابلی با یکدیگر دارند. بیانیه حرکتی راهبردی در عرصه جهاد تبیین است و جهاد تبیین هم به نوبه خود، کاری برای اجرایی کردن هرچه بهتر بیانیه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، ابتدا جوانان و بعد عموم ملت و سپس مدیران و مسئولان کشور را مخاطب قرار داده‌اند. ایشان در بیانیه تبیین می‌کنند که از کجا آمده‌ایم و قبلاً در چه وضعیتی بودیم، در انقلاب چه کارهایی انجام گرفت و اکنون کجا هستیم. همچنین تبیین می‌کنند که چه ظرفیت‌هایی داریم و چه افقی پیش‌روی ماست و به کجا باید برسیم.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: مهم‌ترین توصیه رهبری به جوانان، امید است، چون ناامیدی در حرکت ضعف ایجاد کرده و ما را زمین‌گیر می‌کند. بدون امید اتفاقی نمی‌افتد و به آنچه می‌خواهیم نمی‌رسیم، از این‌رو ایشان قبل از هفت توصیه، توصیه به امید می‌کنند.

رستمی اظهار کرد: فهم میدان نیز بسیار مهم است و بدون این فهم و شناخت، هر گامی که برداریم حرکت در جهت دور از میدان خواهد شد. در کنار این‌ها، خیرخواهی و دلسوزی برای کشور، توجه به علم، صبر و شکیبایی و افزایش‌ها مهارت‌ها نیز اهمیت دارند. البته مقدماتی هم وجود دارد که نباید از آن‌ها غافل شد، ازجمله ایجاد آرامش در ذهن جوانان.

وی تصریح کرد: بدون توجه به مسائلی که جوانان ما با آن‌ها مواجه هستند، نمی‌توانیم آن‌ها را درگیر کار کنیم. حواس‌مان هم باشد که به بهانه‌هایی مثل آزادی، نگذاریم هر چیز آلوده‌ای وارد ذهن و روان جوانان ما شود.

خیاطیان: جهاد تبیین یعنی یعنی تلاشی مستمر برای بیان حقایق

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری سخنران دیگر این نشست بود که در سخنانی گفت: رویکرد ما به جهاد، رویکردی فرهنگی است، یعنی تلاشی مستمر برای بیان حقایق، زیرا لازم است واقعیت‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی را به‌خوبی بیان کنیم.

وی افزود: بیانیه گام دوم، بیانیه‌ای تبیینی است، تبیین محتوای انقلاب اسلامی و شرایط پیش و پس از آن، تبیین شعارهای انقلاب، تبیین دستاوردهای انقلاب در همه حوزه‌ها؛ دستاوردهایی که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، مثلاً ما رتبه شانزدهم تولید مقالات علم در دنیا را داریم، رتبه چهارم در حوزه تولید مقالات نانو، رتبه دوازدهم تولید مقالات زیست‌فناوری و جز ۱۰ کشور برتر دنیا در توان پرتاب موشک فضایی. این‌ها عدد و آمار ما نیست و در پایگاه‌های علمی دنیا ثبت شده‌اند.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: برای تبیین گام دوم انقلاب و می‌توانیم ساعت‌ها و روزها در فضای نخبگانی کشور صحبت کنیم.

وی بیان کرد: عدالت و جمهوریت که مبانی انقلاب است و در این دولت به‌عنوان گفتمان مطرح شده است. در حوزه عدالت به فرموده رهبری عقب‌ماندگی‌هایی داریم و هنوز مردم طعم شیرین آن را چنان که باید و شاید نچشیده‌اند. جمهوریت هم مهم است و لازم است مردم تصویر خودشان را در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ببینند.

خیاطیان اظهار کرد: ما درگیر جنگ روایت‌ها هستیم، لذا برای غلبه بر جریان تحریف باید تبیین را هرچه بیشتر مردمی کنیم. یک وظیفه جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری نیز همین است. دشمن با تصویرسازی و تحریف واقعیت‌ها، جای درست و غلط را عوض می‌کند و نقاط قوت ما را به عنوان نقاط ضعف نشان می‌دهد.

خزعلی: زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم در نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبردها»، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به برخی از مطالبی اشاره کردند که پیوندی با جهاد تبیین دارد. شکست حصر تبلیغاتی دشمن و امیدآفرینی و ایجاد نگاه خوش بیانیه نسبت به آینده از جمله مواردی است که در این بیانیه به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: شکستن حصر تبلیغاتی و ایجاد شکاف در افکار دشمن و آنچه که دشمن سعی می‌کند به عنوان ارزش در جوامع نهادینه کند باید از محورهای کشور باشد. یکی از مطالبات مهم در حرکت جهاد تبیینی توجه به این است که آنچه که دشمن بافته است رشته شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه امروز دشمن از رسانه به عنوان یک ابزار استفاده کرده تا اهداف خود را پیش ببرد، افزود: دشمن با تغییر ارزش‌ها به دنبال نفوذ است و مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن دستوری است که از صدر اسلام داده شده و هر جا که کوتاه آمدیم آسیب خوردیم. یکی از موارد حائز اهمیت در این حوزه بهنگام بودن و به موقع عمل کردن، آینده پژوهشی، برنامه‌ریزی و در نهایت خنثی سازی حرکت احتمالی دشمن است. باید پیش از آنکه دشمن بخواهد در جامعه اثر بگذارد افراد جامعه را واکسینه کرد.

خزعلی تصریح کرد: نباید در دام ترفندهای دشمن افتاد، بلکه باید آگاهانه در این عرصه گام برداشت. دشمن در جنگ نرم رسانه‌ای تلاش می‌کند تا خودی را تحقیر کرده و دستاوردهای پیشران انقلاب را کوچک نشان دهد تا آنچه که جمهوری اسلامی دارد به حاشیه ببرد و موفقیت‌های کاذب خود را بزرگ جلوه دهد. از این طریق کشور را مغلوب خود سازد، ما نیز در این عرصه و در جنگ نرم بیش از هر چیزی به تبیین نیاز داریم. یکی از مؤلفه‌های مهم هویتی، هویت دین می‌باشد که دشمن آن را مورد حمله قرار داده است.

وی اظهار کرد: همان طور که رهبری تأکید کردند غرب در تلاش است تا با ترویج سبک زندگی غربی آسیب‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند و باید مقابله همه جانبه در این حوزه صورت گیرد، دشمن در تلاش است در حوزه خانواده ادراک و ارزش‌هایی که وجود دارد را تغییر دهد و ارزش‌های خانواده را از بین ببرد. امروز دشمن تاکتیک‌های مختلفی را به کار گرفته و نتیجه آن را در فضای مجازی می‌سنجد و هر کدام که پاسخ مثبت‌تری بدهد آن تاکتیک را دنبال می‌کند.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

خزعلی افزود: آنچه که هفته گذشته در اهواز اتفاق افتاد ناشی از نفوذ دشمن در خانواده و تغییر ارزش‌ها و شکستن حرمت‌ها و تغییر نگاه به عفاف و هتک حرمت‌ها در خانواده بود. آن‌ها برنامه‌ریزی کرده تا با تغییر این ارزش‌ها، خانواده را از هم بپاشند. اینها مواردی است که ما باید رصد کرده و راهکارهای مناسبی را در برابر این هجمه‌ها پیش بگیریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: امروز رسانه‌های دشمن با بودجه‌های کلان در حال جنگ با ایران هستند، اما اگر اخلاص و ایمان در رسانه‌های ما حاکم گردد می‌توانیم دشمن را مغلوب کنیم. درست است که هزینه‌های زیادی می‌شود تا با ما مقابله کند اما اگر در رسانه‌ها اخلاص حاکم شود می‌توان بر دشمن غالب شد.

خزعلی تصریح کرد: در گام دوم انقلاب به شعور معنوی و وجدان اخلاقی نیاز داریم و هر چه بیشتر در جامعه بتوانیم آن را رشد دهیم به نتایج مطلوب‌تری خواهیم رسید. در بحث خانواده ما هر چه بیشتر به تبیین ارزش‌ها، حفظ معیارها و هویت دینی و ایرانی-اسلامی نیاز داریم.

وی بیان کرد: همان طور که در جنگ سخت مردان در خط مقدم بودند و زنان در پشت جبهه از آنان حمایت می‌کردند. امروز در جنگ نرم این زنان هستند که در خط مقدم بوده و مردان باید از آنان حمایت کنند. ما نباید زنان را از خط مقدم کنار بکشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان گفت: امروز جعبه‌های جادویی در خانه، فرزندان و زنان را هدف قرار داده‌اند. ما باید با آن‌ها مقابله کنیم. در گام دوم باید زنان را که در خط مقدم هستند حمایت کنیم.

عاملی: محور کانونی بیانیه گام دوم امید به آینده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی دیگر از آخرین سخنرانان نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبردها»، اظهار کرد: بیانیه گام دوم، منشوری است که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب ایجاد می‌کند؛ هم جمع‌بندی چهل سال اول است و هم مسیر را برای چهل ساله بعدی روشن می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هرچند خطاب این بیانیه به مردم ایران است، اما دلالت جهانی دارد و نظام حکمرانی کشور را نیز مخاطب خودش قرار می‌دهد.

وی افزود: هدف اصلی بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی است و برای نشان دادن مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، نوشته شده است. مثلاً این سوال مطرح است که هوش مصنوعی در راه رسیدن به این هدف، چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ چه نقشی در بسط عدالت خواهد داشت؟ به‌عبارت دیگر چگونه می‌توانیم از ظرفیت هوش مصنوعی برای لوازم شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی که عدالت یکی از این لوازم است، استفاده کنیم.

عاملی اضافه کرد: بیانیه خطاب به مردم ایران است، زیرا هیچ تحول بزرگی صورت نمی‌گیرد مگر با مشارکت عمومی و تبدیل این تحول به خواست اکثریت مردم. شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نیز به اراده اجتماعی بستگی دارد و از این‌رو لازم است منابع اثرگذار بر اراده مردم را در نظر گرفت.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در بیانیه به نقاط قوت انقلاب و ویژگی‌های برجسته جمهوری اسلامی در چهل سالی که طی کرده است توجه شده و این توجه به گذشته و مسیر طی شده کار کمی نیست. تأکید مقام معظم رهبری به شناخت گذشته تأکید مهمی است، زیرا تا زمانی که داشته‌های خودمان را نشناسیم، این داشته‌ها به سرمایه‌ای برای ما تبدیل نمی‌شوند. در کنار نگاه به گذشته، ایشان شرایط حال را هم دیده‌اند و وضعیت ما در مباحثی مثل عدالت و امنیت و اقتدار را تبیین کرده‌اند. این‌که ما ماهیت چالش‌های جهانی را از تقابل نظامی و اقتصادی، به سمت رویارویی اسلام و استکبار برده‌ایم و به‌تنهایی با همه قدرت‌های جهانی مواجه شده‌ایم.

وی یادآور شد: محور کانونی این بیانیه امید و خوش‌بینی نسبت به آینده است و این‌جاست که مقام معظم رهبری به دستاوردها و داشته‌ها می‌پردازند، زیرا ما در این چهل سال بعد از انقلاب به بسیاری چیزها رسیده‌ایم و ضمن تلاش برای تقویت‌شان، نباید از این موفقیت‌ها غفلت کنیم.

عاملی تصریح کرد: امید و خوش‌بینی مورد تأکید رهبری، امیدی است متکی به دستاوردهاست. برای حرکت از خوب به خوب‌تر به امید نیاز داریم و در کنار توجه به نداشته‌ها، باید حتماً و همیشه داشته‌های خودمان را هم ببینیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تمدن نوین بر بنیان عدالت بنا می‌شود و بدون عدالت دست‌یافتنی نیست. در کنار عدالت، عقلانیت نیز مولفه‌ای مهم و عنصری تمدنی است.

وی در پایان گفت: با نگاه به آینده و نیز در نظر گرفتن شرایط امروز و ویژگی‌های مردم خودمان، باید دنبال پاسخ این پرسش باشیم که چه کاری لازم است انجام شود تا به هدف مطلوب برسیم؟

نوری: بر اساس بیانیه گام دوم جوان پیشران حرکت کشورند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم به عنوان یکی از سخنرانان همایش اظهار کرد: از آنجا که آموزش و پرورش گسترش پوشش نسلی را در بردارد از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان با احتساب جمعیت معلمان با قشر زیادی از جامعه در ارتباط است در خصوص پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب می‌باشد، نقش ویژه‌ای دارد.

وی اعلام کرد: ما حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز واحد تعلیم داریم که بر اساس این رقم با ۴۰ میلیون از اقشار جامعه در ارتباط هستیم. اگر پیش از دبستان را نیز در نظر بگیریم با جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در ارتباط خواهیم بود؛ بر اساس بیانیه گام دوم پیشران و محور حرکت کشور جوانان هستند.

وی اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی است که از معجزات نظام اسلامی به شمار می‌رود. دانش آموزان نیز در این عرصه با فرمان حضرت امام از ۱۳ آبان سال ۵۷ نقش داشته و تا همین امروز نیز در صحنه هستند و در راهپیمایی روز گذشته نیز نوجوانان و جوانان در همه جای شهر دیده می‌شدند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب روحیه کارآفرینی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین است. آن طور که از بیرون به نظر می‌رسید می‌گویند ما وضعیت خوبی در این حوزه نداریم، اما هر گاه در این بخش تمرکز کردیم نظیر جشنواره خوارزمی شاهد شکوفایی بوده‌ایم. ما زمینه ایجاد باشگاه دانش پژوهشی جوانان را باید فراهم کنیم و کانون‌های پژوهشی و اردوگاه‌های علمی در این زمینه به کار گرفته شود و در زمینه نوآوری از آنها استفاده گردد.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای بیانیه به اوج رساندن مشارکت مردمی است؛ در این حوزه نیز ما در آموزش و پرورش انتخابات دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، تشکل‌های معلمان را داریم که باید تقویت شود. بخش دیگر نیز گروه‌های جهادی دانش آموزی هستند.

نوری ادامه داد: بینش سیاسی آحاد مردم از دیگر محورهای بیانیه است که باید در کتب و محتوای آموزشی به آن پرداخته شود. از دیگر محورهایی است که در بیانیه طرح شده و باید به آن توجه شود، نباید از مناطق کم برخوردار و محروم غافل شویم. اقدام‌هایی با تشکیل قرارگاه‌های عدالت تربیتی صورت گرفته و تأمین معلم ثابت، بازسازی و نوسازی و احداث مدارس و تجهیز مراکز آموزشی در مناطق محروم باید با جدیت دنبال شود.

وی افزود: از دیگر محورهای این بیانیه افزایش معنویت و اخلاق در جامعه است. باید به این موضوع توجه ویژه شده و از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. یک قرارگاه نیز در این زمینه ایجاد شده است. در این حوزه باید به نماز توجه ویژه شود. قرارگاهی که ایجاد شده نیز قرار است به این موضوع بپردازد.

وی بیان کرد: از دیگر محورهای کلیدی این بیانیه بحث اقتصاد است؛ برخلاف تصوری که وجود دارد آموزش و پرورش ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. بیش از ۶۵ درصد از دانش آموختگان هنرستان‌ها وارد بازار کار می‌شوند. همان طور که حضرت آقا فرمودند هر چه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم، کم است و پرورش منابع پایداری در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. این سیاست که بیش از ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش به پرسنل باز می‌گردد باید تغییراتی کرده و امکانات آموزش و پرورش باید به سمتی برود که در راستای تربیت و پرورش نوجوانان و دانش آموزان کشور باشد.

وی در پایان بیان کرد: در حوزه سبک زندگی نیز آموزش و پرورش می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند. در قالب انجمن اولیا و مربیان با اعمال حکمرانی شایسته می‌توان زمینه را برای استقرار سبک زندگی اسلامی ایرانی فراهم کرد و به عنوان یک اقدام راهبردی باید به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور توجه ویژه‌ای داشت.

یامین پور: زبان گفت وگو با جوانان را نمی‌دانیم / جهاد تبیین نباید صرفاً در حوزه سیاسی باشد

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در نشست «بیانیه گام دوم؛ ضرورت‌ها و راهبردها» بیان کرد: از آنجا که بیانیه گام دوم، جوانان را موتور محرک و پیشران کشور معرفی می‌کند و مبتنی بر عزم و اراده و انگیزه جوانان است باید این واقعیت را پذیرفت زمانی قطار کشور به حرکت درمی‌آید که این لوکوموتیو به حرکت دربیاید.

وی ادامه داد: آیا امروز کشور از حداکثر ظرفیت جوانان برای حل مسائل استفاده می‌کند؟ جوانان ما در چه وضعیتی از نظر تعهد اجتماعی و کنشگری و حرکت برای حل مسائل کشور هستند.

یامین پور اظهار کرد: امروز باید ببینیم که چه موانعی بر سر راه متعهد کردن جوانان وجود دارد. ما امروز قریب به ۲۴ میلیون جمعیت جوان در کشور داریم، آیا همه این جوانان در حال کنش گری و فعالیت در بخش‌های مرتبط با تحصیل و اشتغال خود هستند و در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنشگری دارند؟. آیا این ظرفیت عظیم کشور به درستی به کار گرفته شده است؟.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوانانی را داریم که نه به دنبال تحصیل هستند و نه اشتغال و نه به دنبال کسب مهارت و رشد. در آمار افراد جویای شغل جوانانی ذکر می‌شود که تحصیل کرده و اکنون شغل ندارند، اما در این بخش جوانانی را داریم که بین سن ۲۵ تا ۲۹ سال و در اوج آمادگی و استعداد و انرژی هستند، هیچ تحرکی را در جامعه ندارند.

جهاد تبیین مبتنی بر گفت وگو باشد نه ابلاغ | زنان را از خط مقدم بیانیه گام دوم کنار نزنیم | زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: ما با گروهی از افراد مواجهیم که عامدانه تعهد اجتماعی نمی‌پذیرند و تمام زندگی را در اوقات فراغت تلقی می‌کنند و به بطالت و خوش گذرانی می‌گذرانند. در بحث مقوله ازدواج معتقدیم که ازدواج پایه تعهد اجتماعی است، اما چه میزان از دخترها و پسران ما پایبند تعهد ازدواج می‌شوند. چرا سن ازدواج در برخی از شهرها بالا رفته است. امروز موانعی بر سر راه جوانان وجود دارد که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد به این تعهد اجتماعی دست یابند.

یامین پور افزود: یکی دیگر از مقوله‌هایی که بر سر راه جوانان وجود دارد بحث سربازی اجباری است که عجیب است در کشور ما به عنوان استخوان لای دندان باقی مانده است. بر اساس آمار منتشر شده اگر در سال ۳۵۰ هزار نفر به سربازی بروند ما سه و نیم میلیون سرباز مشمول غایب در کشور داریم. متأسفانه در کشور زبان گفت‌وگو با جوانان را نمی‌دانیم.

وی اظهار کرد: جهاد تبیین باید مبتنی بر گفت‌وگو باشد نه بر ابلاغ. نمی‌توانیم در دنیای امروز فقط زبان باشیم و گوش نباشیم. دیگر نمی‌توانیم به شیوه دیپلمات‌ها عمل کرد و به دنبال چانه زنی و کشاندن مخاطب به سمت هدف خود بود. متأسفانه امروز رسانه‌ها به دنبال ابلاغ یک جانبه هستند و در رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد و در نهایت جوان نیز گوش شنوایی ندارد و به حباب فضای مجازی خود می‌رود.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر مسئولان نیز زبان گفت‌وگو با جوانان را بلد نیستند. ابتدا آنان باید بیاموزند که چگونه گفت‌وگو کنند و به دنبال ابلاغ سخن نباشند. باید به نقش هنر در جهاد تبیین نیز توجه کرد. جهاد تبیین نباید صرفاً در حوزه سیاسی باشد. ما در تولیدات هنری خود نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha