جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

معمار تحریم‌های ایران ازتیم آمریکا جدا شد

ریچارد نفیو که به عنوان معمار تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شناخته می‌شود روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که دو ماه پس از جدایی از تیم مذاکره‌کننده آمریکا، از وزارت امور خارجه این کشور نیز جدا شده است. ریچارد نفیو ابتدا در حساب کاربری خود در توئیتر درباره جدایی‌اش از تیم مذاکره‌کننده و وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «با توجه به اینکه طی هفته‌های اخیر این موضوع مورد توجه برخی افراد قرار گرفته است، من باید مواردی را شفاف‌سازی کنم. من در روز ۶ دسامبر [۱۵ آذر] به دلیل یک اختلاف نظر صریح در زمینه سیاست‌ها از تیم ایران در [وزارت امور خارجه] ایالات متحده جدا شدم. من هفته گذشته وزارت امور خارجه را نیز ترک کردم.» وی در توئیت دیگری ادامه داد: «اگرچه دیدگاه‌های من از سوی تعداد اندکی به غلط تفسیر شده و این روند همچنان ادامه دارد، اما در حال حاضر با توجه به ماهیت مذاکراتی که در وین در جریان است، قصد ندارم جزئیات بیشتری را [در خصوص جدایی از تیم مذاکره‌کننده و وزارت خارجه آمریکا] بیان کنم.» نفیو سپس در توئیت سوم خود مدعی شد که به حضور کوتاه خود در دولت بایدن افتخار می‌کند، اما حتی اگر دولت بایدن شغل دیگری [خارج از وزارت امور خارجه] به او پیشنهاد دهد، آن را نخواهد پذیرفت زیرا ترجیح می‌دهد که به محیط دانشگاهی بازگردد. اواخر ژانویه [اوایل بهمن‌ماه] یعنی حدود ۷ هفته پس از جدایی نفیو از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین، منبع آگاه در گفتگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی فاش کردند که تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرده است و ریچارد نفیو این تیم مذاکراتی را ترک کرده است تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا به‌عهده بگیرد. این منابع آگاه به ان‌بی‌سی گفتند که ریچارد نفیو و رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌اند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ریچارد نفیو نقش مهمی در تیم مذاکراتی آمریکا داشته و حدود یک سال در این تیم خدمت کرده است. وی همچنان در وزارت خارجه آمریکا باقی خواهد ماند. نفیو در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در وزارت خارجه آمریکا حضور داشت و بخشی از تیمی بود که به تصویب ۴ قطعنامه (۱۷۹۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۹۲۹) در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد. او سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل تحریمی در این تیم را به عهده گرفت. از نفیو به‌جهت نقشی که در همین دوران در طراحی شبکه تحریم‌ها علیه ایران داشته است به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معماران شبکه تحریم‌ها ضد ایران یاد می‌شود.

منبع: تسنیم

کشورهای عربی دست به دامن سید حسن نصرالله شدند

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد یکی از کشورهای عربی در پیامی به دبیر کل حزب الله لبنان رسماً و مستقیماً از وی برای ورود به مسئله یمن و پایان دادن به حملات پهپادی انصار الله به عربستان سعودی و امارات درخواست کمک کرد. روزنامه لبنانی اللواء به نقل از یکی از مسئولین عالی‌رتبه حزب الله فاش کرد: یکی از کشورهای عربی مستقیماً از سید حسن نصرالله درخواست کرده است تا برای متوقف کردن حملات انصار الله به کشورهای عربی (عربستان و امارات متحده عربی) وساطت کرده و در مقابل متعهد شد ائتلاف متجاوز سعودی هم حملات خود در یمن را به حال تعلیق در آورد. به نوشته این رسانه این اولین درخواست رسمی و مستقیم از حزب الله و دبیر کل آن برای وساطت جهت حل بحران یمن است و در شرایطی تقدیم شده است که رسانه‌های عربی حملات بی سابقه‌ای را علیه حزب الله انجام می‌دهند. در ادامه این گزارش آمده است، این تلاش‌ها بعد از پاسخ سید حسن نصر الله با شکست مواجه شد چون دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ اعلام کرد، رابطه حزب الله با حوثی‌ها صرفاً در چارچوب حمایت و جانبداری از این گروه بوده و هر نوع مذاکره با انصار الله باید مستقیماً با این گروه انجام شود نه با ما و حزب الله هیچ ارتباطی با پرونده یمن ندارد. مسئول عالی‌رتبه حزب الله همچنین به نقل از میانجی عربی فاش کرد: کشورهای عربی مختلفی در تکاپوی یافتن راهی جهت حل و فصل آبرومندانه بحران یمن (برای عربستان) هستند، اما تا کنون چنین راهی که تمامی طرف‌ها به آن رضایت دهند، یافت نشده است.

منبع: تسنیم

سامانه موشکی ابرفراصوت کینژال وارد سوریه شد

وزارت دفاع روسیه امروز سه‌شنبه خبر داد که جنگنده‌های «میگ -۳۱» و بمب افکن «توپولوف ۲۲ ام ۳» را وارد پایگاه هوایی این کشور در حمیمیم سوریه کرده است. این بمب افکن ها مجهز به موشک‌های مافوق صوت «کینژال» است و در چارچوب تمرین‌های دریایی وارد این پایگاه شده است. موشک کینژال سرعتی بیش از ۵ ماخ دارد و به خاطر سرعت چشمگیر خود می‌تواند به سادگی از تمامی سامانه‌های پدافند هوایی ناتو عبور کند. وزارت دفاع روسیه می‌گوید که این جنگنده‌ها و بمب‌افکن ها برای تمرین دریایی به سوریه منتقل شده اند. این رزمایش به صورت مشترک بین ناوگان‌های دریایی بخش شرقی دریای مدیترانه برگزار خواهد شد. در همین ارتباط، «اولگ ژوراولف» معاون مرکز حمیمیم برای آشتی طرف‌های درگیر در سوریه، پیشتر گفته بود که فعالیت‌های نیروهای مسلح آمریکا همچنان بر وضعیت سوریه تأثیر منفی می‌گذارد. نظامیان آمریکایی که در قالب ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در شرق سوریه مستقر شدند با همکاری نیروهای قسد مناطق شرق سوریه را در کنترل خود دارند.

منبع: مهر

بن سلمان از ترور جان سالم به در برد

روزنامه صهیونیستی «مکور ریشون» در گزارشی اعلام کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مورد سوءقصد قرار گرفته اما جان سالم به در برد. طبق گزارش‌های مختلف، به دنبال این ترور نافرجام، محمد بن سلمان اقدام به دستگیری بندر بن سلمان برادرش به دلیل دست داشتن در این ترور نافرجام کرد. «آساف غیبور» در این روزنامه نوشت: بندر بن سلمان به یکی از افسران گارد سلطنتی وعده اعطای ١٠ میلیون ریال سعودی برای ترور بن سلمان داده بود. این به معنای آن است که ما با یک جنگ قبیله‌ای مواجه هستیم. طبق این گزارش بن سلمان پس از دستگیری این افسر و بازداشت برادرش اقدام به افزایش تعداد افراد گارد سلطنتی کرد و یک یگان ویژه امنیت برای محافظت از خود تعیین کرد. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مخالفان بسیاری در عربستان دارد و حتی این مخالفان در بین افراد کاخ سلطنتی نیز حضور دارند. اقدامات بن سلمان و کودتا علیه محمد بن نایف ولیعهد سابق از جمله دلایل تشدید مخالفت‌ها علیه بن سلمان است.

منبع: مهر

سردار «مهدی مهدوی نژاد» در گذشت

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از عروج شهادت گونه سردار مهدی مهدوی نژاد جانشین معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل سپاه خبر داد. متن این اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در زادروز مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام روح پر فتوح جانباز عالیقدر سردار رشید سپاه اسلام «سرتیپ دوم پاسدار مهدی مهدوی نژاد» جانشین معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل سپاه و از فرماندهان و پیشتازان هشت دفاع مقدس به دلیل عوارض ناشی از جراحات شیمیایی زمان جنگ، آسمانی شد. کارنامه درخشان آن مجاهد نستوه و سردار انقلابی و ولایی به ویژه فداکاری‌ها و حماسه آفرین‌های سترگ و کم نظیر وی در بیش از ۱۰۰ ماه فرماندهی مؤثر و صادقانه در مناطق عملیاتی و فرماندهی در تیپ قائم آل محمد (عج) استان سمنان، تیپ الغدیر استان یزد، لشکر ۱۶ قدس گیلان، لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) و سپاه استان قم و سپس مدت متمادی نقش آفرینی ماندگار در جایگاه جانشینی معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، الهام بخش و راهگشای نسل جوان و آینده ساز ایران اسلامی به ویژه این نهاد انقلابی و مردمی خواهد بود. عروج شهادت گونه این سردار رشید، مؤمن، خردمند، مخلص و پیشتاز در عرصه‌های نیاز انقلاب و کشور را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، پاسداران انقلاب اسلامی، خانواده معظم ایشان و آحاد مردم مجاهدپرور استان پر افتخار قم تبریک و تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای او رحمت و رضوان الهی و همنشینی با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای بیت معزا و بازماندگان ارجمند و عموم مصیبت دیدگان مکرم صبر جمیل و اجر جزیل و ثبات قدم در تداوم آرمان‌های بلند شهیدان را طلب می‌کنیم. همچنین به آگاهی آحاد مردم شریف و انقلابی می‌رساند آئین‌های تشییع، خاکسپاری و گرامیداشت آن سردار گرانقدر متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: مهر

نامه مخالفت با رتبه‌بندی معلمان جعلی از آب درامد

سخنگوی دولت گفت: نامه منتشر شده در خصوص مخالفت دولت با طرح رتبه‌بندی معلمان جعلی است. در پی انتشار تصویر نامه‌ای منسوب به رئیس جمهوری در فضای مجازی که در آن با طرح رتبه‌بندی معلمان مخالفت شده است، سخنگوی دولت این نامه را جعلی خواند.

منبع: مهر

کره‌ای ها به تسلا هشدار دادند

KFTC در گزارشی به این موضوع پرداخته که تسلا درباره مسافتی که با یکبار شارژ در برخی مدل‌های خودروهایش( از جمله مدل ۳) طی می‌شود، اغراق کرده و این امر نقض قانون «برچسب زنی عادلانه و تبلیغات» کره جنوبی است. یکی از مقامات این سازمان می‌گوید: ما تصمیم داریم جلسه‌ای درباره سطح تحریم‌ها علیه این خودروساز برگزار کنیم. تسلا در وب سایت خود ادعا می‌کند خودروی مدل ۳ می‌تواند با یک بار شارژ مسافت ۵۲۸ کیلومتر را طی کند. اما به گفته KFTC ممکن است با کاهش دما به زیر صفر، مسافت طی شده با یکبار شارژ کاهش یابد. تحلیلگران معتقدند وسایل نقلیه برقی در آب و هوای سرد به ازای هر بار شارژ مسافت کمتری می‌توانند طی کنند.

منبع: مهر

حمله سایبری اوکراین را مختل کرد

مرکز امنیت سایبری اوکراین از حمله سایبری به تعدادی از وب‌سایت‌های نهادهای نظامی و دولتی این کشور از جمله وزارت دفاع و بانک‌های بزرگ خبر داد. تعدادی از وب‌سایت‌های نهادهای نظامی و دولتی این کشور از جمله وزارت دفاع و بانک‌های بزرگ و مهم هدف حمله سایبری قرار گرفته است. به گزارش مرکز امنیت سایبری اوکراین، تلاش‌هایی برای از دسترس خارج کردن سرویس آنلاین برای کاربران، در سایت‌های وزارت دفاع، نیروهای مسلح و بانک‌های مهم دولتی «پریوات» و «اوشاد» صورت گرفت؛ به طوری که بسیاری از مشتریان قادر دسترسی به خدمات و انجام معاملات نیستند. این مرکز در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: در ساعات گذشته بانک پریوات مورد حمله سایبری قرار گرفته است، همچنین مشکلاتی در خدمات بانکداری آنلاین بانک اوشاد به وجود آمده است. سایت‌های وزارت دفاع و نیروهای مسلح اوکراین نیز در معرض حملات مشابه قرا گرفته است. مرکز امنیت سایبری اوکراین در عین حال تأکید کرد که هیچ تهدیدی برای وجوه سپرده‌گذاران در بانک پریوات به دلیل حمله سایبری صورت گرفته، وجود ندارد.

منبع: ایسنا

نورون‌های "ریاضیات" کشف شدند

مغز دارای نورون‌هایی است که به طور خاص هنگام انجام عملیات‌های ریاضی فعال می‌شوند.یافته‌های به دست آمده توسط محققان دانشگاه‌های توبینگن (Tübingen) و بن(Bonn) نشان می‌دهد که برخی از نورون‌ها منحصراً هنگام انجام عملیات "جمع" فعال می‌شوند در حالی که برخی دیگر هنگام انجام "تفریق" فعال هستند. فرقی نمی‌کند که دستورالعمل‌های انجام محاسبات به صورت یک کلمه نوشته شده باشد یا یک نماد در هر صورت نورون‌های مخصوص به آن بخش فعال می‌شوند. نتایج این تحقیقات در مجله "Current Biology" منتشر شده است. اکثر کودکان دبستانی احتمالاً می‌دانند که اگر سه سیب را به علاوه دو سیب کنیم پنج سیب خواهیم داشت اما آنچه که در طول این گونه محاسبات در مغز رخ می‌دهد هنوز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه‌های بن و توبینگن به روشن شدن این موضوع کمک می‌کند. محققان از ویژگی‌های خاص دپارتمان صرع‌شناسی دانشگاه بن بهره بردند. این مرکز به طور تخصصی به جراحی مغز افراد مبتلا به صرع می‌پردازد. در برخی از بیماران تشنج همیشه از یک ناحیه از مغز نشأت می‌گیرد. پزشکان برای شناسایی این ناحیه معیوب چندین الکترود در مغز بیمار قرار می‌دهند. از این طریق می‌توان منشأ دقیق گرفتگی را تعیین کرد و علاوه بر آن فعالیت تک تک نورون‌ها را اندازه‌گیری کرد. پنج زن و چهار مرد در این مطالعه شرکت کردند. در لوب گیجگاهی مغز این افراد الکترود قرار داده شده بود تا فعالیت سلول‌های عصبی ثبت شود. در همین حال، شرکت کنندگان باید کارهای محاسباتی ساده‌ای انجام می‌دادند. پروفسور "فلوریان مورمان" (Florian Mormann) از دپارتمان صرع‌شناسی در دانشگاه بن می‌گوید: ما دریافتیم که نورون‌های متفاوتی هنگام انجام "جمع" نسبت به "تفریق" فعال می‌شوند. "استر کاتر"(Esther Kutter) توضیح می‌دهد: این طور نبود که برخی از نورون‌ها تنها به علامت + و برخی تنها به علامت - پاسخ دهند. حتی زمانی که ما این علائم ریاضی را با کلمات جایگزین کردیم اثر آن بر فعالیت مغز مشابه بود. برای مثال زمانی که گروه تحقیقاتی مورمان از افراد خواستند که سه را به پنج اضافه کنند، نورون‌های مربوط به "جمع" فعال شد و زمانی که گفته شد "چهار کم شود از هفت" نورون‌های "تفریق" فعال شد. این نشان می‌دهد که سلول‌های کشف شده در حقیقت یک دستورالعمل ریاضی را برای فعال شدن رمزگذاری می‌کنند. فعالیت مغزی افراد با دقت بالا نشان می‌داد که افراد مورد آزمایش در لحظه در حال انجام چه نوع محاسباتی هستند. محققان الگوهای فعالیت سلول‌ها را وارد یک برنامه خود آموز رایانه‌ای کردند. آن‌ها همزمان به این نرم‌افزار اعلام می‌کردند که شخص در حال انجام تفریق است یا جمع. زمانی که این الگوریتم پس از آموزش با داده‌های جدید روبه‌رو شد توانست به طور دقیق نوع محاسبه را تشخیص دهد. پروفسور "آندریاس نیدر" (Andreas Nieder) از دانشگاه توبینگن می‌گوید: با توجه به آزمایش‌های انجام شده روی میمون‌ها می‌دانیم که نورون‌های مخصوص برای قوانین محاسباتی خاص در مغز آن‌ها وجود دارد اما با این حال داده‌های کمی در مورد انسان‌ها وجود دارد. این دو گروه در خلال بررسی‌های خود به پدیده جالبی برخوردند. یکی از نواحی مورد مطالعه مغز قشر پاراهیپوکمپ(parahippocampal cortex) بود که در این ناحیه نیز محققان توانستند سلول‌های عصبی را بیابند که هنگام جمع یا تفریق فعال می‌شدند. با این حال هنگام انجام عملیات جمع نورون‌های مختلفی در طول انجام یک محاسبه فعال شدند. به بیان دیگر گویی دکمه "جمع" روی ماشین حساب دائماً جای خود را تغییر می‌داد. در مورد تفریق نیز این موضوع صادق بود. محققان از این موضوع به عنوان "کدگذاری پویا" یاد می‌کنند. مورمن می‌گوید: این مطالعه گام مهمی به سوی درک بهتر یکی از مهم‌ترین توانایی‌های نمادین ما یعنی محاسبات است.

منبع: ایسنا

روسیه ترمز تل‌آویو را کشید

یک روزنامه عبری امروز (سه شنبه) گزارش داد که رژیم صهیونیستی انتقال سامانه ضد موشکی گنبد آهنین به اوکراین را از بیم درگیری با روسیه متوقف کرده است.روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" نوشت: اسرائیل هر کاری می‌کند تا در بین غرب و اوکراین از یک سو و روس‌ها از سوی دیگر قرار نگیرد. این روزنامه افزود، رژیم صهیونیستی در سال گذشته، زمانی که کی‌یف از واشنگتن خواست تا این کشور را به سامانه پدافند هوایی اسرائیل مجهز کند، در وضعیت بغرنجی قرار گرفت. یدیعوت آحارونوت نوشت: چنین تمهیداتی می‌توانست اسرائیل را در وضعیت بحران شدیدی با مسکو قرار دهد. به نوشته این روزنامه، رژیم صهیونیستی از تابستان گذشته، در تلاش برای جلوگیری از درگیری با آمریکایی‌ها (و با اوکراینی‌ها در این پرونده) مجموعه‌ای از اقدامات را آغاز کرد و موفق شد این موضوع را از دستور کار خارج کند و مقامات اوکراین از موضع تل‌آویو ابراز ناامیدی کردند. یدیعوت آحارونوت خاطرنشان کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رهبران کنگره نیاز رژیم صهیونیستی به اقدام محتاطانه را به ویژه با توجه به وضعیت سوریه درک کردند و به خاطر امتناع آن از ارائه گنبد آهنین به کی‌یف خشمگین نشدند. بنا بر این گزارش، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در اراضی اشغالی توسعه یافته؛ اما پروژه‌ای مشترک با پنتاگون آمریکا است. توافق بین دو طرف اجازه نمی‌دهد که این سامانه بدون رضایت متقابل به کشور ثالث فروخته شود.

منبع: ایسنا

بانک مرکزی کارتخوان های متخلف را قطع کرد

محمد برزگری گفت: در یک هفته اخیر که منتهی شد به دیروز بیش از ۵ میلیون کارتخوان ساماندهی شدند که از این میان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه وصل و ۲میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه نیز قطع شدند. در مجموع ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه وجود دارد که تا پایان مهلت قانونی داده شده باید حدود ۵ میلیون دستگاه نیز تعیین تکلیف شود. دستگاه‌های کارتخوانی که از طریق بانک مرکزی غیرفعال شده اند به دلایلی از جمله فوت دارنده کارتخوان و یا تراکنش صفر بوده است. طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی تمام دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های فروش باید به کد مالیاتی متصل باشند به همین دلیل سازمان امور مالیاتی به تمامی دارندگان دستگاه کارتخوان تا پایان بهمن مهلت داده تا دستگاه‌های خود را در سامانه مودیان مالیاتی به نشانی ثبت کنند. جعفریان، مشاور رئیس اتاق اصناف نیز در ادامه به بلاتکلیفی ۴ میلیون دستگاه کارتخوان اشاره کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

سواحل شمال به گام آخر آزادسازی رسید

پس از گذشت ۱۴ سال از طرح آزادسازی سواحل، تصرف در حریم ۶۰ متری دریا از سوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را شاهد بودیم که رئیس جمهور با قید فوریت تا ۲۹ بهمن به دستگاه‌ها برای آزادسازی سواحل تصرف شده مهلت داد. به دنبال آن مسئولان دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان جنگل‌ها پیگیر تخلفات در این حوزه شدند. طبق گفته مسئولان بخش اعظم سواحل شمال آزادسازی شده است، اما در سواحل جنوب به سبب وسعت مساحت، قرار گرفتن در حریم شهرها و تصرف توسط دستگاه‌های نظامی کار کمی سخت‌تر است. با وجود آنکه ۴ هزار و ۹۱۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است، از این رو اجرای قانون ۵۴ حریم ۶۰ متر دریا نیازمند اهتمام جدی دستگاه‌های مربوط است. بیانی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بنابر آخرین آمار ۱۰۰ درصد سواحل استان گیلان، ۱۰ هکتار از اداره کل نوشهر و بخش اعظم اداره کل منابع طبیعی ساری آزادسازی شده است. همچنین در کل گلستان تصرفی نبوده و موضوع همچنان در حال پیگیری است. طبق اعلام سازمان جنگل‌ها، چند مورد آزاسازی تصرف در اداره منابع طبیعی ساری و ۱۰ تا ۱۲ هکتار در اداره کل نوشهر باقی مانده است. به گفته بیانی، در اداره کل منابع طبیعی بوشهر استان هرمزگان حدود ۴۰ درصد تصرفات توسط بخش خصوصی و بیش از ۵ مورد توسط دولتی‌ها انجام شده که آزادسازی باید صورت گیرد. بیانی می‌گوید: یک سری سواحل استان جنوبی دست دستگاه‌های نظامی و ۳۸ مورد اسکله دست دستگاه‌های دولتی است که برخی از اینها مجوز قانونی دارند. آمارها حاکی از ۳۶ مورد تصرفات در استان بوشهر است که به سبب افزایش مساحت نسبت به استان‌های شمالی، آزادسازی تصرفات اهتمام بیشتری نیاز دارد. قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویرماهواره ای رصد و پایش می‌شود تا این امر رخ ندهد. طبق آمار سازمان جنگل‌ها، از لحاظ موردی بیشترین آمار تصرف در اداره کل ساری استان مازندران صورت گرفته است که اکثراً دولتی هستند و برای خصوصی‌ها پرونده تخلف تشکیل شده که منتظر رأی دادگاه هستند. در برخی تصرفات سواحل فنس کشیده اند و برخی جاها بحث احداث هم بوده که ساخت و سازها در حریم سواحل تخریب شده است. بیانی گفت: آزادسازی سواحل جنوب همچنان در حال انجام است و قدری کار به دلیل تعیین تکلیف تصرفات در محدوده شهرها سخت‌تر است، اما پیگیری می‌کنیم که همانند شمال به نتیجه برسد. قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: ۹۰ درصد آزادسازی سواحل شمال انجام شده است و برای سواحل جنوب در حال بررسی اطلاعات هستیم و تا هفته آینده نمی‌توان درصدی از آزادسازی‌ها را اعلام کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

نرخ مصوب میوه و سبزیجات اعلام شد

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با شیوع پیک جدید کرونا و افزایش تعداد مبتلایان، قیمت شلغم و لیموشیرین در بازار نوساناتی داشته است. کارگر گفت: قیمت کنونی هر کیلو شلغم در میدان مرکزی ۱۲ هزار تا ۲۱ هزار تومان و لیموشیرین ۱۶ هزار تا ۲۵ هزار تومان است. طی روزهای اخیر با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای خرید لیموشیرین، پرتقال و شلغم قیمت با نوساناتی روبرو شد که بنابر گفته مسئولان این التهابات مقطعی است و با فروکش شدن بیماری، قیمت به روال سابق خود باز می‌گردد. به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، عرضه شلغم با قیمت ۳۰ و ۳۵ هزار تومان در مغازه‌ها کاذب است و مغازه داران بر مبنای فاکتور رسمی مجاز به لحاظ حداکثر ۳۵ درصد سود هستند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شلغم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، لیموشیرین ۲۹ هزار تا ۴۵ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال ۱۷ هزار تا ۲۴ هزار تومان، پرتقال خونی جنوب ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال خونی شمال ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال ناول ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان و پرتقال آبگیری ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته‌های اخیر نوساناتی داشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

آلمان درباره دونتسک و لوگانسک هشدار داد

اولاف شولتز صدراعظم آلمان هشدار داد که به رسمیت شناختن استقلال مناطق خودخوانده دونتسک و لوگانسک ازسوی روسیه فاجعه سیاسی خواهد بود.دومای روسیه روز سه شنبه به پیش نویس قطعنام‌هایی برای درخواست از رئیس جمهور روسیه به منظور به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک رأی داد و با پذیرفتن پوتین، روسیه بطور رسمی این دو منطقه روس تبار در شرق اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت خواهد شناخت. جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت از کی یف اعلام استقلال کردند. صدر اعظم آلمان در ادامه نشست خبری در کاخ کرملین با تاکید بر لزوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین تصریح کرد که وضعیت پیرامون اوکراین باید هر چه زودتر تنش زدایی شود تا از آغاز جنگ جلوگیری شود. شولتز افزود: دیدار من از روسیه در شرایط بحران شدید صورت می‌گیرد که شدیدترین بحران در اروپا در چند دهه اخیر است که امنیت این قاره را تهدید می‌کند. وی ادامه داد: مسائل مربوط به تحرکات نظامی روسیه و تمرکز ارتش این کشور در مناطق مرزی و نیز مسائل مرتبط با تضمین‌های امنیتی که روسیه مطرح کرده است، در مذاکرات امروز زمان زیادی را به خود اختصاص داد. شولتز گفت: دیدگاه‌های خود در مورد وضعیت امنیتی اروپا و نیز مواضع شرکای اروپایی را در این مورد در دیدار امروز بازگو کردم. وی گفت: ما نگران هستیم که یکصد هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین تمرکز یافته است و هیچ دلیل قانع کنندهای برای این اقدامات وجود ندارد به همین دلیل نیاز فوری به تنش زدایی وضعیت وجود دارد. صدر اعظم آلمان در همین حال خروج نیروهای روسیه از بلاروس پس از پایان رزمایش مشترک در این کشور را نشانه خوب خواند. صدر اعظم آلمان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین توافقنامه مینسک را اجرا می‌کند، گفت که توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین باید اجرا شود. وی تصریح کرد: همه باید به توافقنامه مینسک پایبند باشند. واشنگتن و متحدانش مدعی هستند که تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است. پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی‌های تحریک آمیز خوانده است که می‌تواند به درگیری در اوکراین منجر شود. رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه‌ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تأثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند. روابط میان مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تأثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

منبع: شبکه خبر

سونامی امیکرون اروپا را درنوردید

دفتر سازمان جهانی بهداشت در اروپا سه شنبه خواهان تلاش فزاینده برای انجام واکسیناسیون کرونا در اروپای شرقی شد و درباره سونامی مرتبط با سویه امیکرون که به سمت شرق اروپا پیش می‌رود هشدار داد. هانس کلوگه مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت گفت طی دو هفته گذشته، مبتلایان به کووید ۱۹ در شش کشور (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، گرجستان، روسیه و اوکراین) که در شرق اروپا قرار دارند بیش از دو برابر شده است.کلوگه در بیانیه‌ای اعلام کرد «براساس پیش بینی‌ها، موج اومیکرون به سمت شرق پیش می‌رود و در حال حاضر این سویه در ۱۰ کشور عضو در شرق اروپا شناسایی شده است».بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت شامل ۵۳ کشور است که بیشتر آن‌ها در آسیای مرکزی مستقر هستند. کلوگه از کم بودن میزان واکسیناسیون در برخی نقاط این منطقه ابراز تأسف کرد. برای مثال در بوسنی هرزگوین، بلغارستان، قزاقستان، اوکراین و ازبکستان کمتر از ۴۰ درصد افراد سالمند بالای ۶۰ سال کاملاً واکسینه شده اند. وی تصریح کرد در بلغارستان، گرجستان و مقدونیه شمالی کمتر از ۴۹ درصد از کارکنان بخش سلامت فقط یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند. وی افزود «من از دولتها، مقامات بهداشتی و شرکای مربوطه می‌خواهم با توجه به داده‌هایی خاص، دلایل محلی که برای کم بودن درخواست‌ها و موافقت با واکسیناسیون وجود دارد بررسی کنند و برای افزایش فوری میزان واکسیناسیون، برنامه‌ای منطبق تدوین شود».کلوگه همچنین گفت در برابر سونامی امیکرون و همچنین سویه دلتا که همچنان به شکل گسترده‌ای در شرق در حال چرخش است، اوضاع نگران کننده است و هم اکنون زمان لغو تدابیری نیست که امکان کاهش انتشار کووید ۱۹ را فراهم می‌کند.

منبع: شبکه خبر

پاداش کم مصرف‌ها ۵ برابر شد

سخنگوی صنعت برق از پنج برابر شدن پاداش کاهش مصرف برق خبر داد.رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق: مشترکانی که تا حالا ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشتند و رقم مصرفشان به ۱۰۰ کیلو وات ساعت کاهش یافته، نه تنها از تعرفه رایگان برخوردار می‌شوند، بلکه در ۴ ماهه گرم سال، از وزارت نیرو بستانکار خواهند شد. خاموشی‌هایی که در روزهای اخیر در تهران اتفاق افتاد، به دلیل حوادث مقطعی بوده و هیچ گونه خاموشی ناشی از محدودیت سوخت در کل کشور نداریم.

منبع: شبکه خبر

آمریکایی‌ها بلاروس را ترک کردند

سفارت آمریکا در بلاروس، از اتباع آمریکایی خواست به بلاروس سفر نکنند و در عین حال این کشور را از طریق راه‌های تجاری و ویژه فوراً ترک کنند. به نقل از اسپوتنیک، سفارت آمریکا در بلاروس امروز، سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست بلاروس را فوراً ترک کنند. سفارت آمریکا در بلاروس اعلام کرد: به دلیل اقدامات ظالمانه قوانین به بلاروس سفر نکنید. مضافاً اینکه نگرانی درباره تقویت نظامی روسیه در مرزهای بلاروس با اوکراین، کرونا و پیامدهایش و نیز محدودیت‌های ورود به این کشور وجود دارد. طبق بیانیه سفارت آمریکا، از اتباع آمریکایی خواسته شده به بلاروس سفر نکنند و در عین حال این کشور را از طریق راه‌های تجاری و ویژه فوراً ترک کنند. این درحالی است که الجزیره گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا به آمریکایی‌ها توصیه کرده است که سریعاً بلاروس را به سبب افزایش تحرکات نظامی در مرز آن با اوکراین ترک کنند. گفتنی است که نظامیان روسیه و بلاروس از روز پنجشنبه رزمایش مشترک خود را همزمان با تنش آفرینی‌های کشوهای غربی در مرز این کشور آغاز کرده اند. بر اساس این گزارش، این رزمایش ۱۰ روزه در ۵ منطقه نظامی، ۴ پایگاه هوایی و مناطق دیگری در خاک بلاروس از جمله منطقه «برست» نزدیک مرز با اوکراین در حال برگزاری است.

منبع: شبکه خبر

پارلمان صربستان منحل شد

«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دستور انحلال پارلمان این کشور را با هدف برگزاری انتخابات زود هنگام برای سوم آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۱) صادر کرد.دستور انحلال پارلمان صربستان از طرف رئیس جمهور این کشور به درخواست «آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان صورت گرفت. رئیس جمهور صربستان ضمن فراخوان شهروندان برای رفتن به پای صندوق‌های رأی، گفت: از شهروندان می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنند تا کشور ظرفیت دموکراتیک خود را نشان دهد. وی خاطرنشان کرد: مجلس ملی جمهوری صربستان در ساختار قبلی، وظایف مهمی را برای کشورمان به ویژه در زمینه حاکمیت قانون انجام داد. دولت و پارلمانی کنونی صربستان با عنوان «مأموریت فنی» تا برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شهرداری‌ها در سوم آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود، تمامی فعالیت‌های خود را مطابق با قانون اساسی انجام خواهند داد. «ایویتسا داچیچ» رئیس پارلمان صربستان نیز روز سه شنبه (۲۶ بهمن) بر اساس اختیارات و قوانین انتخاباتی تاریخ انتخابات محلی را در شهرداری‌های این کشور از جمله شهرداری بلگراد (پایتخت) برای ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ امسال اعلام کرد. دوازدهمین دور انتخابات پارلمانی صربستان پس از برقراری سیستم چند حزبی از سال ۱۹۹۱ میلادی در یکم تیر ۱۳۹۹ برگزار شد. در این انتخابات حزب حاکم «پیشرو» به رهبری آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور با ۱۸۸ نماینده بیشترین کرسی، «حزب سوسیالیست و حزب وحدت صربستان» با ۳۲ نماینده و «اتحادیه وطن پرستان صربستان ۱۱ کرسی را در مجلس از آن خود کردند. همچنین لیست اتحاد مجارهای ویوودینا با ۹ کرسی، حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر ذوکورلیچ ۴ کرسی، لیست آلترناتیو دمکراتیک آلبانی تبارها ۳ کرسی و حزب جنبش دمکراتیک سنجاک به رهبری دکتر سلیمان اوگلیانین ۳ کرسی توانستند وارد مجلس صربستان شوند. تمامی انتخابات پارلمانی در صربستان از سال ۱۹۹۱ میلادی یعنی از هنگام برقراری چند حزبی در این کشور به استثنای ۲ انتخابات، زود هنگام برگزار شده است. دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان بطور منظم یعنی پس از دوره ۴ سال خود برگزار شده بود. حد نصاب برای ورود احزاب سیاسی و گروه شهروندان به پارلمان صربستان کسب ۳ درصد آرای مردم در انتخابات است. بر اساس قوانین صربستان، نمایندگان مجلس با استفاده از سیستم تناسبی به عنوان یک واحد انتخاباتی انتخاب می‌شوند و رأی دهندگان به فهرستی که از طرف یک حزب و یا ائتلاف حزبی و یا گروه شهروندان به کمیسیون انتخابات ارائه می‌شود رأی می‌دهند. انتخابات در صربستان توسط کمیسیون انتخابات جمهوری صربستان و کمیته رأی گیری برگزار می‌شود. افرادی حق انتخاب نمایندگان و یا نامزد شدن برای ورود به مجلس را دارند که تابع جمهوری صربستان، دارای ۱۸ سال تمام و همچنین ساکن این کشور باشند. فهرست انتخابات می‌بایست از طرف احزاب سیاسی و یا ائتلاف حزبی و گروه شهروندان حداکثر ۱۵ روز قبل از برگزاری انتخابات به کمیسیون انتخابات تحویل داده شود. همچنین احزاب و یا گروه شهروندان موظف هستند که حداقل ۱۰ هزار امضای رأی دهندگان را که از آن حزب و یا ائتلاف حمایت می‌کنند و به تأیید دادگستری رسیده شده باشد را مکمل درخواست خود برای شرکت در انتخابات به کمیسیون انتخابات ارائه بدهند. همزمان با انتخابات پارلمانی در ماه آوریل انتخابات شورای شهرداری و همچنین انتخابات استانی و ریاست جمهوری نیز برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha